دوره 16 (1403)
دوره 15 (1402)
دوره 14 (1401)
دوره 13 (1400)
دوره 12 (1399)
دوره 11 (1398)
دوره 10 (1397)
دوره 9 (1396)
دوره 8 (1395)
دوره 7 (1394)
دوره 6 (1393)
دوره 5 (1392)
دوره 4 (1391)
دوره 3 (1390)
دوره 2 (1389)
دوره 1 (1388)
تعداد دوره‌ها 17
تعداد شماره‌ها 39
تعداد مشاهده مقاله 1,081,922
تعداد دریافت فایل اصل مقاله 641,294
-----------------------------------------
تعداد مقالات ارسال شده 913
تعداد مقالات رد شده 361
درصد عدم پذیرش 40
تعداد مقالات پذیرفته شده 309
درصد پذیرش 34
زمان پذیرش (روز) 129

نشریه زبان‌شناسی و گویش‌های خراسان نشریه‌ای علمی ـ تخصصی در حوزۀ زبان‌شناسی است که با هدف انتشار مقالات پژوهشی اصیل و با کیفیت، در تمامی شاخه‌های اصلی و میان‌رشته‌ای زبان‌شناسی منتشر می‌شود. با توجه به بستر جغرافیایی و فرهنگی این نشریه، مقالاتی که به بررسی گویش‌ها و گونه‌های زبانی خراسان می‌پردازند، در اولویت پذیرش و انتشار قرار دارند. این نشریه ضمن رعایت اصول علمی و داوری دقیق، تلاش دارد با فراهم آوردن بستری برای ارائه دستاوردهای پژوهشی نو، گامی مؤثر در پیشبرد زبان‌شناسی به‌طور عام و زبان‌شناسی ایرانی به‌طور خاص بردارد.

معنا شناسی
جنبه‌های استعاری، مجازی و تعاملی مفهوم‌سازی ترس: نگاهی شناختی

ساسان ملکی؛ سامان ملکی؛ فاطمه بختیاری

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92178.1306

چکیده
  با استعاره‌های مفهومی می‌توان هیجانات را به صورت تجربه‌های عینی صورت‌بندی کرد و با مَجاز، بازتاب آنها را به شکل تجربه‌های جسمانی و واکنش‌های رفتاری مجازبنیاد نشان داد. این پژوهش از نوع پدیدارشناسی توصیفی است و هدف آن، بررسی دو سازوکار شناختی استعاره و مَجاز و شیوۀ تعامل آنها در مفهوم‌سازی ترس است. برای انجام این پژوهش، از هشتاد ...  بیشتر

زبانشناسی و گویش‌های خراسان
مقایسه الگوهای تحقق کنش گفتاری عذرخواهی درمیان فراگیران روسی و ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و گویشوران بومی زبان انگلیسی: یک مطالعه بین فرهنگی

سید محمد رضا عادل؛ فاطمه اکبری

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92497.1310

چکیده
  این مطالعه به عنوان بخشی از پروژه الگوهای تحقق کنش گفتاری بین فرهنگی، به دنبال بررسی راهبردهای عذرخواهی مورد استفاده دانشجویان ایرانی و روسی است که زبان خارجی را در بافت‌های رسمی و غیررسمی می‌آموزند. افزون بر آن، هدف این تحقیق کشف تاثیر فاصله اجتماعی و تسلط اجتماعی بر فراوانی راهبردهای عذرخواهی و تشدید کننده‌های درونی در زبان‌های ...  بیشتر

معنا شناسی
رمزگشایی از شعر «صدای پای آب»: خوانشی نشانه‌شناختی بر مبنای نظریۀ مایکل ریفاتر

رضا قنبری عبدالملکی

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92393.1308

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی نشانه‌شناختی شعر «صدای پای آب» و تأثیر آن بر درک عمیق‌تر ادبیات معاصر ایران تدوین شده است. پرسش اصلی تحقیق این است که عناصر نشانه‌شناسی در این شعر چگونه به تفسیر معانی ژرف‌تر کمک می‌کنند و چه رابطه‌ای میان نشانه‌ها و تجربه‌های انسانی در متن وجود دارد. در این راستا، از روش خوانش اکتشافی مایکل ریفاتر ...  بیشتر

رَسته‌بندی واژگان پیشه‌‌های اجتماعی زمان ساسانیان (برپایة متون پهلوی)

یدالله منصوری

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92306.1307

چکیده
  در این گفتار نگارنده کوشیده است که به کار و پیشه و پیشه‌وران و پیشه‌وری روزگار ساسانی بپردازد که از رهگذر متون زبان پهلوی یا همان فارسی میانه (سوم تا دهم میلادی) بدست آمده است. با یادآوری دقیق نشانی این واژگان در آن متون کم و کیف و نام و عناوین این پیشه‌ها، این بار نه پیشه‌های درباری و دستگاه ادارای کشوری و لشگری یعنی طبقۀ فرمانروایان ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی
مقایسه جایگاه قدرت در لیلی و مجنون نظامی و جامی با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف

زهرا امینی شلمزاری؛ سیده مریم روضاتیان

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92834.1317

چکیده
  روابط اجتماعی افراد سبب ایجاد قدرت نابرابر در جامعه می‌گردد. قدرت علاوه بر نابرابری ناپایدار است و افراد پیوسته در حال تلاش برای حفظ روابط قدرت خویش هستند. زبان یکی از مؤلفه‌های اصلی است که روابط نابرابر قدرت را آشکار می‌کند و در تحلیل گفتمان انتقادی که از نظریه‌های کارآمد برای تحلیل قدرت است، نقش برجسته دارد. نورمن فرکلاف از نظریه‌پردازان ...  بیشتر

روان شناسی زبان
بررسی تأثیرات آموزش‌های چندحسی محیطی و موضوعی بر میزان تمایل به نگارش دانشگاهی

زهرا شریعت پناه؛ شیما ابراهیمی؛ رضا پیش قدم؛ محمدجواد مهدوی

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92922.1318

چکیده
  نگارش دانشگاهی یکی از راه‌های مؤثر در انتقال دانش و اطلاعات در محیط دانشگاهی است؛ با این حال مهارت نگارش در نهادهای آموزشی از مدرسه تا دانشگاه چندان جدی گرفته نمی‌شود. از طرفی دانشجویان نیز تمایل زیادی به این مهارت نشان نمی‌دهند و نگارش را یک فرآیند پیچیده می‌دانند. در پژوهش شبه‌آزمایشی حاضر با هدف نشان دادن اهمیت استفاده از حواس ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
واکاوی انسجام دستوری در داستان مدیر مدرسه، اثر جلال آل احمد برپایه نظریه هلیدی و حسن

سید محمد حسینی معصوم؛ هدی داوطلب

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.93879.1329

چکیده
  انسجام از ارکان اساسی هر متن است و از کنار هم قرار گرفتن واژه‌ها و ایجاد ارتباط معنایی، دستوری و کاربردشناختی جملات در متن به‌وجود می‌آید. هلیدی و حسن (1976) در زبان‌شناسی نقش‌گرا مقوله‌ انسجام و زیرشاخه-های آن‌ شامل عناصر انسجام دستوری و واژگانی را مطرح کرده‌اند. مقاله‌ی حاضر با تکیه بر نظریه‌ی هلیدی و حسن عناصر انسجام دستوری در ...  بیشتر

بررسی تفاوت های گویش کرمانجی بیگلر با گویش های کرمانجی مجاور
دوره 5، شماره 8 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-19

https://doi.org/10.22067/lj.v5i8.34482

چکیده
  کرمانجی مهمترین گونه زبان کردی است که علاوه بر کشورهای ترکیه، عراق، سوریه، و برخی از مناطق کردنشین غرب ایران، در استان خراسان شمالی و نیز در شمال غربی استان خراسان رضوی بدان تکلم می شود. اهالی روستای بیگلر در جنوب شهرستان قوچان همچون بسیاری از روستاهای دیگر این منطقه به یکی از گویش های این زبان سخن می‌گویند. از آنجایی که گویش کرمانجی ...  بیشتر

بررسی تطبیقی رمانتیسم زبانی در اشعار هوشنگ ابتهاج و انسی الحاج با رویکردی شناختی
دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 143-121

https://doi.org/10.22067/jlkd.2023.83382.1177

چکیده
  زبان‌شناسی ‌شناختی، به‌عنوان یکی از شاخه‌های اصلی علوم شناختی، رویکردی است که به زبان، به‌مثابه ابزاری برای کشف ساختار نظام شناختی انسان می‌نگرد. معنی‌شناسی شناختی، به‌عنوان یکی از حوزه‌های اساسی زبان‌‌شناسی شناختی، دارای نظریه‌های مختلفی مانند طرح‌واره‌های تصویری، آمیختگی مفهومی، فضاهای ذهنی، مجاز و استعاره است. گرایش ...  بیشتر

نام اندام‌ها و بیان احساسات در زبان فارسی: نگاهی رده شناختی
دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 27-1

https://doi.org/10.22067/jlkd.2023.84080.1191

چکیده
  رده‌شناسی واژگانی مطالعۀ روش‌های خاصی است که بر اساس آن‌ها زبان‌ها معنایی را در قالب واژه‌ها می‌گنجانند. به‌این‌ترتیب رده‌شناسی واژگانی را که با واژگان سروکار دارد، می‌توان زیرشاخۀ رده‌شناسی معنایی به‌حساب آورد. اخیراً مطالعات در زبان‌شناسی شناختی نشان داده‌اند که چگونه اعضای بدن به‌عنوان منبعی برای مفهوم‌سازی تجربه‌های ...  بیشتر

مردسالاری و زبان‌شناسی اجتماعی در شعر(مطالعۀ موردی: مفهوم پدرسالاری در اساطیر ایرانی)
دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 89-53

https://doi.org/10.22067/jlkd.2023.83924.1187

چکیده
  زبان از منظرهای مختلفی قابل‌مطالعه است و یکی از روش‌های پژوهش دگرگونی‌های زبانی در جامعه، پژوهش در منابع فرهنگی جامعه از قبیل داستان‌ها، رمان‌ها، تولیدات موسیقیایی و اشعار و اساطیر کهن است. از مقولات موردتوجه رسانه‏ها که در بازنمایی‏ها جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده است، مقولۀ جنسیت و به‌طور ویژه بازنمایی جنسیتی مردانه ...  بیشتر

تالاموس و دوزبانگی: شواهدی از fMRI
دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 51-29

https://doi.org/10.22067/jlkd.2023.83396.1179

چکیده
  دوزبانـگی با انطباق‌های ساختاری نواحی زیرقشری دخیل در کنترل چندین زبان مرتبط است (کرنار، ترفرز-دالر و پلیاستیکاس، 2023). تالاموس یک ساختار زوجی مادۀ خاکستری است که در نزدیکی مرکز مغز قرار دارد و انتقال اطلاعات به نواحی قشری را تنظیم می‌کند. اخیراً در یک مطالعۀ fMRI، حساسیت تالاموس به محرک‌های دستوری و نادستوری زبان اول در سطح کل-مغز ...  بیشتر

واکاوی دستگاه فعل در گویش حناشوری

سهراب غلامی؛ جلال رحیمیان؛ فرخ حاجیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 اردیبهشت 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92719.1313

چکیده
  حناشور از روستاهای دهستان طسوج بخشِ شنبه و طسوج از شهرستان دشتیِ استان بوشهر است. گویش حناشوری از گونه‌های زبانیِ فارسی استان بوشهر می‌باشد. مصاحبه با گویشوران اصیل، ثبت‌و‌ضبط گفتار و آوانگاری صوت ایشان، به‌جهت تکمیل پیکرۀ زبانیِ پژوهش با روش‌های میدانی و توصیفی– تحلیلی با ابزاری کتابخانه‌ای برای انجام این پژوهش به‌کار گرفته ...  بیشتر

ذهن آگاهی و مهارت خواندن در زبان انگلیسی: پژوهشی اکتشافی با رویکرد ترکیبی

فاطمه معافیان

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 خرداد 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92814.1315

چکیده
  این پژوهش اکتشافی با رویکرد ترکیبی، تأثیر ذهن آگاهی لانگری را بر درک مطلب خواندن در میان زبان‌آموزان سطح متوسط زبان انگلیسی مورد بررسی قرار داد. این تحقیق از طرح آزمایشی استفاده کرد و گروهی که آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی دریافت کرده بودند را با گروه کنترل مقایسه نمود. داده‌های کمی از طریق مقیاس ذهن آگاهی لانگر و آزمون خواندن آیلتس جمع‌آوری ...  بیشتر

نقش سبک‌های یادگیری تأملی و تکانشی در درک معنای تلویحی فارسی‌آموزان سطح میانی

اکرم بیگم حاجی سیدرضائی؛ رضامراد صحرائی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92490.1309

چکیده
  درک معنای تلویحی یکی از چالش‌های مهم در زبان‌آموزی است و عوامل مختلفی نظیر تفاوت‌های فردی و به طورخاص سبک‌های یادگیری می‌توانند بر آن تأثیرگذار باشند. بااین‌حال، مطالعات کمی به بررسی رابطة سبک‌های شناختی و توانش منظورشناختی فارسی‌آموزان پرداخته‌اند. پژوهش پیش رو، با هدف بررسی تأثیر سبک‌های یادگیری تأملی و تکانشی بر درک معنای ...  بیشتر

ابر واژگان

نشریات مرتبط