پویایی‌ عاطفی در فراگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی در ایران: بررسی خستگی تحصیلی، بهزیستی روانشناختی و تنظیم هیجان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری

2 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه حکیم سبزواری. سبزوار. ایران

3 گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد. مشهد. ایران

چکیده

این پژوهش پدیدارشناختی، تجربه زیسته دانشجویان ایرانی در فراگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی را بررسی می‌کند. مطالعه حاضر به تحلیل رابطه میان بهزیستی روانشناختی، خستگی تحصیلی و تنظیم هیجان و تاثیر این عوامل بر تسلط زبانی می پردازد. این تحقیق بر بنیاد های نظری مانند نظریه خود تعیین‌گری (رایان و دسی، 2000(، نظریه جریان (فولی و تامپسون، 2017( و مدل پرما (سلیگمن و چیکسنتمیهالی، 2000) استوار است و به بررسی بازتاب این عناصر عاطفی در محیط آموزشی پرتنش و آزمون ‌محور می‌پردازد. از میان 100 دانشجوی اولیه، نمونه‌ای هدفمند شامل 30 نفر بر اساس سطح تسلط بر زبان، سن و جنسیت انتخاب شد و تا رسیدن به سطح اشباع داده‌ها، ادامه یافت. داده‌ها با استفاده از سه ابزار پژوهش شامل دفترچه ‌های یادداشت تأملی، 120 ساعت مشاهده کلاسی و دو مرحله مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با هر آزمودنی جمع‌آوری شد. تحلیل مضمون های اصلی با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا سه موضوع اصلی را آشکار کرد: (1) اثرات مخرب خستگی تحصیلی ناشی از یکنواختی آموزشی، (2) نقش حمایتی بهزیستی روانشناختی در تقویت تاب‌آوری و (3) تاثیر راهبردهای تنظیم هیجان برای رفع چالش های پیش روی فراگیران زبان. بر پایه یافته های پژوهش، مدلی نوین و فرهنگ‌ محور از فراگیری زبان ارائه شد که روابط دوسویه متاثر متغیرها را نشان می‌دهد. این پژوهش با برجسته کردن ظرافت های عاطفی فرهنگ شرق، به غنی سازی مطالعات یادگیری زبان دوم کمک می کند و دلالت های آموزشی برای برنامه‌های آموزشی به منظور بهبود میزان یادگیری و تسلط بر زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Affective Dynamics in Iranian EFL Learning: Exploring Boredom, Well-Being, and Emotion Regulation

نویسندگان [English]

  • Mohammad Davoudi 1
  • Mokarrameh Bayat 2
  • Seyyed Mohammad Reza Amirian 2
  • Seyyed Mohammad Reza Adel 3
1 Department of English Language and Literature, Hakim Sabzevari University
2 Department of English Language and Literature, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran
3 Department of English Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]

This phenomenological study explores the lived experiences of Iranian university students learning English as a Foreign Language (EFL). It examines the interplay between academic boredom, psychological well-being, and emotion regulation, and how these factors collectively influence language proficiency. Grounded in Self-Determination Theory (SDT; Ryan & Deci, 2000), Flow Theory (FT; Foley & Thompson, 2017), and the PERMA model (Seligman & Csikszentmihalyi, 2000), the research investigates how these affective elements manifest in a high-stakes, exam-focused educational environment. From an initial group of 100 students, a purposive sample of 30 was selected based on diversity in proficiency, age, and gender, with data saturation determining the final subset. Data were collected through reflective journals, 120 hours of classroom observations, and two rounds of semi-structured interviews with each participant. Thematic analysis using MAXQDA revealed three key themes: (1) the detrimental effects of academic boredom stemming from pedagogical monotony and relational gaps, (2) the supportive role of well-being in fostering resilience through feelings of accomplishment and meaning, and (3) emotion regulation strategies, such as cognitive reappraisal, that help students overcome challenges. The findings present a novel, culture-specific model illustrating the bidirectional relationships influenced by exam-related stress. This research enhances second language acquisition (SLA) studies by highlighting non-Western affective nuances and offers pedagogical recommendations for integrating emotional elements into curricula to improve student engagement and proficiency. Implications of the study are mentioned.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic boredom
  • well-being
  • emotion regulation
  • cultural factors
  • language proficiency
CAPTCHA Image