ساسان ملکی؛ سامان ملکی؛ فاطمه بختیاری
چکیده
با استعارههای مفهومی میتوان هیجانات را به صورت تجربههای عینی صورتبندی کرد و با مَجاز، بازتاب آنها را به شکل تجربههای جسمانی و واکنشهای رفتاری مجازبنیاد نشان داد. این پژوهش از نوع پدیدارشناسی توصیفی است و هدف آن، بررسی دو سازوکار شناختی استعاره و مَجاز و شیوۀ تعامل آنها در مفهومسازی ترس است. برای انجام این پژوهش، از هشتاد ...
بیشتر
با استعارههای مفهومی میتوان هیجانات را به صورت تجربههای عینی صورتبندی کرد و با مَجاز، بازتاب آنها را به شکل تجربههای جسمانی و واکنشهای رفتاری مجازبنیاد نشان داد. این پژوهش از نوع پدیدارشناسی توصیفی است و هدف آن، بررسی دو سازوکار شناختی استعاره و مَجاز و شیوۀ تعامل آنها در مفهومسازی ترس است. برای انجام این پژوهش، از هشتاد و چهار نفر از دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاههای ملایر و ایلام خواسته شد تا از ماجرایی بنویسند که موجب ترس آنها شده باشد و ترس خود را توصیف کنند. یافتهها نشان داد که افراد شرکتکننده در پژوهش، از شانزده حوزۀ مبداء استعاری و بیست و چهار واکنش جسمانی و رفتاری برای سازماندهی مفهوم ترس استفاده کردهاند. همچنین، بیشترین فراوانی در حوزۀ استعاره، مربوط به حوزههای عینی «دشمن/حریف»، «مرگ»، «سفر»، «شنیدن صدا» و «ماده/شیء» بوده است و واکنشهای جسمانی و رفتاری مجازبنیاد، هیجان ترس را بیشتر در قالب «سرما و لرز»، «تپش قلب»، «گریه» و «ناتوانی در حرکت» مفهومسازی کردهاند. این پژوهش نشان داد که ترس در برخی حوزهها به شیوۀ تعاملی و با «استعاره- مجاز»، «استعاره- استعاره»، «مجاز- استعاره» و «مجاز- مجاز» صورتبندی شده است.
سید محمد رضا عادل؛ فاطمه اکبری
چکیده
این مطالعه به عنوان بخشی از پروژه الگوهای تحقق کنش گفتاری بین فرهنگی، به دنبال بررسی راهبردهای عذرخواهی مورد استفاده دانشجویان ایرانی و روسی است که زبان خارجی را در بافتهای رسمی و غیررسمی میآموزند. افزون بر آن، هدف این تحقیق کشف تاثیر فاصله اجتماعی و تسلط اجتماعی بر فراوانی راهبردهای عذرخواهی و تشدید کنندههای درونی در زبانهای ...
بیشتر
این مطالعه به عنوان بخشی از پروژه الگوهای تحقق کنش گفتاری بین فرهنگی، به دنبال بررسی راهبردهای عذرخواهی مورد استفاده دانشجویان ایرانی و روسی است که زبان خارجی را در بافتهای رسمی و غیررسمی میآموزند. افزون بر آن، هدف این تحقیق کشف تاثیر فاصله اجتماعی و تسلط اجتماعی بر فراوانی راهبردهای عذرخواهی و تشدید کنندههای درونی در زبانهای روسی، فارسی و انگلیسی است. در این بررسی ۸۴ شرکت کننده در دو موقعیت ایفای نقش عذرخواهی شرکت کردند و سپس طبق طبقهبندی مقوله عذرخواهی بلوم-کالکا، هوس و کاسپر کدگذاری شدند و مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فراگیران زبانهای خارجی فارسی و روسی در مقایسه با گویشوران زبان انگلیسی از ساختارهای کاربردشناختی فرمول دار بیشتری استفاده کردند که بیشترین فرمول معناشناختی عذرخواهی مورد استفاده در زبان فارسی، ابزارهای نشان دهنده کنش منظوری (IFID)و در زبان روسی ابزار توضیح یا بیان علت است. همچنین ارزش متغیرهای خارجی بافت بر فراوانی تشدید کنندههای درونی در موقعیت های مختلف تاثیر داشت. افزون بر آن، مفاهیم ضمنی حاصل از این مطالعه برای ارتباطات درون فرهنگی مورد بحث و نظر قرار گرفت.
رضا قنبری عبدالملکی
چکیده
این مقاله با هدف بررسی نشانهشناختی شعر «صدای پای آب» و تأثیر آن بر درک عمیقتر ادبیات معاصر ایران تدوین شده است. پرسش اصلی تحقیق این است که عناصر نشانهشناسی در این شعر چگونه به تفسیر معانی ژرفتر کمک میکنند و چه رابطهای میان نشانهها و تجربههای انسانی در متن وجود دارد. در این راستا، از روش خوانش اکتشافی مایکل ریفاتر ...
بیشتر
این مقاله با هدف بررسی نشانهشناختی شعر «صدای پای آب» و تأثیر آن بر درک عمیقتر ادبیات معاصر ایران تدوین شده است. پرسش اصلی تحقیق این است که عناصر نشانهشناسی در این شعر چگونه به تفسیر معانی ژرفتر کمک میکنند و چه رابطهای میان نشانهها و تجربههای انسانی در متن وجود دارد. در این راستا، از روش خوانش اکتشافی مایکل ریفاتر بهعنوان چارچوب نظری اصلی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سپهری با بهرهگیری از نشانههای طبیعی و تجربیات انسانی، ارتباطی متقابل و عمیق میان انسان و طبیعت برقرار کرده است. این پیوند نهتنها در سطح معنایی شعر، بلکه در لایههای زیرین آن نیز قابل مشاهده است. افزون بر این، با تحلیل عناصری همچون رنگها، صداها و احساسات، مقاله میکوشد درکی روشنتر از ساختار شعر و پیوند آن با زندگی روزمره ارائه دهد. در نهایت، این تحقیق به شناخت دقیقتری از نقش نشانهها در ادبیات و قدرت منحصربهفرد شعر سپهری در بازتاب تجربیات انسانی منجر شده و زمینه را برای مطالعات بیشتر در این حوزه فراهم میآورد.
یدالله منصوری
چکیده
در این گفتار نگارنده کوشیده است که به کار و پیشه و پیشهوران و پیشهوری روزگار ساسانی بپردازد که از رهگذر متون زبان پهلوی یا همان فارسی میانه (سوم تا دهم میلادی) بدست آمده است. با یادآوری دقیق نشانی این واژگان در آن متون کم و کیف و نام و عناوین این پیشهها، این بار نه پیشههای درباری و دستگاه ادارای کشوری و لشگری یعنی طبقۀ فرمانروایان ...
بیشتر
در این گفتار نگارنده کوشیده است که به کار و پیشه و پیشهوران و پیشهوری روزگار ساسانی بپردازد که از رهگذر متون زبان پهلوی یا همان فارسی میانه (سوم تا دهم میلادی) بدست آمده است. با یادآوری دقیق نشانی این واژگان در آن متون کم و کیف و نام و عناوین این پیشهها، این بار نه پیشههای درباری و دستگاه ادارای کشوری و لشگری یعنی طبقۀ فرمانروایان و موبدان و سپاهیان، بلکه به پیشههای همگانی و مشاغل عمومی و فراگیر جامعه ساسانی همراه با دستهبندی و تحلیل در آن روزگاران بپردازد. تا جایی که نگارنده آگاهی دارد، تاکنون، جز بهصورت اشارات پراکنده به برخی از آنها، کار پژوهشی در این زمینه بهصورتِ جداگانه و سامانمند، نوشته یا منتشر نشده است. مطالبی که در این زمینه منتشر شده در چنانکه در پیشینة تحقیق ذکرش گذشت مراجعه مستقیم به متون قابل دسترس پهلوی صورت نگرفته است و بیشتر براساس آثار فارسی تاریخی و عربی دورة آغازین اسلامی صورت گرفته است، به سخن دیگر از منابع دست اول زبان فارسی میانه یا پهلوی چندان استفاده نشده است و این موارد به نمونههای پراکنده، بیشتر به اسامی و عناوین خاص طبقه چهارگانه اشاره دارند. ارائۀ این مطالب از منظرِ زبانشناسی تاریخی و اجتماعی و شناخت دقیق مشاغل ایرانیان در زمان ساسانیان حائز اهمیت و سودمند است و در نیرومند کردن زبان فارسی و واژه سازی و واژهگزینی به ما الگوی مناسبی نشان میدهد.
زهرا امینی شلمزاری؛ سیده مریم روضاتیان
چکیده
روابط اجتماعی افراد سبب ایجاد قدرت نابرابر در جامعه میگردد. قدرت علاوه بر نابرابری ناپایدار است و افراد پیوسته در حال تلاش برای حفظ روابط قدرت خویش هستند. زبان یکی از مؤلفههای اصلی است که روابط نابرابر قدرت را آشکار میکند و در تحلیل گفتمان انتقادی که از نظریههای کارآمد برای تحلیل قدرت است، نقش برجسته دارد. نورمن فرکلاف از نظریهپردازان ...
بیشتر
روابط اجتماعی افراد سبب ایجاد قدرت نابرابر در جامعه میگردد. قدرت علاوه بر نابرابری ناپایدار است و افراد پیوسته در حال تلاش برای حفظ روابط قدرت خویش هستند. زبان یکی از مؤلفههای اصلی است که روابط نابرابر قدرت را آشکار میکند و در تحلیل گفتمان انتقادی که از نظریههای کارآمد برای تحلیل قدرت است، نقش برجسته دارد. نورمن فرکلاف از نظریهپردازان برجسته تحلیل گفتمان انتقادی به نقش نابرابر قدرت در روابط اجتماعی تأکید میکند. در این پژوهش منظومه لیلی و مجنون نظامی و جامی با استفاده از الگوی سه بعدی فرکلاف و تأکید بر مؤلفه قدرت تحلیل شده است. دستاوردهای این پژوهش نشان میدهد، شرایط اجتماعی متفاوت سبب تغییر نقش قدرت در منظومه نظامی و جامی است. تأثیر تصوف و عرفان رایج در محیط اجتماعی جامی سبب نتیجهگیری و پایان متفاوت میشود. مجنون به عشق الهی متصل میگردد و عشق مجازی را رها میکند. نظامی که برای نقش زن در اجتماع ارزشی متفاوت قائل است، عشق را به نام لیلی و پس از آن مجنون ختم میکند.
زهرا شریعت پناه؛ شیما ابراهیمی؛ رضا پیش قدم؛ محمدجواد مهدوی
چکیده
نگارش دانشگاهی یکی از راههای مؤثر در انتقال دانش و اطلاعات در محیط دانشگاهی است؛ با این حال مهارت نگارش در نهادهای آموزشی از مدرسه تا دانشگاه چندان جدی گرفته نمیشود. از طرفی دانشجویان نیز تمایل زیادی به این مهارت نشان نمیدهند و نگارش را یک فرآیند پیچیده میدانند. در پژوهش شبهآزمایشی حاضر با هدف نشان دادن اهمیت استفاده از حواس ...
بیشتر
نگارش دانشگاهی یکی از راههای مؤثر در انتقال دانش و اطلاعات در محیط دانشگاهی است؛ با این حال مهارت نگارش در نهادهای آموزشی از مدرسه تا دانشگاه چندان جدی گرفته نمیشود. از طرفی دانشجویان نیز تمایل زیادی به این مهارت نشان نمیدهند و نگارش را یک فرآیند پیچیده میدانند. در پژوهش شبهآزمایشی حاضر با هدف نشان دادن اهمیت استفاده از حواس در آموزش مهارت نگارش، تأثیر آموزشهای چندحسی محیطی و موضوعی بر میزان تمایل به نگارش دانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت. 300 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پس از گذراندن 7 جلسه آموزش در 3 گروه (1- آموزش چندحسی محیطی، 2- آموزش چندحسی موضوعی 3- روش معمول تدریس) براساس پرسشنامة تمایل به نگارش دانشگاهی و نگارش یک متن توصیفی در پیشآزمون و پسآزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد در گروهی که آموزش چندحسی محیطی دریافت کردهاند، تمایل به نگارش افزایش معناداری داشته است و تمایل دانشجویان زن در گروه چندحسی موضوعی نسبت به دانشجویان مرد دو گروه دیگر بالاتر بوده است. بنابراین بهنظر میرسد روشهای چندحسی در مقایسه با روش سنتی تعامل اجتماعی و حمایت گروهی را افزایش میدهند و دانشجویان از طریق تعامل بیشتر با محیط، خودکارآمدی بالاتری را در نوشتن تجربه میکنند.
سهراب غلامی؛ جلال رحیمیان؛ فرخ حاجیانی
چکیده
حناشور از روستاهای دهستان طسوج بخشِ شنبه و طسوج از شهرستان دشتیِ استان بوشهر است. گویش حناشوری از گونههای زبانیِ فارسی استان بوشهر میباشد. مصاحبه با گویشوران اصیل، ثبتوضبط گفتار و آوانگاری صوت ایشان، بهجهت تکمیل پیکرۀ زبانیِ پژوهش با روشهای میدانی و توصیفی– تحلیلی با ابزاری کتابخانهای برای انجام این پژوهش بهکار گرفته ...
بیشتر
حناشور از روستاهای دهستان طسوج بخشِ شنبه و طسوج از شهرستان دشتیِ استان بوشهر است. گویش حناشوری از گونههای زبانیِ فارسی استان بوشهر میباشد. مصاحبه با گویشوران اصیل، ثبتوضبط گفتار و آوانگاری صوت ایشان، بهجهت تکمیل پیکرۀ زبانیِ پژوهش با روشهای میدانی و توصیفی– تحلیلی با ابزاری کتابخانهای برای انجام این پژوهش بهکار گرفته شدهاست و اطلاعات لازم، از همین روشها جمعآوری، بررسی و تجزیه و تحلیل شدهاست. در این پژوهش، واکاوی ستگاه فعل، ویژگیهای اجزای تشکیل دهندۀ آن و تصریف افعال در نمود، وجه و زمانهای موجود در حناشوری، مورد توجّه قرار گرفتهاست. نتایج پژوهش، نشان میدهد که صورتهای فعلی، از ریشۀ گذشته یا غیرگذشته هستند و همچون فارسی معیار از نظر نوع، به کمکی، واژگانی و غیرشخصی طبقهبندی میشوند. صرف فعل در زمان گذشته و غیرگذشته است. ساختواژۀ آینده، مطابق با فارسی معیار وجود ندارد و همان فعل مضارع اخباری برای آن بهکار گرفته میشود و با توجه به بافت، تمایز میان این دو، مشخّص میشود. تمامِ وجوهِ افعالِ خودایستا و ناخودایستای اخباری و غیر اخباری و نمودهای فارسی معیار در حناشوری نیز دیده میشوند. برخلاف غالب گویشهای شهرستان دشتی، ویژگی کنایی در گویش حناشوری دیده نمیشود.
فاطمه معافیان
چکیده
این پژوهش اکتشافی با رویکرد ترکیبی، تأثیر ذهن آگاهی لانگری را بر درک مطلب خواندن در میان زبانآموزان سطح متوسط زبان انگلیسی مورد بررسی قرار داد. این تحقیق از طرح آزمایشی استفاده کرد و گروهی که آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی دریافت کرده بودند را با گروه کنترل مقایسه نمود. دادههای کمی از طریق مقیاس ذهن آگاهی لانگر و آزمون خواندن آیلتس جمعآوری ...
بیشتر
این پژوهش اکتشافی با رویکرد ترکیبی، تأثیر ذهن آگاهی لانگری را بر درک مطلب خواندن در میان زبانآموزان سطح متوسط زبان انگلیسی مورد بررسی قرار داد. این تحقیق از طرح آزمایشی استفاده کرد و گروهی که آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی دریافت کرده بودند را با گروه کنترل مقایسه نمود. دادههای کمی از طریق مقیاس ذهن آگاهی لانگر و آزمون خواندن آیلتس جمعآوری و با روشهای تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) تجزیهوتحلیل شد. همچنین، دادههای کیفی از طریق یادداشت های تاملی و مصاحبههای شاگردان و مشاهدات معلم گردآوری شد که به درک بهتر نتایج کمک کرد. یافتهها نشان داد که بهبود معناداری در سطح کلی ذهن آگاهی و درک مطلب خواندن مشاهده نشد، بهجز افزایش قابلتوجه در خرده مقیاس انعطافپذیری ذهن آگاهی در آزمون بلافاصله پس از مداخله. با این حال، دادههای کیفی به افزایش مشارکت، درک بهتر موقعیت و کاهش اضطراب اشاره داشتند که نشاندهنده تأثیرات مثبتی است که در دادههای کمی بهطور کامل منعکس نشدند. این پژوهش بر ظرفیت ذهن آگاهی لانگری در بهبود یادگیری تطبیقی تأکید دارد، هرچند که به دلیل کوتاه بودن مدت مداخله، نتایج آماری چشمگیری مشاهده نشد. این پژوهش با استفاده از یک رویکرد دقیق و ترکیبی، شکافهای موجود در مطالعات تجربی را برطرف کرده و راهکارهای آموزشی مفیدی برای پویاتر شدن کلاسهای آموزش زبان انگلیسی ارائه میدهد.
اکرم بیگم حاجی سیدرضائی؛ رضامراد صحرائی
چکیده
درک معنای تلویحی یکی از چالشهای مهم در زبانآموزی است و عوامل مختلفی نظیر تفاوتهای فردی و به طورخاص سبکهای یادگیری میتوانند بر آن تأثیرگذار باشند. بااینحال، مطالعات کمی به بررسی رابطة سبکهای شناختی و توانش منظورشناختی فارسیآموزان پرداختهاند. پژوهش پیش رو، با هدف بررسی تأثیر سبکهای یادگیری تأملی و تکانشی بر درک معنای ...
بیشتر
درک معنای تلویحی یکی از چالشهای مهم در زبانآموزی است و عوامل مختلفی نظیر تفاوتهای فردی و به طورخاص سبکهای یادگیری میتوانند بر آن تأثیرگذار باشند. بااینحال، مطالعات کمی به بررسی رابطة سبکهای شناختی و توانش منظورشناختی فارسیآموزان پرداختهاند. پژوهش پیش رو، با هدف بررسی تأثیر سبکهای یادگیری تأملی و تکانشی بر درک معنای تلویحی فارسیآموزان انجام شده است. بدین منظور، 58 فارسیآموز سطح میانی (۱۸ تا 45 سال و 7/51 درصد زن، 3//48 درصد مرد) از مراکز مختلف آزفا، به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادههای این پژوهش ابتدا، از طریق آزمون شنیداری درک معنای تلویحی محققساخته و اعتبارسنجیشده، سپس، از طریق نسخة فارسی و اعتبارسنجیشدة پرسشنامة تکانشگری بارت (۱۹۹۵) گردآوری شد. نتایج تحلیل دادهها از طریق آزمون تی و تحلیل واریانس در نرمافزار جامووی (نسخة 2.6.2) نشان داد که بین دو گروه دارای سبک یادگیری تأملی و تکانشی از منظر درک معنای تلویحی تفاوت آماری معناداری وجود ندارد. همچنین، متغیر جنسیت و تعامل آن با متغیر سبک یادگیری تأثیر معناداری بر عملکرد فارسیآموزان نداشت. یافتههای این پژوهش نشان داد که سبکهای یادگیری تأملی و تکانشی، برخلاف انتظار، نقش تعیینکنندهای در درک معنای تلویحی فارسیآموزان ایفا نمیکنند. این نتایج میتواند در طراحی ابزارهای سنجش درک منظورشناختی و تدوین برنامههای آموزشی متناسب با نیازهای زبانآموزان و متمرکز بر ابعاد منظورشناختی مفید واقع شود.