معنا شناسی
جنبه‌های استعاری، مجازی و تعاملی مفهوم‌سازی ترس: نگاهی شناختی

ساسان ملکی؛ سامان ملکی؛ فاطمه بختیاری

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92178.1306

چکیده
  با استعاره‌های مفهومی می‌توان هیجانات را به صورت تجربه‌های عینی صورت‌بندی کرد و با مَجاز، بازتاب آنها را به شکل تجربه‌های جسمانی و واکنش‌های رفتاری مجازبنیاد نشان داد. این پژوهش از نوع پدیدارشناسی توصیفی است و هدف آن، بررسی دو سازوکار شناختی استعاره و مَجاز و شیوۀ تعامل آنها در مفهوم‌سازی ترس است. برای انجام این پژوهش، از هشتاد ...  بیشتر

زبانشناسی و گویش‌های خراسان
مقایسه الگوهای تحقق کنش گفتاری عذرخواهی درمیان فراگیران روسی و ایرانی زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی و گویشوران بومی زبان انگلیسی: یک مطالعه بین فرهنگی

سید محمد رضا عادل؛ فاطمه اکبری

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92497.1310

چکیده
  این مطالعه به عنوان بخشی از پروژه الگوهای تحقق کنش گفتاری بین فرهنگی، به دنبال بررسی راهبردهای عذرخواهی مورد استفاده دانشجویان ایرانی و روسی است که زبان خارجی را در بافت‌های رسمی و غیررسمی می‌آموزند. افزون بر آن، هدف این تحقیق کشف تاثیر فاصله اجتماعی و تسلط اجتماعی بر فراوانی راهبردهای عذرخواهی و تشدید کننده‌های درونی در زبان‌های ...  بیشتر

معنا شناسی
رمزگشایی از شعر «صدای پای آب»: خوانشی نشانه‌شناختی بر مبنای نظریۀ مایکل ریفاتر

رضا قنبری عبدالملکی

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92393.1308

چکیده
  این مقاله با هدف بررسی نشانه‌شناختی شعر «صدای پای آب» و تأثیر آن بر درک عمیق‌تر ادبیات معاصر ایران تدوین شده است. پرسش اصلی تحقیق این است که عناصر نشانه‌شناسی در این شعر چگونه به تفسیر معانی ژرف‌تر کمک می‌کنند و چه رابطه‌ای میان نشانه‌ها و تجربه‌های انسانی در متن وجود دارد. در این راستا، از روش خوانش اکتشافی مایکل ریفاتر ...  بیشتر

رَسته‌بندی واژگان پیشه‌‌های اجتماعی زمان ساسانیان (برپایة متون پهلوی)

یدالله منصوری

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92306.1307

چکیده
  در این گفتار نگارنده کوشیده است که به کار و پیشه و پیشه‌وران و پیشه‌وری روزگار ساسانی بپردازد که از رهگذر متون زبان پهلوی یا همان فارسی میانه (سوم تا دهم میلادی) بدست آمده است. با یادآوری دقیق نشانی این واژگان در آن متون کم و کیف و نام و عناوین این پیشه‌ها، این بار نه پیشه‌های درباری و دستگاه ادارای کشوری و لشگری یعنی طبقۀ فرمانروایان ...  بیشتر

تحلیل گفتمان انتقادی
مقایسه جایگاه قدرت در لیلی و مجنون نظامی و جامی با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف

زهرا امینی شلمزاری؛ سیده مریم روضاتیان

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92834.1317

چکیده
  روابط اجتماعی افراد سبب ایجاد قدرت نابرابر در جامعه می‌گردد. قدرت علاوه بر نابرابری ناپایدار است و افراد پیوسته در حال تلاش برای حفظ روابط قدرت خویش هستند. زبان یکی از مؤلفه‌های اصلی است که روابط نابرابر قدرت را آشکار می‌کند و در تحلیل گفتمان انتقادی که از نظریه‌های کارآمد برای تحلیل قدرت است، نقش برجسته دارد. نورمن فرکلاف از نظریه‌پردازان ...  بیشتر

روان شناسی زبان
بررسی تأثیرات آموزش‌های چندحسی محیطی و موضوعی بر میزان تمایل به نگارش دانشگاهی

زهرا شریعت پناه؛ شیما ابراهیمی؛ رضا پیش قدم؛ محمدجواد مهدوی

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.92922.1318

چکیده
  نگارش دانشگاهی یکی از راه‌های مؤثر در انتقال دانش و اطلاعات در محیط دانشگاهی است؛ با این حال مهارت نگارش در نهادهای آموزشی از مدرسه تا دانشگاه چندان جدی گرفته نمی‌شود. از طرفی دانشجویان نیز تمایل زیادی به این مهارت نشان نمی‌دهند و نگارش را یک فرآیند پیچیده می‌دانند. در پژوهش شبه‌آزمایشی حاضر با هدف نشان دادن اهمیت استفاده از حواس ...  بیشتر

تحلیل گفتمان
واکاوی انسجام دستوری در داستان مدیر مدرسه، اثر جلال آل احمد برپایه نظریه هلیدی و حسن

سید محمد حسینی معصوم؛ هدی داوطلب

دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1404

https://doi.org/10.22067/jlkd.2025.93879.1329

چکیده
  انسجام از ارکان اساسی هر متن است و از کنار هم قرار گرفتن واژه‌ها و ایجاد ارتباط معنایی، دستوری و کاربردشناختی جملات در متن به‌وجود می‌آید. هلیدی و حسن (1976) در زبان‌شناسی نقش‌گرا مقوله‌ انسجام و زیرشاخه-های آن‌ شامل عناصر انسجام دستوری و واژگانی را مطرح کرده‌اند. مقاله‌ی حاضر با تکیه بر نظریه‌ی هلیدی و حسن عناصر انسجام دستوری در ...  بیشتر