نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشیار آموزش زبان فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 گروه زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

10.22067/jlkd.2025.92922.1318

چکیده

نگارش دانشگاهی یکی از راه‌های مؤثر در انتقال دانش و اطلاعات در محیط دانشگاهی است؛ با این حال مهارت نگارش در نهادهای آموزشی از مدرسه تا دانشگاه چندان جدی گرفته نمی‌شود. از طرفی دانشجویان نیز تمایل زیادی به این مهارت نشان نمی‌دهند و نگارش را یک فرآیند پیچیده می‌دانند. در پژوهش شبه‌آزمایشی حاضر با هدف نشان دادن اهمیت استفاده از حواس در آموزش مهارت نگارش، تأثیر آموزش‌های چندحسی محیطی و موضوعی بر میزان تمایل به نگارش دانشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفت. 300 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از گذراندن 7 جلسه آموزش در 3 گروه (1- آموزش چندحسی محیطی، 2- آموزش چندحسی موضوعی 3- روش معمول تدریس) براساس پرسشنامة تمایل به نگارش دانشگاهی و نگارش یک متن توصیفی در پیش‌آزمون و پس‌آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌های پژوهش نشان داد در گروهی که آموزش چندحسی محیطی دریافت کرده‌اند، تمایل به نگارش افزایش معناداری داشته است و تمایل دانشجویان زن در گروه چندحسی موضوعی نسبت به دانشجویان مرد دو گروه دیگر بالاتر بوده است. بنابراین به‌نظر می‌رسد روش‌های چندحسی در مقایسه با روش سنتی تعامل اجتماعی و حمایت گروهی را افزایش می‌دهند و دانشجویان از طریق تعامل بیشتر با محیط، خودکارآمدی بالاتری را در نوشتن تجربه می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Multisensory and Multimodal Education on Students’ Willingness for Academic Writing

نویسندگان [English]

  • Zahra Shariatpanah 1
  • Shima Ebrahimi 2
  • Reza Pishghadam 3
  • Mohammad Javad Mahdavi 1

1 Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Associate Professor of Persian Language Teaching, Ferdowsi University of Masshhad, Mashhad, Iran

3 Department of English, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

چکیده [English]

Academic writing is widely recognized as an effective approach to transferring knowledge and information in academia. However, writing skills have been largely ignored in educational institutions, such as schools and universities. Since students writing is a complex skill, they show less interest in developing it. Acknowledging the importance of sensory engagement in teaching writing skills, this quasi-experimental study explores the effect of multisensory and multimodal education on students’ willingness for academic writing. In doing so, 300 undergraduate students from Ferdowsi University of Mashhad were selected through convenience sampling. They participated in seven training sessions, divided into three groups: (1) multisensory education, (2) multimodal education, and (3) traditional education. Their willingness for academic writing was assessed through a questionnaire and a descriptive writing task in both pre-test and post-test evaluations. The findings revealed that students who received multisensory instruction showed a significantly greater willingness to write. Additionally, female students in the multimodal instruction group exhibited a higher willingness to write compared to male students in the other two groups. These results suggest that multisensory teaching methods, in contrast to traditional approaches, enhance social interaction and group support. Moreover, increased engagement with the environment fosters greater self-efficacy in writing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic writing willingness
  • multimodal education
  • multisensory education
  • academic writing
CAPTCHA Image