نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، ادبیات و زبان‌های خارجی، علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 زبانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

درک معنای تلویحی یکی از چالش‌های مهم در زبان‌آموزی است و عوامل مختلفی نظیر تفاوت‌های فردی و به طورخاص سبک‌های یادگیری می‌توانند بر آن تأثیرگذار باشند. بااین‌حال، مطالعات کمی به بررسی رابطة سبک‌های شناختی و توانش منظورشناختی فارسی‌آموزان پرداخته‌اند. پژوهش پیش رو، با هدف بررسی تأثیر سبک‌های یادگیری تأملی و تکانشی بر درک معنای تلویحی فارسی‌آموزان انجام شده است. بدین منظور، 58 فارسی‌آموز سطح میانی (۱۸ تا 45 سال و 7/51 درصد زن، 3//48 درصد مرد) از مراکز مختلف آزفا، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌های این پژوهش ابتدا، از طریق آزمون شنیداری درک معنای تلویحی محقق‌ساخته و اعتبارسنجی‌شده، سپس، از طریق نسخة فارسی و اعتبارسنجی‌شدة پرسشنامة تکانشگری بارت (۱۹۹۵) گردآوری شد. نتایج تحلیل داده‌ها از طریق آزمون تی و تحلیل واریانس در نرم‌افزار جامووی (نسخة 2.6.2) نشان داد که بین دو گروه دارای سبک‌ یادگیری تأملی و تکانشی از منظر درک معنای تلویحی تفاوت آماری معناداری وجود ندارد. همچنین، متغیر جنسیت و تعامل آن با متغیر سبک یادگیری تأثیر معناداری بر عملکرد فارسی‌آموزان نداشت. یافته‌های این پژوهش نشان داد که سبک‌های یادگیری تأملی و تکانشی، برخلاف انتظار، نقش تعیین‌کننده‌ای در درک معنای تلویحی فارسی‌آموزان ایفا نمی‌کنند. این نتایج می‌تواند در طراحی ابزارهای سنجش درک منظورشناختی و تدوین برنامه‌های آموزشی متناسب با نیازهای زبان‌آموزان و متمرکز بر ابعاد منظورشناختی مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Role of Reflective and Impulsive Learning Styles in Intermediate Persian Learners' Comprehension of Implicatures

نویسندگان [English]

  • Akram Beigom Haji Seyedrezaee 1
  • Rezamorad Sahraei 2

1 Ph.D. Candidate in Teaching Persian to Non-Persian Speakers, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

2 Linguistics, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Objective: Comprehending implicatures is a significant challenge in the process of language learning, and it is influenced by various factors, including individual differences such as learning styles. However, there is a scarcity of research on the relationship between cognitive styles and pragmatic competence among Persian language learners. This study aims to investigate the impact of reflective and impulsive learning styles on Persian learners' comprehension of implicatures.
Methods: To address this, 58 intermediate-level Persian learners (aged 18-45, 51.7% female, 48.3% male) from various Persian language institutes were selected through convenience sampling. Data collection involved a researcher-developed and validated implicature comprehension listening test, followed by the validated Persian version of Barratt's Impulsiveness Scale (1995).
Results: The results, analyzed using t-tests and analysis of variance via Jamovi software (version 2.6.2), indicated no statistically significant difference between the reflective and impulsive learning style groups in terms of implicature comprehension. Additionally, gender and its interaction with learning style did not significantly affect learners' performance.
Conclusions: These results suggest that, contrary to expectations, reflective and impulsive learning styles do not play a major role in Persian learners' comprehension of implicatures. The findings may contribute to the development of assessment tools for pragmatic comprehension and designing educational programs based on pragmatic aspects and tailored to language learners' needs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Implicature comprehension
  • Reflective learning style
  • Impulsive learning style
  • Learning style
  • Interlanguage pragmatics
CAPTCHA Image