ذهن‌آگاهی و مهارت خواندن در زبان انگلیسی: پژوهشی اکتشافی با رویکرد ترکیبی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه کوثر بجنورد، ایران.

چکیده

این پژوهش اکتشافی با رویکرد ترکیبی، تأثیر ذهن‌آگاهی لنگری را بر درک مطلب خواندن در میان زبان‌آموزان سطح متوسط زبان انگلیسی موردبررسی قرار داد. این تحقیق از طرح آزمایشی استفاده کرد و گروهی را که آموزش مبتنی بر ذهن‌آگاهی دریافت کرده بودند، با گروه کنترل مقایسه نمود. داده‌های کمی از طریق مقیاس ذهن‌آگاهی لنگر و آزمون خواندن آیلتس جمع‌آوری و با روش‌های تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) تجزیه‌وتحلیل شد. همچنین، داده‌های کیفی از طریق یادداشت‌های تاملی و مصاحبه‌های شاگردان و مشاهدات معلم گردآوری شد که به درک بهتر نتایج کمک کرد. یافته‌ها نشان داد که بهبود معناداری در سطح کلی ذهن‌آگاهی و درک مطلب خواندن مشاهده نشد، به‌جز افزایش قابل‌توجه در خرده مقیاس انعطاف‌پذیری ذهن‌آگاهی در آزمون بلافاصله پس از مداخله. بااین‌حال، داده‌های کیفی به افزایش مشارکت، درک بهتر موقعیت و کاهش اضطراب اشاره داشتند که نشان‌دهنده تأثیرات مثبتی است که در داده‌های کمی به‌طور کامل منعکس نشدند. این پژوهش بر ظرفیت ذهن‌آگاهی لنگری در بهبود یادگیری تطبیقی تأکید دارد، هرچند که به دلیل کوتاه بودن مدت مداخله، نتایج آماری چشمگیری مشاهده نشد. این پژوهش با استفاده از یک رویکرد دقیق و ترکیبی، شکاف‌های موجود در مطالعات تجربی را برطرف کرده و راهکارهای آموزشی مفیدی برای پویاتر شدن کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Mindfulness and EFL Reading: An Exploratory Mixed-Methods Study

نویسنده [English]

  • Fatemeh Moafian
Assistant Professor of TEFL, Kosar University of Bojnord, Bojnored, Iran.
چکیده [English]

This exploratory mixed-methods study investigated the impact of Langerian mindfulness on reading comprehension among intermediate EFL learners. The research employed an experimental design, comparing an experimental group receiving mindfulness-integrated instruction with a control group. Quantitative data, collected via the Langer Mindfulness Scale (LMS) and IELTS reading test, were analyzed using MANCOVA and MANOVA. The qualitative data from the learners’ reflection papers and interviews, as well as the teacher’s observations enriched the findings. The results revealed no significant overall enhancement in mindfulness or reading comprehension, except for a notable improvement in the LMS Flexibility subscale on the immediate posttest. Qualitative insights, however, highlighted increased engagement, contextual sensitivity, and reduced anxiety, suggesting subtle benefits not fully captured quantitatively. This study underscores the potential of Langerian mindfulness to enhance adaptive learning despite limited statistical significance, likely due to the brief intervention duration. It contributes to the field by bridging empirical gaps with a rigorous mixed-methods approach, offering pedagogical implications for creating dynamic EFL classrooms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Langerian Mindfulness
  • EFL Reading Comprehension
  • Mixed-Methods
  • Pedagogical Innovation
 
Alsharhani, H. K., Ghonsooly, B., & Meidani, E. M. (2023). Probing the relationship among reading anxiety, mindfulness, reflective thinking, and reading comprehension ability of Iraqi intermediate and advanced EFL learners. Training, Language and Culture, 7(3), 9–22.
Ayala, J., & Acuna, A. (2025). Effects of mindfulness in the field of English as a foreign language classroom: A literature review. English Language Teaching, 18(1), 9–20.
Barber, K. S. (2012). Linguistic mindfulness and being a collector of language: A strategy for teaching and a strategy for learning. http://www.tesol.org.au/files/files/279_karen_barber.pdf.
Cambridge ESOL (2013). Cambridge IELTS 9: Authentic examination papers from Cambridge ESOL. Cambridge University Press.
Campbell, L., & Campbell, B. (2009). Mindful learning: 101 proven strategies for student and teacher success. Corwin Press.
Evans, J. S. B. T., & Stanovich, K. E. (2013). Dual-process theories of higher cognition: Advancing the debate. Perspectives on Psychological Science, 8(3), 223–241.
Fan, L., & Cui, L. (2024). Mindfulness, self-efficacy, and self-regulation as predictors of psychological well-being in EFL learners. Frontiers in Psychology, 15, Article 1332002.
Haigh, E. A. P., Moore, M. T., Kashdan, T. B., & Fresco, D. M., (2011). Examination of the factor structure and concurrent validity of the Langer mindfulness/mindlessness Scale. Assessment, 18(1), 11–26.
Huitema, B. E. (2011). The analysis of covariance and alternatives: Statistical methods for experiments, quasi-experiments, and single-case studies. John Wiley & Sons.
Ie, A., Ngnoumen, C. T., & Langer, E. J. (2014). The Wiley Blackwell handbook of mindfulness. John Wiley & Sons.
Grabe, W. (2009). Reading in a second language: Moving from theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Shirvan, Z. H., & Motlagh, F. K. (2019). Analyzing the representation of Iran and Iranians in Persian teaching books to the speakers of other languages based on critical discourse analysis. Journal of Linguistics & Khorasan Dialects, 10(19), 73-95.
Kirn, E., & Hartmann, P. (2004). Interactions 2 reading. McGraw-Hill/Contemporary.
Koda, k., & Zehler, A. M. (2008). Learning to read across languages: Cross-linguistic relationships in first- and second-language literacy development. Rout ledge
Langer, E. J. (1989). Mindfulness. De Capon Press.
Langer, E. J. (2004). Langer mindfulness scale user guide and technical manual. IDS.
Langer, E. J., & Moldoveanu, M. (2000). The construct of mindfulness. Journal of Social Issues, 56(1), 1–9.
Muñoz Gallardo, T. M., & Guamán Luna, M. M. (2024). Mindfulness enhancing concentration in English foreign language reading comprehension. Resistances. Journal of the Philosophy of History, 5(10). https://doi.org/10.46652/resistances.v5i10.147
Pirson, M., Langer, E. J., Bodner, T. E., & Zilcha, S. (2012). The development and validation of the Langer Mindfulness Scale - Enabling a socio-cognitive perspective of mindfulness in organizational contexts. Fordham University Schools of Business Research Paper. https://ssrn.com/abstract=2158921 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2158921
Razali, N. M., & Yap, B. W. (2011). Power comparisons of Shapiro-Wilk, Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors and Anderson-Darling tests. Journal of Statistical Modeling and Analytics, 2(1), 21‑33.
Safarmoqaddam, A., & Ahadi, H. (2015). Main approaches in teaching reading and their role in modern teaching of Persian language. Journal of Linguistics & Khorasan Dialects, 7(13), 61‑88.
Shirvan, Z. H., & Motlagh, F. K. (2019). Analyzing the representation of Iran and Iranians in Persian teaching books to the speakers of other languages based on critical discourse analysis. Journal of Linguistics & Khorasan Dialects, 10(19), 73-95.
Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2014). Using multivariate statistics (6th ed.). Pearson Education. 
Vardanjani, A. M., & Yahya Zade, A. (2013). Exploring the possibilities and perspectives of mindfulness to improve learning abilities of EFL students. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 7(9), 558–564.
Zeilhofer, L. (2023). Mindfulness in the foreign language classroom: Influence on academic achievement and awareness. Language Teaching Research, 27(1), 96–114.
 
.
CAPTCHA Image