نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه زبان انگلیسی، دانشگاه کوثر بجنورد
چکیده
این پژوهش اکتشافی با رویکرد ترکیبی، تأثیر ذهن آگاهی لانگری را بر درک مطلب خواندن در میان زبانآموزان سطح متوسط زبان انگلیسی مورد بررسی قرار داد. این تحقیق از طرح آزمایشی استفاده کرد و گروهی که آموزش مبتنی بر ذهن آگاهی دریافت کرده بودند را با گروه کنترل مقایسه نمود. دادههای کمی از طریق مقیاس ذهن آگاهی لانگر و آزمون خواندن آیلتس جمعآوری و با روشهای تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) تجزیهوتحلیل شد. همچنین، دادههای کیفی از طریق یادداشت های تاملی و مصاحبههای شاگردان و مشاهدات معلم گردآوری شد که به درک بهتر نتایج کمک کرد. یافتهها نشان داد که بهبود معناداری در سطح کلی ذهن آگاهی و درک مطلب خواندن مشاهده نشد، بهجز افزایش قابلتوجه در خرده مقیاس انعطافپذیری ذهن آگاهی در آزمون بلافاصله پس از مداخله. با این حال، دادههای کیفی به افزایش مشارکت، درک بهتر موقعیت و کاهش اضطراب اشاره داشتند که نشاندهنده تأثیرات مثبتی است که در دادههای کمی بهطور کامل منعکس نشدند. این پژوهش بر ظرفیت ذهن آگاهی لانگری در بهبود یادگیری تطبیقی تأکید دارد، هرچند که به دلیل کوتاه بودن مدت مداخله، نتایج آماری چشمگیری مشاهده نشد. این پژوهش با استفاده از یک رویکرد دقیق و ترکیبی، شکافهای موجود در مطالعات تجربی را برطرف کرده و راهکارهای آموزشی مفیدی برای پویاتر شدن کلاسهای آموزش زبان انگلیسی ارائه میدهد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Mindfulness and EFL Reading: An Exploratory Mixed-Methods Study
نویسنده [English]
- Fatemeh Moafian
English Department, Kosar University of Bojnord
چکیده [English]
This exploratory mixed-methods study investigated the impact of Langerian mindfulness on reading comprehension among intermediate EFL learners. The research employed an experimental design, comparing an experimental group receiving mindfulness-integrated instruction with a control group. Quantitative data, collected via the Langer Mindfulness Scale (LMS) and IELTS reading test, were analyzed using MANCOVA and MANOVA. The qualitative data from the learners’ reflection papers and interviews, as well as the teacher’s observations enriched the findings. The results revealed no significant overall enhancement in mindfulness or reading comprehension, except for a notable improvement in the LMS Flexibility subscale on the immediate posttest. Qualitative insights, however, highlighted increased engagement, contextual sensitivity, and reduced anxiety, suggesting subtle benefits not fully captured quantitatively. This study underscores the potential of Langerian mindfulness to enhance adaptive learning despite limited statistical significance, likely due to the brief intervention duration. It contributes to the field by bridging empirical gaps with a rigorous mixed-methods approach, offering pedagogical implications for creating dynamic EFL classrooms.
کلیدواژهها [English]
- Langerian mindfulness
- EFL reading comprehension
- Mixed-methods
- pedagogical innovation
ارسال نظر در مورد این مقاله