نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.

10.22067/jlkd.2025.91197.1289

چکیده

پدیده‌ی شکل-زمینه است عبارت است از موجودیت‌هایی که یکی غالب و برجسته است و نمود بیشتری دارد که «شکل» نامیده می‌شود و موجودیتی که غالبا در زمینه قرار دارد و نمود کمتری نسبت به شکل دارد «زمینه» است. پژوهش حاضر در پاسخ به سوالاتی از این قبیل است که آیا پدیده‌ی شکل-زمینه(محل قرارگیری واژگان به صورت مرکز و اطراف) در به خاطر سپاری واژگان نیز صدق می‌کند؟ در این بررسی از فن‌آوری ردیابی چشم که دقت بالاتری نسبت به بسیاری از روش‌ها دارد جهت بررسی این موضوع استفاده شد. حجم نمونه‌ 30 نفر(15 نفر زن و 15 نفر مرد) بودند مطابق نتیجه، اگر واژه‌ای داری بارمنفی زیاد حتی در زمینه باشد نسبت به واژه‌ی خنثی که در جایگاه شکل قرار دارد بهتر یادآوری خواهد شد که این امر نشان می‌دهد بارهیجانی منفی بالا نسبت به جایگاه واژه نقش بیشتری در به یادآوردن ایفا می‌کند اما نکته‌ی جالب توجه به دست آمده از این پژوهش این است که این موضوع فقط در مورد واژه‌ی دارای بار هیجانی منفی بیشتر صدق می‌کند و واژه‌ی خنثی در جایگاه شکل نسبت به سایر واژ‌ه‌های هیجانی(مثبت،تر، مثبت و منفی) که در جایگاه زمینه قرار داشتند در اولویت یادآوری بود. بین مدت زمان تثبیت چشم و به یادآوردن واژه رابطه‌‌ی معناداری دیده نشد همچنین بین جنسیت و اولین واژه‌‌ی به یاد آورده شده تفاوتی مشاهده نشد و اولویت به یادآوردن واژگان در هر دو جنسیت با واژه‌ی دارای بار هیجانی منفی بیشتر بود اما این تفاوت در در یادآوری واژه‌‌ی دوم وجود داشت بدین صورت که مردان واژه‌ی خنثی که در جایگاه شکل قرار داشت را بیشتر یادآوری کردند اما زنان همچنان واژه‌ی هیجانی(با بارهیجانی مثبت) در جایگاه زمینه را به یادآوردند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the Competitive Effect of Valence and the Figure-Ground Phenomenon on Vocabulary Recall Using an Eye-Tracking Device

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Pahlavannezhad
  • Sepideh Elmi

Linguistics Department, Faculty of Letters and Humanities, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran,

چکیده [English]

The phenomenon of figure-ground refers to entities where one is dominant and prominent, termed the "figure," while the entity that is typically in the background and has less prominence is referred to as the "ground." This study addresses questions such as whether the figure-ground phenomenon (the positioning of words as center and periphery) also applies to vocabulary memorization. To investigate this, eye-tracking technology, which offers higher accuracy than many other methods, was employed. The sample size consisted of 30 individuals (15 females and 15 males). The results indicated that if a word has a high negative emotional valence, even when placed in the background, it is better recalled than a neutral word positioned as the figure. This suggests that high negative arousal plays a more significant role in recall based on word placement. Interestingly, this finding applies only to words with higher negative emotional valence; neutral words in the figure position were prioritized for recall over other emotional words (positive, neutral, and negative) located in the background. No significant relationship was observed between fixation duration and word recall, nor were there differences between genders regarding the first recalled word. However, both genders showed a preference for recalling words with higher negative emotional valence. A notable difference emerged in recalling the second word: men recalled neutral words positioned as figures more frequently, while women remembered emotional words (with positive arousal) in the background.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Valence
  • Figure-Ground Phenomenon
  • Recall
  • Eye-Tracking Device
CAPTCHA Image