نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده
بررسی رشد روایی یکی از ابزارهای کارآمد و پرکاربرد در مطالعات رشد زبان، دوزبانگی و اختلالهای زبانی است. به ویژه آزمونهای مرتبط با دستور داستان که ساختار روایت را در دو سطح کلان (شناختی) و خرد (زبانی) تحلیل میکنند، در سالهای اخیر بسیار مورد توجه زبانشناسان بودهاند. در این پژوهش، پیچیدگی ساختار روایتهای داستانی فارسی 16 کودک 4 تا 6 سالۀ دوزبانه مازندرانی-فارسی ساکن جویبار با 16 کودک تکزبانۀ فارسیزبان همتای سنی و جنسی آنها در تهران مقایسه و تحلیل میشوند. متغیرهای مستقل و کنترل در این پژوهش دوزبانگی، جنسیت و سن هستند. ابزار گردآوری داده، بازگویی داستان مصور بیکلام و چارچوب تحلیل، شاخص تی اِن اِل ـ پی آر (TNL-Pr) (گیلام و گیلام، 2009) برای سنجش پیچیدگی ساختار روایت است. بر مبنای یافتهها در هر دو گروه با بالارفتن سن پیچیدگی ساختار روایت به ویژه در سطح ساختار خرد در کاربرد قید، حروف ربط و افعال ذهنی و در ساختار کلان در اشاره به پیامد، بیشتر میشود. میانگین نمرۀ کودکان تکزبانه در همه گروهها، به ویژه در سنین پایینتر بیشتر از دوزبانه و تفاوت دو گروه در اشاره به رخداد آغازین و پاسخ درونی معنادار است. تعداد واژه در روایتهای تکزبانهها بیشتر از دوزبانه و این تفاوت در گروه سنی 4 تا 5/4 ساله معنادار است. پیچیدگی ساختار روایت در دختران و پسران تفاوتهایی را نشان می دهد، اما تفاوتها به لحاظ آماری معنادار نیستند. در گروه تکزبانه تعداد واژه و میانگین طول پارهگفتار در دختران بیشتر از پسران و در گروه دوزبانه در پسران بیشتر از دختران است. با وجود این، جنسیت تأثیر معناداری بر طول روایت ندارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Narrative Complexity in Mono- and Bilingual 4-6 Year Old Children: A Case Study in Tehrân and Juybâr
نویسنده [English]
- atoosa rostambeik
Linguistics Department, Institute for Humanities and Cultural Studies
چکیده [English]
Assessing the development of narrative skills is one of the practical and mostly used methods in research related to bilingualism, language acquisition, and language impairment. Especially, tools designed based on the story grammar which focuses on both cognitive and linguistic skills attracted a lot of attention. This comparative study is aimed at investigating the complexity of Persian narrative structure of monolingual and Persian-Mazandarani bilingual children. The sample includes 16 bilingual boys and girls aged from 4 to 6, and 16 monolinguals matched in age and sex. The independent and control variables are bilingualism, gender, and age. The picture story, ‘Frog where are you?’ (Mayer, 1969) was used to extract data. The framework introduced in the test of narrative language (TNL-Pr) (Gillam & Gillam, 2009) is used to analyze the narrative complexity. According to the results, the complexity of narrative structure increases in both groups in older children, especially regarding the use of adverbs, conjunctions, mental verbs, and referring to consequence. Monolinguals generally achieved higher points in all groups especially in younger children. At macrostructure level, differences between monolingual and bilingual children in referring to initiating event, and internal response are significant. Monolinguals significantly produced longer narratives comparing to bilinguals and the difference is meaningful among children aged 4-4/5. Gender does not show any significant effect on the complexity of the narratives. Among monolinguals, WC and MLU were higher in narratives produced by girls, but among bilinguals it was the opposite. However, gender does not have a significant effect on the length of narratives.
کلیدواژهها [English]
- narrative
- children
- Mazandarani
- bilingualism
- gender
ارسال نظر در مورد این مقاله