نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران
2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران
3 استادیار زبان و ادبیات فارسی ،دانشگاه آزاد اسلامی فسا، ایران
چکیده
اصولاً نشانه و معنا در علم زبانشناسی مکمل یکدیگر هستند و هر کدام بدون دیگری چیزی به حساب نمیآید، عطار در گفتمانی که از آتش در آثار عرفانی خود ارایه میدهد، گونهای از نشانه مشهود است که آتش نه تنها در جایگاه یک وسیلۀ گرمابخش، که در جایگاه معنا و مفهوم دیگری نیز بروز میکند، که بررسی آن بیشتر در حوزۀ ساختار جانشینی زبانی شکل می-گیرد. پرسشهای اصلی ما این است که آتش در شعر عطار نیشابوری چه حالتهایی پیدا میکند، چگونه به جریان در میآید و گسترش مییابد؛ همچنین چگونه آتش میتواند معناآفرینی کند و چه معانی و ارزشهایی را ایجاد میکند؛ همچنین آتش و همبستههای آن با کدام نظامهای نشانه- معناشناسی از قبیل تنشی، حسی- ادراکی، عاطفی و زیباییشناختی ارتباط دارند؟ در این فرآیند نشانهها معمولاً در پیوند با معناها در قالب سیال، پویا و چند بعدی شکل میگیرند. این روش قادر است ضمن تجزیه و تحلیل متون ادبی و عرفانی ، خوانشی دگرگون از آنها آشکار کند. بررسی در آثار عطار نشان می دهد که وی با رویکردی تازه به پدیده ها از جمله آتش در پیوندی حسی ـ ادراکی معانی و مفاهیمی زیبا را رقم زند. عطار در این رویکرد زبانی، آتش را از نشانه شناسی ساختگرا به طرف نشانه ـ معناشناسی سیال سوق داده است. هدف از نگارش این مقاله بررسی نشانه ـ معناشناسی «آتش» در آثار عطار نیشابوری است که به شیوۀ تحلیلی ـ توصیفی انجام شده است. براساس این پژوهش میتوان نظامی برای درک بهتر مفاهیم مرتبط با نشانه- معنای آتش در شعر عطار نیشابوری به دست آورد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Sign of the Meaning of 'Fire' in the Works of Attar Neishabouri
نویسندگان [English]
- Leyla Rouhani Sarvestani 1
- Mohammadali Atashsouda 2
- Samira Rostami 3
1 PhD student of Persian language and literature, Fasa branch, Islamic Azad University, Fasa, Iran
2 Associate Professor of Persian Language and Literature, Fasa Branch, Islamic Azad University, Fasa, Iran
3 Assistant professor of Persian language and literature, Fasa Islamic Azad University, Iran
چکیده [English]
Basically, sign and meaning in language science complements each other and each one does not count anything without another, Attar in a discourse that provides fire in their mystical works, A species of signs is evident that the fire is not only in the position of a heated warfare, which also occurs in the position of the meaning and meaning, which is further investigated in the field of linguistic substitution. Our main questions are that the fire in the poetry of Attar Neishaburi finds, how to flow and expands; Also how fire can make meaningful and mean meanings and values; Also, fire and correlations are related to which semantics signs, such as tension, perceptual, emotional and aesthetic systems? In this process, symptoms are commonly used in transplantation with seminal fluid, dynamic and multidimensional. This method is able to reveal the alternative reading of literary and mystical texts. Investigating Attar's works shows that he has a new approach to phenomena, including fire in perceptual transplantation, and beautiful concepts and concepts. Attar in this linguistic approach, the fire from the constructive semiotics has led to a sign of fluid semantics. The purpose of this article is to examine the meaning of 'fire' in the works of Attar Neishaburi, which has been done in descriptive analytical manner. According to this research, a military can be achieved for better understanding of concepts associated with the sign of fire in Attar Nezhaburi poetry.
کلیدواژهها [English]
- Sign of Semantics
- Mysticism
- Fire
- Attar Neishabouri
ارسال نظر در مورد این مقاله