طیبه سرلک؛ فاطمه معافیان
چکیده
آموزش حضوری در دوران کرونا تعطیل شد و آموزش آنلاین به یک جنبه مهم آموزش تبدیل شد. بهمنظور استفاده کامل از این جنبه مهم و آمادگی برای سایر موارد اضطراری، بررسی ابعاد آن بهطور دقیق ضروری است. در این راستا، این مطالعه نظرات و پیشنهادهای مدرسان زبان انگلیسی را درباره آموزش آنلاین در طول شیوع کووید-19 موردبررسی قرار داده است. این مطالعه ...
بیشتر
آموزش حضوری در دوران کرونا تعطیل شد و آموزش آنلاین به یک جنبه مهم آموزش تبدیل شد. بهمنظور استفاده کامل از این جنبه مهم و آمادگی برای سایر موارد اضطراری، بررسی ابعاد آن بهطور دقیق ضروری است. در این راستا، این مطالعه نظرات و پیشنهادهای مدرسان زبان انگلیسی را درباره آموزش آنلاین در طول شیوع کووید-19 موردبررسی قرار داده است. این مطالعه از روش کیفی استفاده کرده و نتایج با استفاده از نرمافزار مکس کیودا (2020) تجزیهوتحلیل شدهاند. تحلیل محتوا در سه مرحله انجام شده است. دادهها با کدگذاری کاهش یافته، با طبقهبندی ساختار یافته و با بحث تفسیر شدهاند. نتایج نشان میدهد یادگیری آنلاین باعث حفظ و تقویت کیفیت یادگیری و تدریس میشود. فراگیران مسئولیت -پذیرتر، مستقلتر و فعالتر میشوند. سواد رسانهای و سواد دیجیتال بهبود مییابد. منابع، زمان و هزینهها مدیریت میشوند. علیرغم مزایای آن، معایبی نیز دارد که موجب کاهش یادگیری میشود. دسترسی ناکافی به اینترنت و فقدان سواد رسانهای برخی از این نقاط ضعف هستند که مدرسان و فراگیران را از استفاده کامل از آموزش آنلاین بازمیدارند. نظارت و ارزیابی پیشرفت فراگیران نیز برای مدرسان دشوار است. درنتیجه استفاده نادرست از اینترنت ممکن است فراگیران و مدرسان دچار آسیبهای جسمی، روحی و روانی شوند. به نظر میرسد علت اصلی مشکلات عدم آمادگی برای استفاده گسترده از این شکل از آموزش است و برنامهریزی دقیق و حسابشده در سطح کلان میتواند مشکل را حل کند.