کاربرد شناسی
سید انور اسدی؛ ابراهیم بدخشان؛ عادل دست گشاده؛ زانیار نقشبندی
دوره 12، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 247-276
چکیده
هدف از پژوهش دستیابی به ماهیت و تحول «نامگذاری مشاغل » شهر سنندج در سدهی اخیر است. به دلیل بعد شناختی و اجتماعی هدف موردنظر، این بررسی با استفاده از چارچوب زبانشناسی اجتماعی- شناختی و در حوزه مشاغل انجام گرفته است. روش انجام پژوهش، تحلیل محتوا است و روش و ابزار گردآوری اطلاعات هم مشاهده و اسنادی است. جامعه آماری مورد ...
بیشتر
هدف از پژوهش دستیابی به ماهیت و تحول «نامگذاری مشاغل » شهر سنندج در سدهی اخیر است. به دلیل بعد شناختی و اجتماعی هدف موردنظر، این بررسی با استفاده از چارچوب زبانشناسی اجتماعی- شناختی و در حوزه مشاغل انجام گرفته است. روش انجام پژوهش، تحلیل محتوا است و روش و ابزار گردآوری اطلاعات هم مشاهده و اسنادی است. جامعه آماری مورد پژوهش هم کلیه مشاغل با احتساب 3711 مورد است. طبق نتایج این پژوهش، در نامگذاری مشاغل بهعنوان فراحوزه غیررسمی عامل اجتماعی نامگذاری، صاحبان مشاغل هستند و بر اساس تاثیراتی که فضای فرهنگی و سیاسی جامعه بر آنان حاکم است نامگذاری صورت گرفته است. در این حوزه بیشتر از اسامی افراد و به لحاظ متغیر جنسیت، بیشتر اسامی مردانه است. نامگذاری در شهر سنندج در زیر مقوله مشاهیر، معاصرگراست و به هویت محلی گرایش بیشتری دارد. اسامی نشات گرفته از طبیعت نیز به زیرمقولهی گیاهی متمایل است و مفهومسازی زیربنای انتخاب نامهای استعاری موجود، نمادی از بافت فرهنگی و توپولوژی منطقه مورد مطالعه است.