طیبه گودرزی؛ ابراهیم رضاپور؛ ابراهیم کنعانی
دوره 11، شماره 1 ، شهریور 1398، ، صفحه 61-84
چکیده
زبان فارسی یکی از ارکان هویت ایرانی است که در عصر گفتوگوی فرهنگی و دهکدهی جهانی مورد توجه خاص استادان، پژوهشگران و علاقهمندان فرهنگ ایرانی در سراسر جهان قرار گرفتهاست. با این همه، رویکردهای متفاوت منابع آموزش زبان فارسی یکی از مشکلات پیش روی زبانآموزان و مدرسان این زبان است. در این مقاله بر اساس الگوی نشانهشناسی فرهنگی ...
بیشتر
زبان فارسی یکی از ارکان هویت ایرانی است که در عصر گفتوگوی فرهنگی و دهکدهی جهانی مورد توجه خاص استادان، پژوهشگران و علاقهمندان فرهنگ ایرانی در سراسر جهان قرار گرفتهاست. با این همه، رویکردهای متفاوت منابع آموزش زبان فارسی یکی از مشکلات پیش روی زبانآموزان و مدرسان این زبان است. در این مقاله بر اساس الگوی نشانهشناسی فرهنگی مکتب تارتو، چگونگی بازنمایی فرهنگ ایرانی در سطح پایه و میانی کتابهای خواندن و درک مطلب فارسی ویژهی زبانآموزان غیرایرانی بررسی شد. به این منظور برای استخراج نشانههای فرهنگی، ابعاد سهگانهی فرهنگ(بعد شعری، بعد بافت، بعد محتوا)، و رویکردهای سهگانهی نشانهشناسی فرهنگی مکتب تارتو(رویکرد خود و نه دیگری، دیگری و نه خود، نه خود و نه دیگری)، مورد ملاحظه قرار گرفت. سپس برای اطمینان از نتیجه ی حاصل شده در آمار توصیفی، فرضیه ی پژوهش با استفاده از کای دو تک متغیره (Chi-square Test) و تی تست مستقل(Independent Sample T-test) نیز بررسی شد. در پایان نیز برای آموزش بعد بافت و محتوای فرهنگی در آموزش زبان دوم الگویی پیشنهاد گردید که طبق سازوکارِ آن، چنانچه تدوینگران متون آموزشی تمایل به استفاده از رویکرد خود و نه دیگری داشتهباشند؛ لازم است از برجستهسازی ابعاد بافت فرهنگیِ خود بهره گیرند.
طاهره وحیدی فردوسی؛ علی علیزاده؛ زهرا بادامدری
دوره 9، شماره 17 ، تیر 1397، ، صفحه 175-202
چکیده
در این پژوهش سعی شده تا با تکیه بر دستاوردهای رویکردمعنیشناسی شناختی که طرحوارههای تصویری از مهمترین آنها است،رهیافت جدیدی جهت یادگیری معنادار و ماندگارترحرفاضافه «از» در زبان فارسی ارائه شود.لذا ابتدا بر اساس معیارهای تایلر و ایوانز (۲۰۰۳) معانی مکانی و متفاوت این حرفاضافه بر مبنای فرهنگ سخن انوری (1381) انتخاب شد؛سپس ...
بیشتر
در این پژوهش سعی شده تا با تکیه بر دستاوردهای رویکردمعنیشناسی شناختی که طرحوارههای تصویری از مهمترین آنها است،رهیافت جدیدی جهت یادگیری معنادار و ماندگارترحرفاضافه «از» در زبان فارسی ارائه شود.لذا ابتدا بر اساس معیارهای تایلر و ایوانز (۲۰۰۳) معانی مکانی و متفاوت این حرفاضافه بر مبنای فرهنگ سخن انوری (1381) انتخاب شد؛سپس جملهها و عبارتهای حاوی این حرف اضافه در کتابهای درسی مرکز آموزشی جامعةالمصطفی مشهدمورد بررسی قرار گرفت.در نهایت، بر مبنای ملاکهای تعیین معنای پیشنمونهای تایلر و ایوانز (2003)، تئوری حوزههای لانگاکر(1987) و طرحوارههای تصویری لیکاف و جانسون (1987)،شیوهپیشنهادی جهت آموزش حرف اضافه «از» برای غیر فارسی زبانان طراحی شده است. روش مورد نظر،مدل ترکیبی متن و تصویر(با کمک پاور پوینت و پوستر) برای آموزش ساختار معنایی این حرفاضافه با توجه به معنای مرکزی ومعانی دیگر آن است.نتایج این تحقیق میتواند در امر آموزش و یادگیری ماندگار این حرفاضافه و توجه بیشتر به اهمیت طرحوارههای تصویری در مبحث تهیه و تدوین مواد آموزشی،راهکارهای مؤثری را پیشنهاد دهد.