معنا شناسی
آرش آقابزرگیان معصومخانی؛ مریم ایرجی
دوره 14، شماره 3 ، آذر 1401، ، صفحه 67-95
چکیده
این پژوهش ضمن کاربست ابزارهای گسترش، پیچیدهسازی، پرسش و ترکیب در چارچوب نظریه استعاره مفهومی جهت تحلیل خلاقیت مبتنی بر تفکر عامیانه در شعر سیمین بهبهانی، به بررسی ویژگیهای کیفی نظریه آمیختگی مفهومی به عنوان دیدگاهی مکمل برای تبیین جامعتر موضوع پرداخته است. نتایج حاصله نشان میدهند که شاعر ضمن کاربرد جداگانه ابزارها در مواردی ...
بیشتر
این پژوهش ضمن کاربست ابزارهای گسترش، پیچیدهسازی، پرسش و ترکیب در چارچوب نظریه استعاره مفهومی جهت تحلیل خلاقیت مبتنی بر تفکر عامیانه در شعر سیمین بهبهانی، به بررسی ویژگیهای کیفی نظریه آمیختگی مفهومی به عنوان دیدگاهی مکمل برای تبیین جامعتر موضوع پرداخته است. نتایج حاصله نشان میدهند که شاعر ضمن کاربرد جداگانه ابزارها در مواردی نیز از کاربرد توأمان بهره گرفته است. به طور کلی تحلیل این نمونهها در چارچوب نظریه آمیختگی مفهومی نمایانگر این است که گاهی شاعر شبکههای آمیختهای مبتنی بر دو رونداد را به صورت جداگانه در متن حاضر میکند که اگرچه در برخى جنبهها اطلاعات مشابهى را به دست مىدهند، اما بعضاً مىتوانند حاوی برخى اطلاعات متضاد نیز باشند. از سوی دیگر گاهی شاهد بازتاب یک یا چند فضاى آمیخته برآمده از شبکههایی در پسزمینه به داخل شبکه دیگری هستیم که هر دو درونداد آن نقش فضاهاى پیشزمینه را ایفا مىکنند. همچنین میتوان شرایطی را در نظر گرفت که شبکه آمیختهای مبتنى بر سه درونداد وجود داشته باشد. نظریه آمیختگی مفهومی میتواند بر اساس تبیینهای مرتبط با برداشتهاى پویا و منظرى از اندیشه عامیانه و همچنین چگونگی انسجام مفاهیم در ذهن و بافت بلافصل زبانی به واکاوی جامع چگونگی درهم تنیدگی مفاهیم مختلف در شعر بپردازد.