پردازش مغزی فعل‌های مرکب در فرایند یادگیری زبان دوم با استفاده از تکنیک اسکن مغزی و ای.آر.پی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا دانشگاه علامه طباطبائی . مدرس زبان فارسی به غیرفارسی زبانان. مربی

2 دانشکده ادبیات و زبان های خارجه، هیئت علمی گروه زبان شناسی

چکیده

زبان به‌عنوان یک توانایی شناختی، نظامی زایا به‌نام نحو دارد که انسان از طریق پردازش ناخودآگاه مغز به تولید و درک جملات می‌پردازد. با این حال، ابعاد عملکرد مغز در این فرایند همچنان نیازمند پژوهش است. مطالعه حاضر با هدف بررسی پردازش فعل‌های مرکب فارسی در میان فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان در پژوهشگاه علوم شناختی انجام شد. در مرحله نخست، ۴۰ شرکت‌کننده به پرسش‌نامه برخط شامل ۳۲۰ فعل مرکب پاسخ دادند و بر اساس فراوانی، ۲۴۰ فعل مرکب در چهار گروه غیرفعلی (اسمی، صفتی، قیدی و حرف‌اضافه‌ای) انتخاب گردید. سپس دو آزمون طراحی شد: یکی برای سنجش معنای فعل‌ها در عبارات و دیگری برای ارزیابی درک فعل‌های مرکب در دو دسته «تیره» و «شفاف». طراحی آزمون‌ها با استفاده از پیکره فرهنگ سخن (انوری، ۱۳۸۱) و کتاب فعل‌های مرکب در فارسی نوین (سعیدی، ۲۰۱۶) صورت گرفت. در گام بعد، ۱۰ نفر به‌طور تصادفی برای آزمایش اسکن مغزی ای.آر.پی انتخاب شدند. پیش از اجرا، پرسشنامه‌های سلامت عمومی، حافظه فعال و سطح توجه تکمیل شد و همه شرکت‌کنندگان راست‌دست بودند. داده‌ها با نرم‌افزار (EEG Lab) در متلب و آزمون تی وابسته تحلیل گردید. مؤلفه‌های (400N)، (300P) و (600P) که با پردازش معنایی و نحوی ارتباط دارند بررسی شدند. یافته‌ها نشان داد فعل‌های مرکب، به‌ویژه نوع تیره، نیازمند پردازش عمیق‌ترند و مغز زبان‌آموزان با الگوهای متفاوتی آنها را پردازش می‌کند. بنابراین، در آموزش زبان فارسی باید به شفافیت معنایی فعل‌های مرکب توجه ویژه شود. نتایج این پژوهش با گشودن چشم‌اندازی تازه در عصب‌شناسی زبان، کاربردهای عملی در طراحی مواد آموزشی و تولید محتوا دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Brain processing of compound verbs in second language learning using brain scanning techniques and ERP."

نویسندگان [English]

  • mahboobe bagheri 1
  • zari saeedi 2
1 phD Student at Allameh Tabataba’i University. Instructor of Persian as a Foreign Language. Lecturer.
2 faculty Member, Department of Linguistics, Faculty of Literature and Foreign Languages
چکیده [English]

Language, as a cognitive capacity, possesses a generative system known as syntax through which humans unconsciously produce and comprehend sentences. Nevertheless, the neural mechanisms underlying this process remain to be fully explored. The present study aimed to investigate the processing of Persian compound verbs among non-native learners of Persian at the Institute for Cognitive Science Studies. In the first phase, forty participants completed an online questionnaire containing 320 compound verbs. Based on frequency, 240 verbs were selected and categorized into four non-verbal groups (nominal, adjectival, adverbial, and prepositional). Subsequently, two tests were designed: one to assess the comprehension of verb meanings in phrases and another to evaluate the processing of compound verbs in two categories, “opaque” and “transparent.” The tests were developed using the Sokhan Corpus (Anvari, 2002) and Compound Verbs in Modern Persian (Saeedi, 2016). In the next phase, ten participants were randomly selected for ERP brain imaging. Prior to the experiment, all participants, who were right-handed, completed questionnaires on general health, working memory, and attention level. Data were analyzed using EEGLAB in MATLAB and paired-sample t-tests. The ERP components N400, P300, and P600, associated with semantic and syntactic processing, were examined. The findings revealed that compound verbs, particularly opaque ones, required deeper processing and elicited distinct neural patterns in learners’ brains. Therefore, in teaching Persian as a second language, special attention should be paid to the semantic transparency of compound verbs. The results open new perspectives in neurolinguistics and hold practical implications for instructional material design and content development.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ERP
  • compound verbs
  • cognitive science
  • non-native learners of Persian
CAPTCHA Image