نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته دکتری رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

2 استاد گروه زبان‌شناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

یکی از چالش‌های حوزۀ آموزش زبان دوم دستور زبان است. آموزش دستور زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان نیز با چالش‌های فراوانی روبه‌رو است. افزون‌براین، یکی از مسائل مهم در حوزۀ یادگیری و آموزش زبان دوم این است که زبان‌دوم‌آموزان در طول یادگیری زبان دوم چه مراحلی را پشت‌سر می‌گذارند و علت آن چیست. یکی از نظریه‌های مطرح در این حوزه نظریۀ پردازش‌پذیری است که براساس آن، فراگیری زبان دوم از یک سلسله‌مراتب تکوینی به‌نام سلسله‌مراتب پردازش‌پذیری تبعیت می‌کند. با توجه به سلسله‌مراتب پردازش‌پذیری زبان‌دوم‌آموزان به‌ترتیب، واژه‌های محتوایی، واژه‌های نقشی، گروه‌ها، جمله‌ها و بندهای پیرو را یاد می‌گیرند. به دلیل اهمیت جایگاه دستور و چالش‌برانگیزبودن یادگیری و آموزش برخی از ساخت‌های دستوری زبان فارسی بر آن شدیم تا ابتدا، براساس نظریۀ پردازش‌پذیری مرحله‌بندی یادگیری ساخت شرطی زبان فارسی توسط غیرفارسی‌زبانان را بررسی کرده و سپس، الگویی برای آموزش این ساخت به فارسی آموزان غیرایرانی ارائه دهیم. برای انجام این کار نخست، برمبنای ویژگی‌های نحوی ساخت شرطی در زبان فارسی جایگاه این ساخت را در سلسله‌مراتب پردازش‌پذیری مشخص نمودیم. سپس، با استفاده از تکنیک مصاحبه به گردآوری داده‌ها پرداختیم. شرکت‌کنندگان این پژوهش 120 فارسی‌آموز غیرایرانی که در مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان دانشگاه علامه طباطبائی مشغول به یادگیری زبان فارسی بودند و براساس استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان بنیاد سعدی در 5 سطح مقدماتی، پیش‌میانی، میانی، فوق‌میانی و پیشرفته قرار داشتند انتخاب شدند. مصاحبه‌ها هم‌زمان ضبط و بعد، به متن نوشتاری تبدیل شدند. سپس، براساس اصول سه‌گانۀ روش‌شناختی در نظریۀ پردازش‌پذیری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها مشخص شد فارسی آموزان خارجی به‌ترتیب، اگر+ حال التزامی + حال ساده؛ اگر+ حال ساده+ حال ساده؛ اگر+ گذشتۀ استمراری+ گذشتۀ استمراری؛ اگر+ گذشتۀ استمراری/ دور + گذشتۀ استمراری/ دور؛ اگر+ گذشتۀ التزامی+ حال ساده؛ اگر+ گذشتۀ ساده+ حال ساده و سایر ساخت‌های شرطی را یاد می‌گیرند. درنهایت، براساس یافته‌ها الگویی برای آموزش ساخت شرطی زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان ارائه شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Learning Persian Conditional Constructions by Non-Native Speakers within the Processability ‎Theory Framework: A Proposed Model for Teaching Conditional Sentences to Foreign Persian ‎Learners

نویسندگان [English]

  • Talieh Mansouri Jozani 1
  • Reza Morad Sahraee 2

1 PhD of Teaching Persian to Non-Persian Speakers, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.

2 Professor Department of Linguistics, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Grammar instruction presents a significant challenge in second language education. This challenge is particularly evident in teaching Persian grammar to non-native speakers. A crucial issue in the field of second language acquisition is understanding the developmental stages that learners go through and the underlying reasons. Processability Theory, a prominent framework, posits that second language acquisition follows a developmental hierarchy: Learners acquire content words, function words, phrases, sentences, and subordinate clauses in a specific order. Given the complexity of Persian grammar, particularly conditional structures, this study aimed to investigate the acquisition sequence of these structures among non-native Persian learners from a processability perspective. By analysing interviews with 120 learners at varying proficiency levels, we determined the order in which learners acquired different conditional constructions. The findings revealed a specific acquisition order: Learners typically mastered simpler conditional forms before progressing to more complex ones. Accordingly, a pedagogical model for teaching conditional structures was proposed, tailored to the specific challenges and developmental stages of non-native Persian learners. This model is grounded in the Processability Theory, ensuring a systematic and effective approach to instruction.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Processability Theory
  • Conditional Construction
  • Teaching Persian to the Speaker of Other Languages
  • Processability Hierarchy
  • Teaching Persian Grammar

©2025 The author(s). This is an open access article distributed under Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0).

ابن‌الرسول، س. م.، کاظمی‌نجف‌آبادی، س.، و کاظمی، م. (1395). رابطۀ معنایی جمله‌وارۀ پایه و پیرو در جمله‌های شرطی زبان فارسی. ادب فارسی، 6(1)، ۹۳-۱۱۲. https://doi.org/10.22059/jpl.2016.59586
بقایی، س. ع.، و نغزگوی‌کهن، م. (1399). جهان‌های ممکن ساخت شرطی در زبان فارسی معاصر. جستارهای زبانی. 11(2)، 315-336.
ثمره، ی. (1372) آموزش زبان فارسی (آزفا) (ج. 4). الهدی.
دبیرمقدم، م.، و صدیقی‌فر، ز. (1391). آموزش جمله‌های شرطی زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان: مقایسۀ دو روش ساختاری و تکلیف-محور. پژوهش‌نامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، 1(2)، 31-59.
راسخ‌مهند، م. (1393). فرهنگ توصیفی نحو. علمی.
سجادی، ش. (1397). شناسایی مختصات زبان میانی فارسی آموزان غیرایرانی (رسالۀ منتشرنشده دکتری). دانشگاه علامه طباطبائی.
شفایی، ا. (1363). مبانی علمی دستور زبان فارسی. نوین.
صحرائی، ر.، و آقایی، ح. (1400). رهنمودهایی برای آموزش دستور زبان فارسی (ج. 2). نویسه پارسی.
صحرائی، ر.، و مرصوص، ف. (1395). استاندارد مرجع آموزش زبان فارسی در جهان. انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
صحرائی، ر.، احمدی‌قادر، ش.، اعتمادالاسلامی، م.، حاجی‌سیدرضائی، ا.، و کیاشمشکی، ل. (1400). دستور سادۀ زبان فارسی: ویژۀ استادان و دانشجویان خارجی. آزفا.
عابدی، م.، و ولی‌پور، م. (1397). نگاهی تازه به طبقه‌بندی جملت شرطی از منظر آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان. در دومین همایش ملی دوسالانه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (آزفا). به کوشش رضامراد صحرائی و مهین‌ناز میردهقان‌فراشاه. انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
عموزاده مهدیرجی، م.، و بهرامی، ف. (1389). بررسی جنبه‌های کاربردشناختی اشارات زمانی در زبان فارسی. زبانشناسی و گویش‌های خراسان، 2(2)، ۱۵-۳۳. https://doi.org/10.22067/lj.v2i2.15901
قادری نجف‌آبادی، س.، عموزاده.، م.، و رضایی، و. (1398). واکاوی شناختی- کاربردشناختی جمله‌های شرطی در زبان فارسی. جستارهای زبانی، 10(6)، 233-260.
کاظمی نجف‌آبادی، س.، ابن الرسول، س. م.، و زرکوب، م. (1395). حرف شرط «اگر» در دستور زبان فارسی و معادل‌های آن در زبان عربی. فنون ادبی، 8(1)، 27-۴۴. https://doi.org/10.22108/liar.2016.20552
کامیابی گل، ع.، اخلاقی‌باقوجری، ا.، و حبیبی، ه. (1399). تحلیل عبارات احتیاط‌آمیز در پیکره زبانی آکادمیک فردوسی: مقایسۀ دو حوزه علوم انسانی و علوم پایه. زبانشناسی و گویش‌های خراسان، 2(12)، 227-246. https://doi.org/10.22067/jlkd.2021.68589.1012
کبیری، ر.، و درزی، ع. (1394). جملات شرطی رویدادی در زبان فارسی. پژوهش‌های زبان‌شناسی، 12(1)، 31-48.
منصوری جوزانی، طلیعه، و صحرائی، رضامراد. (1403). یادگیری و آموزش ساخت سببی زبان فارسی بر اساس نظریۀ پردازش‌پذیری. زبان‌کاوی کاربردی،7(۲)، ۵۷-۹۲
میرزایی، آ. (1399). دسته‌بندی معنایی ساخت شرطی در زبان فارسی. علم زبان، 7(11)، 350-323. https://doi.org/10.22054/ls.2019.40891.1221
میرزایی، آزاده. ب (1399). ساختار جملات شرطی در زبان فارسی. زبان‌شناخت، 11(2)، 239-259. https://doi.org/10.30465/ls.2021.6341
Alhawary, M. T. (2003). Processability Theory: Counter-evidence from Arabic second language acquisition data. Al-‘Arabiyya, 36, 107-166.
Baten, K. (2010). Processability Theory and German case acquisition. Language Learning, 61(2), 455-505. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2010.00615.x
Bonilla, C. L. (2015). From number agreement to the subjunctive: Evidence for Processability Theory in L2 Spanish. Second Language Research, 31(1), 53-74.
Buyl, A., & Housen, A. (2015). Developmental stages in receptive grammar acquisition: A Processability Theory account. Second Language Research, 31(4), 523-550.
Celce-Murcia, M. (Ed.) (1991). Teaching English as a second or foreign language (2nd ed.) Heinle & Heinle.
Charters, H., Dao, L., & Jansen, L. (2011). Reassessing the applicability of Processability Theory: The case of nominal plural. Second Language Research, 27(4), 509-533.
Cook, V., & Singleton, D. (2014). Key topics in second language acquisition. Multilingual Matters.
Côté, S. (2020). Examining Processability Theory’s predictions for grammatical gender agreement in intermediate L2 French. International Journal of Applied Linguistics, 30(3), 353-366. https://doi.org/10.1111/ijal.12287
Di Biase, B., & Kawaguchi, S. (2002). Exploring the typological plausibility of Processability Theory: Language development in Italian second language and Japanese second language”. Second language research, 18(3), 274-302. http://doi.org/10.1191/0267658302sr204oa
Dyson, B. (2009). Processability theory and the role of morphology in English as a second language development: A longitudinal study. Second Language Research, 25(3), 355-376.
Eguchi, A., & Sugiura, M. (2015). Applicability of processability theory to Japanese adolescent EFL learners: A case study of early L2 syntactic and morphological development. System, 52, 115‑126. http://doi.org/10.1016/j.system.2015.05.005
Håkansson, G., & Norby, C. (2010). Environmental influence on language acquisition: Comparing second and foreign language acquisition of Swedish. Language learning, 60(3), 628-650. http://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2010.00569.x
Iwasaki, J., & Oliver, R. (2018). Describing the acquisition of the passive voice by a child learner of Japanese as a second language from a Processability Theory perspective. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 7(5), 247-259.
Jansen, L. (2008). Acquisition of German word order in tutored learners: A cross‐sectional study in a wider theoretical context. Language Learning, 58(1), 185-231. https://doi.org/10.1111/j.1467-9922.2007.00438.x
Kawaguchi, S. (2000). Acquisition of Japanese verbal morphology: Applying Processability theory to Japanese. Studia Linguistica, 54(2), 238-248. https://doi.org/10.1111/1467-9582.00063
Kawaguchi, S. (2005). Argument structure and syntactic development in Japanese as a second language. In M. Pienemann (Ed.), Cross-linguistic aspects of Processability Theory (pp. 253-298). John Benjamins http://doi.org/10.1075/sibil.30.10kaw
Kawaguchi, S. (2016). Question constructions, argument mapping, and vocabulary development in English L2 by Japanese speakers. Developing, modelling and assessing second languages, 35-63. https://doi.org/10.1075/palart.5.02kaw
Kawaguchi, S., & Lu, J. (2021). Development of English among older Chinese migrants in Australia: A case of tense and aspect. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 10(5), 18-27. https://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.10n.5p.18
Kawaguchi, S., & Ma, Y. (2019). Task complexity and grammatical development in English as a second language. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 8, 107‑117. https://doi.org/10.1111/j.1467-1770.1995.tb00964.x
Lambton, A. K. (1974). Persian grammar: including key. Cambridge University Press.
Larsen-Freeman, D. (2015). Complexity theory. In S. M. Gass & A. Mackey (Eds.), The Routledge handbook of second language acquisition (pp. 73-87). Routledge.
Lenzing, A. (2013). The development of the grammatical system in early second language acquisition. Bloomsbury.
Lenzing, A. (2021). The production-comprehension interface in second language acquisition. Bloomsbury.
Lightbown, P. M., & Spada, N. (2021). How languages are learned (5th ed.). Oxford University Press.
Long, M. H., & Doughty, C. (Eds.). (2009). The handbook of language teaching. Wiley-Blackwell.
Mansouri, F. (2005). Agreement morphology in Arabic as a second language. In M. Pienemann (Ed.), Cross-linguistic aspects of Processability Theory (pp. 117-155).
Mitchell, R., Myles, F., & Marsden, E. (2019). Second language learning theories. Routledge.
Nunan, D. (1989). Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge university press.
Pienemann, M. (1984). Psychological constraints on the teachability of languages. Studies in Second Language Acquisition, 6(2), 186-214.
Pienemann, M. (1998). Language processing and second language development: Processability theory (Vol. 15). John Benjamins.
Pienemann, M. (2005). Cross-linguistic aspects of Processability Theory. John Benjamins.
Pienemann, M. (2010). A cognitive view of language acquisition: Processability theory and beyond. In S. Wash (Ed.), conceptualizing ‘learning’ in applied linguistics (pp. 69-88). Palgrave Macmillan.
Pienemann, M., & Lenzing, A. (2020). Processability Theory. In J. C. Richards & A. Lenzing (Eds.), Theories in second language acquisition (pp. 162-191). Routledge.‏
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2014). Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press.
Sakai, H. (2008). An analysis of Japanese university students’ oral performance in English using Processability Theory. System, 36(4), 534-549. https://doi.org/10.1016/j.system.2008.03.002
Spinner, P. (2013). Language production and reception: A Processability theory study. Language Learning, 63(4), 704-739. https://doi.org/10.1111/lang.12022
Spinner, P., & Jung, S. (2018). Production and comprehension in processability theory: A self-paced reading study. Studies in Second Language Acquisition, 40(2), 295-318.
Sweetser, E. (1991). From etymology to pragmatics: Metaphorical and cultural aspects of semantic structure (Vol. 54). Cambridge University Press.
Tabatabaee, M. S., Mahmoodi, K., & Bayati, A. (2021). Processability Theory: Stage-like development of ‘copula inversion’and ‘negation’in Iranian EFL learners’ writing performance. International Journal of Foreign Language Teaching and Research, 9(38), 25-36. http://doi.org/10.52547/JFL.9.38.27
Tajgardoun, R. (2020). Application of Processability Theory to SFI students’L2 writing competencies. Gothenburg University.
Taki, S., & Hamzehian, M. (2016). Cross-linguistic validation of Processability Theory: The case of EFL Iranian students’ speaking skill. International Journal of Foreign Language Teaching and Research, 4(15), 51-62.
VanPatten, B., & Williams, J. (2020). Theories in second language acquisition. Routledge.
VanPatten, B., Smith, M., & Benati, A. G. (2020). Key questions in second language acquisition: An introduction. Cambridge University Press.
Yamaguchi, Y., & Kawaguchi, S. (2014). Acquisition of English morphology by a Japanese school-aged child: A longitudinal study. The Asian EFL Journal Quarterly, 16(1), 89-119.
Yamaguchi, Y., & Kawaguchi, S. (2016). Development of relative clause constructions in English L2. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 5(1), 83-93. http://doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.5n.1p.83
Yamaguchi, Y., & Kawaguchi, S. (2023). Processability analysis of the acquisition of English L2 Syntax by Japanese and Chinese speakers. International Journal of Linguistics, 15(6), 153-164. http://doi.org/10.5296/ijl.v15i6.21444
Zhang, Y. (2004). Processing constraints, categorial analysis, and the second language acquisition of the Chinese adjective suffix‐de (ADJ). Language Learning, 54(3), 437-468.
Zhang, Y. (2005). Processing and formal instruction in the L2 acquisition of five Chinese grammatical morphemes. In M. Pienemann (Ed.), Cross-linguistic aspects of Processability Theory (pp. 155-177). https://doi.org/10.1075/sibil.30.07zha
CAPTCHA Image