نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آزفا، گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی

2 دانشیار زبانشناسی و رئیس مرکز آزفا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی

چکیده

آزمون تعیین سطح آزمونی است با هدف فراهم کردن اطلاعات که با توجه به توانایی‌های زبان‌آموزان، سطح مناسب آن‌ها را در یک دورۀ آموزشی مشخص می‌کند. با توجه به پیشرفت سریع فناوری و کاربرد آن در حوزۀ آموزش، رویکرد آزمون‌سازی از آزمون مبتنی بر قلم و کاغذ به آزمون مبتنی بر رایانه تغییر یافته‌‌است. هدف پژوهش حاضر طراحی آزمون تعیین سطح آنلاینی است که از اعتبار لازم برای تعیین سطح مناسب فارسی‌آموزان در مراکز آموزشی و همچنین وب- اپلیکیشن در دست طراحی (برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان) برخوردار باشد. این آزمون براساس محتوای مجموعۀ دوازده جلدی آموزشی «فراز فارسی» (میردهقان فراشاه و همکاران، 1402) و برای سه زیرمهارت واژه، دستور و کارکرد تهیه و به‌صورت آزمایشی اجرا شده‌است. برای اجرای آزمون، از میان محیط‌های آزمون‌ساز آنلاین مورد بررسی، «دیجی‌فرم» با توجه به ویژگی‌های برتر ازجمله امکان نمایش تصویر آزمون‌دهنده و امنیت بالاتر انتخاب شد. به‌منظور تعیین پایایی، لینک شرکت در آزمون از طریق یک گروه تلگرامی در اختیار 178 نفر از فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی قرار گرفت. تحلیل داده‌های حاصل، با استفاده از فرمول 20 کودر و ریچاردسون پایایی 0.93 آزمون را نشان داد. در تعیین روایی محتوایی آزمون، پرسشنامۀ 10 گویه‌ای تهیه شده، در اختیار 20 نفر از مدرسان (18 زن و 2 مرد) قرار گرفت. همۀ مدرسان دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دانشجوی دکتری آزفا و با سابقۀ تدریس بیش از پنج سال بودند. مجموعۀ آموزشی فراز قرار داده شد، که نتایج آن نمایانگر روایی محتوایی مطلوب آزمون می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Implementation, development and evaluation of the online placement test based on Faraz Farsi educational collection

نویسندگان [English]

  • zahra Hajibagheri 1
  • Mahinnaz Mirdehghan Farashah 2

1 PH.D Candidate of TPSOL,, Department of Linguistics,, Faculty of Letters and Human Sciences Shahid Beheshti University

2 Associate Professor and Head of the PLTC Center, Faculty of Letters and Human Sciences Shahid Beheshti University

چکیده [English]

The placement test is a test with the purpose of providing information that determines the appropriate level of the learners in an educational course according to their abilities. Due to the rapid development of technology and its application in the field of education, the approach of testing has changed from pen and paper- based test to computer- based test. The purpose of the current research is to design an online placement test that has the necessary validity to determine the appropriate level of language learners in educational centers and the web-application under design (for teaching Persian to non-Persian speakers). This test was prepared based on the content of the twelve-volume educational collection "Faraz Farsi" (Mirdehghan Farashah et al., 1402) and for the three sub-skills of vocabulary, grammar and interaction. "Digiform" was selected among the online test maker environments for the test implementation due to its superior features, including the ability to display the test taker's image and higher security. In order to determine the reliability, the test was administered to 178 non-Persian language learners. The analysis of the obtained data using Coder and Richardson's formula 20, showed the reliability of the test to be 0.93. In order to determine the content validity of the test, a 10-item questionnaire was prepared and given to 20 teachers of Faraz Farsi, the results of which show the desired content validity of the test.

کلیدواژه‌ها [English]

  • placement test
  • computer-based test
  • content validity
  • reliability
  • Persian language teaching to non-Persian speakers
CAPTCHA Image