نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری آزفا، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

آزمون تعیین سطح، آزمونی است با هدف فراهم کردن اطلاعات که با توجه به توانایی‌های زبان‌آموزان، سطح مناسب آن‌ها را در یک دورۀ آموزشی مشخص می‌کند. با توجه به پیشرفت سریع فناوری و کاربرد آن در حوزۀ آموزش، رویکرد آزمون‌سازی از آزمون مبتنی بر قلم و کاغذ به آزمون مبتنی بر رایانه تغییر یافته است. هدف پژوهش حاضر طراحی آزمون تعیین سطح آنلاینی است که از اعتبار لازم برای تعیین سطح مناسب فارسی‌آموزان در مراکز آموزشی و همچنین وب- اپلیکیشن در دست طراحی (برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان) برخوردار باشد. این آزمون براساس محتوای مجموعۀ دوازده‌جلدی آموزشی «فراز فارسی» (میردهقان فراشاه و همکاران، 1402) و برای سه زیرمهارت واژه، دستور و کارکرد تهیه و به‌صورت آزمایشی اجرا شده است. برای اجرای آزمون، از میان محیط‌های آزمون‌ساز آنلاین موردبررسی، «دیجی‌فرم» با توجه به ویژگی‌های برتر ازجمله امکان نمایش تصویر آزمون‌دهنده و امنیت بالاتر انتخاب شد. به‌منظور تعیین پایایی، لینک شرکت در آزمون از طریق یک گروه تلگرامی در اختیار 178 نفر از فارسی‌آموزان غیرفارسی‌زبان مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی قرار گرفت. تحلیل داده‌های حاصل، با استفاده از فرمول 20 کودر و ریچاردسون پایایی 0.93 آزمون را نشان داد. در تعیین روایی محتوایی آزمون، پرسشنامۀ 10 گویه‌ای تهیه شده در اختیار 20 نفر از مدرسان (18 زن و 2 مرد) مجموعۀ آموزشی فراز قرار داده شد. همۀ مدرسان دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دانشجوی دکتری آزفا و با سابقۀ تدریس بیش از پنج سال بودند. نتایج این پرسشنامه نمایانگر روایی محتوایی مطلوب آزمون می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Developing, Implementing, and Evaluating an Online Placement Test based on Faraz Farsi Educational Collection

نویسندگان [English]

  • zahra Hajibagheri 1
  • Mahinnaz Mirdehghan Farashah 2

1 PhD Candidate of Teaching Persian to Speakers of Non-Persian Students, Shahid Beheshti University of Tehran, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Linguistics, Shahid Beheshti University of Tehran, Tehran, Iran

چکیده [English]

Placement test is a test with the purpose of providing information that determines the appropriate level of the learners in an educational course according to their abilities. Due to the rapid development of technology and its application in the field of education, testing has changed from pen and paper-based test to computer-based test. The purpose of this research was to design an online placement test that has the required validity to determine the appropriate level of language learners in educational centers and the web-application under design (for teaching Persian to non-Persian speakers). This test was prepared based on the content of twelve-volume educational collection Faraz Farsi (Mirdehghan Farashah et al., 2023) and for the three sub-skills of vocabulary, grammar, and interaction. "Digiform" was selected among the online test makers for the test implementation due to its superior features, including the ability to display the test taker's image and higher security. In order to determine the reliability, the test was administered to 178 non-Persian language learners. The analysis of the obtained data using Coder and Richardson's formula 20, showed that the reliability of the test was 0.93. In order to determine the content validity of the test, a 10-item questionnaire was prepared and given to 20 teachers (18 female and 2 male) of Faraz Farsi. The teachers held MA degree or were PhD students in Teaching Persian, and have taught at least for five years. The results showed the desired content validity of the test.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Placement Test
  • Computer-based Test
  • Content Validity
  • Reliability
  • Persian Language Teaching to Non-Persian Speakers
استاجی، معصومه؛ اعظم رستمی. (1401). طراحی و بررسی ساختار، پایایی و روایی آزمون بسندگی سنجش زبان پارسی (آسپا). فصلنامه علمی زبان‌پژوهی دانشگاه الزهرا (س)، پاییز 1401، سال چهاردهم، شماره 44، صص 9- 34.
حیدرزاده، آبتین؛ پنجه‌علی، سمانه؛ درخشان، پگاه؛ نوابی، مجید؛ تورانی، حسن. (1398). مقایسه تأثیر دو نوع شیوه ارزیابی کاغذی و مبتنی بر رایانه بر نتایج و عملکرد داوطلبان آزمون زبان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فصلنامۀ علمی‑پژوهشی طب و تزکیه، زمستان، دورۀ 28، شمارۀ 4، صص 2- 13.
رودمعجنی، محسن؛ قنسولی، بهزاد؛ قبول، احسان. (1398). سنجش مهارت گوش کردن در محیط دانشگاه: بررسی موردی آزمون بسندگی فارسی در دانشگاه فردوسی مشهد، مجلۀ زبانشناسی و گویش‌های خراسان، پاییز و زمستان، سال یازدهم، شمارۀ 2، صص 25- 54.
سمائی، زهرا؛ کامیابی‌گل، عطیه؛ مهرآوران، محمود. (1402). طراحی و اعتبارسنجی اوّلین آزمون تعیین سطح زبان فارسی براساس منابع آموزشی جامعه‌المصطفی العالمیّه، پژوهشنامۀ آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، بهار و تابستان، سال دوازدهم، شمارۀ اول، صص 45– 72.
سیف، علی‌اکبر. (1390). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی (ویرایش پنجم). تهران: دوران.
صحرائی، رضامراد؛ رضاپور، غلامحسین. (1398). ارزیابی روایی و پایایی آزمون تعیین سطح زبان فارسی برای غیرفارسی‌زبانان بنیاد سعدی، فصلنامۀ اندازه‌گیری تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، سال نهم، شماره 73، صص 99- 111.
کامیابی گل، عطیه؛ سرافراز یزدی، سعیده؛ قنسولی، بهزاد. (1398). اعتبارسنجی آزمون تعیین سطح مرکز آزفا در دانشگاه فردوسی مشهد، دو فصلنامۀ تخصصی مطالعات آموزش زبان فارسی. سال چهارم، شماره 8، صص 85- 112.
میردهقان فراشاه، مهین‌ناز؛ وکیلی‌فرد، امیررضا؛ منتظری، زینب؛ باقری، فرشته. (1395). چارچوب مرجع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان: دستور، واژه و کارکرد برای سطوح پایه، میانی و پیشرفته. تهران: مرکز همکاری‌های علمی بین‎المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران: نشر خاموش.
میردهقان فراشاه، مهین‌ناز؛ باقری، فرشته؛ زهرا حاجی‌باقری و همکاران (1402). مجموعه آموزشی دوازده‌جلدی فراز فارسی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
Akhidenor-Bamidele, Anthonia. (2019). The Roles of Online Placement Test in English Language Teaching. University of Bahrain – English Language Center: The 2nd International Conference.
Al-Adawi, S. et al. (2016). Investigating Content and Face Validity of English Language Placement Test Designed by Colleges of Applied Sciences. English Language Teaching, Vol. 9.
Alkhadher, Othman. Neil Anderson & David Clarke. (1994). Computer- Based Testing: A Review of Research and Practice. European work and organizational psychologist, 4 (2), 169-187.
Birjandi, P. P. Mosallanejad. (2010). An Overview of Testing and Assessment. Esfahan: Sepahan Publication.
Brown, H.D. (2004). Language assessment: Principles and classroom practices. New York: Pearson Education.
Brown, J. D. (1997). Language Testing and Teaching. 141-158.
Ejim, Samson. (2018). Overview of Computer- Based Tests. Research Proposal.
Fulcher, Glenn, Fred Davidson. (2007). Language testing and assessment. Routledge.
Haug, Tobias. W. Mann, F. Holzknecht. (2023). The Use of Technology in Sign Language Testing: Results of a Pre-Pandemic Survey. Sign Language Studies. DOI:10.1353/sls.2023.0003
Heaton, J.B. (1988). Writing English Language Tests. Harlow: Longman.
Hosseini, Monirosadat. Mohammad Z.A Jafri. (2014). Comparability of Test Results of Computer based Tests (CBT) and Paper and Pencil Tests (PPT) among English Language Learners in Iran, Procedia - Social and Behavioral Sciences
Hughes, Arthur. (2012). Testing for Language Teachers. Cambridge University Press.
Kaplan, Robert. Dennis Saccuzzo. (2017). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. 9th Edition. Cengage Learning.
Karadeniz, S. (2009). The impacts of paper, web and mobile based assessment on students’ achievement and perceptions. Scientific Research and Essay, 4 (10), 984 – 991. Retrieved May 15, 2011 from http://www.academicjournals.org/sre.
Lamb, M. (2017). The motivational dimension of language teaching. Language Teaching,50 (3), 301-346.
Naqvi, Samia. (2023). Establishing Reliability and Validity of an Online Placement
Nikoopour, J. M Amini Farsani, M Nasiri. (2011). On the Relationship Between Critical Thinking and Language Learning Strategies Among Iranian EFL Learners. Journal of Technology & Education, 5 (3), 195-200.
Pollitt, Alastair. (2009). The Oxford Online Placement Test: The Meaning of OOPT Scores. www.oxfordenglishtesting.com.
Salimi, H. Rashidy, A., Salimi, A. H., & AminiFarsani, M. (2011). Digitized and non-Digitized Language Assessment: A Comparative Study of Iranian EFL Language Learners, International Conference on Languages, Literature and Linguistics IPEDR, vol. 26. Singapore: IACSIT Press.
Test in an Omani Higher Education Institution, Languages, 8(1), 61. https://doi.org/10.3390/languages8010061 - 22 Feb 2023.
CAPTCHA Image