نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 محسن رودمعجنی؛ دانشآموخته دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 بهزاد قنسولی؛ استاد گروه آموزشی زبان انگلیسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
3 احسان قبول؛ استادیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
اهمیتِ برخورداری از توانمندی گوش کردن در زندگی دانشگاهی دانشجویان قابل انکار نیست. افراد برای انجام بسیاری از فعالیت های دانشگاهیشان نیازمند برخورداری از این مهارت هستند. از همین رو سنجش این توانمندی بخش بسیار مهمی از آزمون های بسندگی زبان فارسی را به خود اختصاص میدهد از جمله آزمون زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد که به عنوان معیاری برای سنجش دانشجویان غیرفارسی زبان برای ورود به دانشگاههای ایران، در برخی شهرهای ایران و عراق برگزار می گردد. در این پژوهش با کمک مدل آماری رش، به بررسی بخش گوش کردن این آزمون پرداختیم. نتایج نشان داد که پایایی آزمون 66/0 است که برای یک آزمون سرنوشت ساز میزان پایینی به حساب می آید. همچنین نقشة رایت بیانگر این نکته بود که سؤالات آزمون عمدتاً در سطح زبان آموزان متوسط و یا ضعیف هستند. برای بهبود کیفیت پایایی آزمون پیشنهاد می شود که در طراحی آزمون از انواع دیگر متون مانند مشاوره ها و گفتگوها نیز استفاده شود. از نظر نوع مطابقت، سؤالات آزمون عمدتاً از نوع محل یابی و یا سلسه ای هستند، قرار گرفتن تعداد بیشتری پرسش از نوع ترکیبی و تولیدی میتواند به سخت تر شدن سؤالات بیانجامد. به طور کلی آزمون بسندگی زبان فارسی فردوسی بیشتر به سنجش توانمندی تشخیص واژگان کلیدی و درک جزئیات متن می پردازد. درک کارکرد ارتباطی پاره گفتارها، نتیجه گیریکردن برمبنای رابطة بین عناصر موجود در متن، پیونددادن اطّلاعات یک متن شنیداری و یک متن خواندن از جمله توانمندی های دیگر است که استفاده از آنها می تواند سطح دشواری آزمون را ارتقاء دهد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An analysis of listening part in Ferdowsi University Persian Proficiency test
نویسندگان [English]
- Mohsen Roudmajani 1
- Behzad Ghonsoli 2
- ehsan ghabol 3
1 Mohsen Rudmajani; Graduate of PhD in Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
2 Behzad Ghonsoly; Professor, Department of English, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
3 Ehsan ghabol; Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran
چکیده [English]
There is no doubt that listening ability is very important in an academic environment. This ability is needed in most of students’ daily activities. That is why assessing listening constitutes a major part of Language proficiency tests such as Ferdowsi University. This exam is held in Iran and Iraq to assess language knowledge of non-Persian speaker who want to enter Iranian Universities. In this research we analyzed the listening part of this exam with Rasch model. The result show that the reliability is 0.66 which is low for a high stake test. Also the wright map indicated the exam items are mostly appropriate for elementary or intermediate students. As most of test items’ type of match are locating and cycling, it is suggested to include more integrative and generative items which can make the test more difficult. Generally speaking the exam mostly assess the ability to detect key vocabulary and understanding details while understanding communicative function of utterances, making inferences about relationship among ideas, integrating information from listening and reading texts are abilities that can improve test difficulty.
کلیدواژهها [English]
- Listening Skill
- the Persian Proficiency Test
- Ferdowsi University of Mashhad
ارسال نظر در مورد این مقاله