نوع مقاله : علمی - پژ‍وهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه آموزشی زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

2 دانشیار گروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

3 دانش‌آموخته دکتری زبان‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران

چکیده

تربیت نیروی انسانی متخصص، اشتغال‌زایی و استفاده از تخصص آن‌ها ازجمله دغدغه‌های اصلی نظام آموزش عالی است. اما گاهی تعادلی بین تعداد فارغ­‌التحصیلان و شغل متناسب با تخصص آن­ها مشاهده نمی­شود، یا فارغ‌­التحصیلان چنان که شایسته است برای آن شغل متخصص نشده­‌اند. لذا از وظایف دانشگاه‌­ها و بالطبع گروه­‌های آموزشی مربوطه پیگیری و بررسی میزان کفایت و کیفیت آموزشی­ دانش­‌آموختگان است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت فارغ‌‎­التحصیلان رشتۀ زبان­شناسی دانشگاه فردوسی مشهد در یک دوره ده ساله (1395- 1385) پرداخته است. در بررسی اولیۀ تمام فارغ­التحصیلان رشتۀ زبان­شناسی در بازۀ مورد بررسی، افراد شاغل  و غیرشاغل مشخص شدند. سپس از میان شاغلین به کار، 30 نفر به صورت تصادفی برای شرکت در مصاحبۀ تلفنی ساختار یافته، انتخاب شدند. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، میانگین 83 درصد از فارغ‌­التحصیلان  این رشته جذب بازار کار شده‌­اند که  از این نظر در جایگاه  نسبتا خوبی قرار دارد. اکثر افراد رشته خود را آگاهانه انتخاب کرده‌­اند و تفاوت معناداری در رابطه با میزان اشتغال به کار با جنسیت و همین­طور مقطع تحصیلی افراد دیده نمی­شود. در 80 درصد از افراد ارتباط شغلی با رشته تحصیلی وجود داشت، اما تنها 33 درصد پایان‌­نامه‌­ها برای اشتغال به کار نویسندگانشان مفید و مرتبط تشخیص داده شده‌­اند. همچنین در مورد ارتباط  سرفصل و محتوای دروسی که فارغ‌التحصیلان گذرانده­‌اند و کاری که به آن مشغول هستند، تنها 53 درصد پاسخ مثبت داده­‌اند. درضمن این­که لزوم تغییراتی در ساختار جذب دانشجو حتمی می‌­باشد، هدایت پایان‌­نامه‌­های دانشجویان به سوی موارد کاربردی‌­تر نیز از ملزومات است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

occupation situation

نویسندگان [English]

  • ali Alizadeh 1
  • abolghasem ghavam 2
  • Elham Akhlaghi Baghoojari 3

1 Ali Alizadeh; Associate Professor, Department of Linguistics, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

2 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran

3 PhD of Linguistics, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran.

چکیده [English]

Training specialized human resource, their employment and using their proficiency, are the main concern of higher educational system. But sometimes there is not balance between the number of alumnus and their suitable job or alumnus aren’t trained as it should be.so, it’s universities’ duty to follow up and explore their educational adequacy and quality. This article assessed the situation of alumnus of Linguistics educational group of Ferdowsi university of Mashhad during a decade (2007-2017). For the first step, employed alumnus was detected, then for telephone interview, 30 persons were selected among them by accident. In addition, a researcher made questionnaire was used to survey the professors of Linguistics department of Ferdowsi University of Mashhad. Based on the results 83 percent of alumnus had job. This result put Linguistics educational group in a good situation among other fields of study. Most of the people had chosen their major consciously. There wasn’t a meaningful difference between sex of participants and the amount of employment. Relation between job and field of study was 80 percent, but relation between subjects of theses and employment was 33 and just 53 percent of participants declared that their jobs are in accordance with the content of their subjects. Results of professors’ questionnaire showed that they are not pleasant with the current situation and believe that it is necessary to have some changes in taking students.  Organizing students’ theses in more practical issues, is so essential too.

کلیدواژه‌ها [English]

  • occupation situation
  • graduated
  • Liinguistics field of study
  • Ferdowsi University of Mashhad
  1. آراسته، حمیدرضا (1383). ارتباط صنعت و دانشگاه. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی. 33، .98- 57
    احمدی، سیروس؛ بختیاری، مریم و حسین‌نژاد، قدم (1394). ارزیابی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان رشته‌های علوم انسانی و عوامل مؤثر بر آن (موردمطالعه: دانشگاه یاسوج). فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران. سال هفتم. شماره چهارم.
    انتظاری، یعقوب.(1374) نظام ملی نوآوری تکنولوژیک پیوند دانشگاه و صنعت. پژوهش، 11 و 12، 182-149.
    ‌ برومند، حمدرضا؛ فضلی‌درزی، اعظم و عظیمی‌دلارستاقی، عادله (1392). مطالعه دیدگاه دانشجویان و دانش‌آموختگان رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی نسبت به آینده شغلی. پژوهش در ورزش دانشگاهی، 5، 48-31.
    بیگدلی، مژگان؛ کرامتی، محمدرضا و بازرگان، عباس (1391). بررسی رابطه بین رشته تحصیلی با وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 65، 111-113.
    پورکاظمی، محمدحسین (1388). وضعیت راه‌یابی فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه‌های دولتی به بازار کار (ورودی سال‌های 1374-1375). فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 52، 127-150.
    جعفری، الهام؛ کمالی، صدیقه؛ کریمیان، نورالسادات و فتحی، افسانه (1389).وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله توسعه آموزش در علوم پزشکی، (5)3، دوره3، 25-30.
    دهقان، فتح‌الله (1380). نقش اشتغال در کاهش مهاجرت‌های روستایی (مطالعه موردی دهستان مشایخ شهرستان ممسنی)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.
    درانی، کمال و صالحی، کیوان (1385). ارزشیابی هنرستان‌های کاردانش با استفاده از الگوی سیپ CIPP به‌منظور پیشنهاد برای الگویی برای بهبود کیفیت هنرستان‌های کاردانش. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، 1و 2، 143-166.
    راهداری، مائده؛ نصر، احمدرضا؛ نیلی، محمدرضا و ترک‌لادانی، بهروز (1394). ارزیابی مهارت‌های حرفه‌ای و وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان کارشناسی مهندسی فناوری اطلاعات. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، 74، 104- 81.
    سیف، علی اکبر. (1385). روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: انتشارات آگاه.
    سعیدی رضوانی، محمود؛ محمدحسین‌زاده، معصومه و باغگلی، حسین (1389). سرنوشت فارغ‌التحصیلان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد. مطالعات تربیتی و روانشناسی، (2) 11، 57-86.
    شجاعی، محمدرضا (1382). تعامل دانشگاه و صنعت و نقش آن در توسعه اقتصادی. مجلس و پژوهش، (41) 10، 244- 207.
    صابریان، معصومه و حاجی آقاجانی، سعید (1382). سرنوشت شغلی دانش‌آموختگان دانشکده پرستاری سمنان. آموزش در علوم پزشکی، 9، 52-57.
    صالحی عمران، ابراهیم (1385). وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان زن: مطالعه‌ای موردی. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، (2) 12، 60- 40.
    صفری، معصومه؛ ربیعی، محمد و مصباح، نسرین (1395). بررسی میزان و عوامل موثر بر انطباق پذیری شغلی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران در سال 1393. نوآوری‌های مدیریت آموزشی. (3) 11، 83- 94.
    فتحی واجارگاه، کوروش و شفیعی، ناهید (1386). ارزشیابی کیفیت برنامة درسی دانشگاهی (مورد برنامه درسی آموزش بزرگسالان). انجمن مطالعات برنامة درسی ایران. (5) 2، 1-26.
    فراهانی، ابوالفضل و قربانی قهفرخی، لیلا (1392). تحلیل تثر عوامل اجتماعی بر اشتغال فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد رشته تربیت‌بدنی دانشگاه‎‌های دولتی و غیردولتی. پژوهش در ورزش‌های دانشگاهی، 3، 156- 127.
    فیض‌پور، محمدعلی؛ پوشدوزباشی، هانیه و دهقان‌پور، محمدرضا (1388) مقایسه وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان جویای کار رشته‌های علوم انسانی با سایر رشته‌ها در استان یزد. نامه آموزش عالی، 7، 140- 123.
    فیض‌پور، محمدعلی (1389). دوره بیکاری و عوامل مؤثر بر ان شواهدی از بیکاران جویای کار استان یزد طی برنامه سوم توسعه. رفاه جتماعی، 39، 356- 327.
    کرامتی، محمدرضا (1393). وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان رشته روانشناسی در ایران و کانادا: مورد مطالعه دانشگاه تهران و آلبرتا. پژوهش‌های کاربردی روانشناختی، (3) 5، 70- 55.
    محمدزاده‌نصرآبادی، مهناز؛ پزشکی‌راد، غلامرضا و چیذری، محمد (1385). وضعیت اشتغال، توانمندی شغلی و موفقیت شغلی دانش‌آموختگان آموزش‌های علمی-کاربردی در بخش کشاورزی. پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، (1) 12، 79-98.
    ملکوتیان، محمد و پرورش، عبدالکریم (1382). بررسی وضعیت اشتغال دانش‌آموختگان رشته بهداشت محیط سراسر کشور طی سال‌های 82-75. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، 5 (ویژه‌نامه آموزش پزشکی)، 40- 23.
    مؤمنی‌مهموئی، حسین؛ کاظم‌پور، اسماعیل و تفرشی، محمد (1390). برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر شایستگی؛ راهبردی مطلوب برای توسعه شایستگی‌های اساسی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. (3) 4. 143- 149.
    نصیری، محبوبه؛ شیرین‌کام، فاطمه؛ رحیمیان، بهناز؛ حلاجیان، کلثوم؛ جهانشاهی، مهری و میراحمدی، محدثه (1393). بررسی وضعیت شغلی، آموزشی و پژوهشی دانش‌آموختگان رشته پرستاری در دانشکده پرستاری فاطمه الزهرا (س) رامسر. دوفصلنامه آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بابل. (2) 2، 49-54.
    Brynin, M. (2002). Graduate Density, Gender and Employment. British Journal of Sociology, 53 (3), 87-363
    Carter, r. (2000). Monitoring Employment Trends: It`s a Programs Responsibility. Perspective on Physician Assistant Education, 11 (2), Spring, 95-96.
    Clark. A. Georgellis, Y. & P. Sanfey. (2001) Scarring: The Psychological Impact of Past Unemployment, Economical, 68, 221-41
    Gallie, D. Kostova, P. & Kuchar, p. (2001). Social Consequences of unemployment: An East-West Comparison, Journal of European Social Policy, 11 (1) 39-54.
    Kingdon, G., & Knight, J. (2007). Unemployment in south Africa, 1995-2003, causes, Problems and policies. Journal of African Economies, 16 (5), 813–848
    Korpi. T. (1997). Is utility related to Employment status employment, unemployment, labor markets: policies and subjective well-being among Swedish youth, Labor Economics, 4, 125- 147.
    Sanyal BC, Notodihadjo H. (1983). Higher education and labor market in the Java Region Indonesia. Paris: UNESCO.
    Winkleman, L. & Winkleman, R. (1998) Why are the unemployed so unhappy: evidence from panel data, Economical. 65 (25), 1-15.
CAPTCHA Image