نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
علامه طباطبایی
چکیده
مطالعات مربوط به زبانآموزی کودک نشان میدهد که طی فرایند رشد واژگانی، مهارت استنباط مفهوم «جنس» از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا نقش اساسی در شکلگیری تواناییهایی مانند تعمیم و مقولهسازی مفاهیم ایفامیکند.هدف این پژوهش، بررسی میزان درک و تولید اسم جنس و نیز ارزیابی و مقایسه الگوی رشدی آن در دو گروه سنی کودکان فارسیزبان 4-5 و 5-6 سالهاست. به این منظور، توانایی 16 کودک فارسی زبان تهرانی در پردازش اسم جنس از طریق یک آزمون صرفی-بافتی (برگرفته از پژوهشکیمپین و مارکمن، 2008)، که در سه بافت زبانی (با مفهوم جنس، غیرجنس و خنثی) ارائهشده بود و نیز از طریق یک آزمون نحوی (برگرفته از کیمپین، ملتزر و مارکمن، 2011) مورد مطالعه قرارگرفت. با تحلیل دادههای این پژوهش مشخص شد که کودکان از سن 4 سالگی قادر هستند با استفاده از مشخصههای صرفی-نحوی و بافتی،مفهوم «نوع» را در قالب اسمجنس درک و تولید کنند و میان جملات حاوی اسمجنس و غیرجنس تمایز قائل شوند. مقایسه عملکرد کودکان در دو گروه سنی نیز نشانداد که، مهارت پردازش اسم جنس در دو گروه سنی تفاوت معنیداری نشان نمیدهد. پژوهش حاضر مؤیّد آن است که آزمودنیها برای تمایز قائل شدن میان اسم جنس و اسم غیرجنس علاوه بر بهرهمندی از مشخصههای صرفی و نحوی از بافت زبانی نیز سود بردند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Using Morphosyntacticand Contextual Cues in Child Conceptual Development
نویسندگان [English]
- shahla Raghibdust
- elahetaheri Ghaleno
Allame Tabatabaii
چکیده [English]
Studies on child language acquisition show that in the lexical development process, generic concept has a significant function, as it has a determining role in the formation of skills such as extension and categorization of concepts. The present research aims to investigate the production and comprehension abilities of generic nouns, as well as the developmental patterns in two age groups (4-5 and 5-6 years)of 16 monolingual Persian-speaking children. To achieve this goal, we used two experiments, a morphological experiment (adopted fromCimpian&Markman, 2008) involving different linguistic contexts (with generic, non-generic and neutral concepts), and a syntactic experiment (adopted from Cimpian, Meltzer &Markman, 2011). Analysis of the data indicated that children as young as 4 were capable of using morphosyntactic and contextual cues to construe the concept of “kind” in the form of generic noun, and distinguish between generic and non-generic sentences. The comparison of the children’s performance in the two age groups demonstrated that they did not have any significant difference in processing generic noun phrases. The findings also confirmed that in addition to employing morphosyntactic cues, the subjects also used linguistic context to differentiate generic from non-generic nouns.
کلیدواژهها [English]
- conceptual development
- generic noun
- morphosyntactic cues
- linguistic-context
ارسال نظر در مورد این مقاله