تحلیل گفتمان انتقادی
رضا قنبری عبدالملکی؛ شهربانو قربان عبدالملکی
دوره 15، شماره 3 ، آذر 1402، ، صفحه 193-167
چکیده
پژوهش حاضر با تکیه بر نظریۀ تئون وندایک، راهبردهای گفتمانیِ جیمز موریه در دگرسازی و بازنماییِ زندگیِ شرقی ـ ایرانی را مورد واکاوی قرار داده است. نگارندگان در این جستار با بررسی رمان سرگذشت حاجیبابا کوشیدهاند به این پرسش مهم پاسخ دهند که ایدئولوژی موریه چه سان بر گفتمان وی تأثیر نهاده است؟ اینکه هویت و شیوۀ زندگی شرقی ـ ایرانی، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با تکیه بر نظریۀ تئون وندایک، راهبردهای گفتمانیِ جیمز موریه در دگرسازی و بازنماییِ زندگیِ شرقی ـ ایرانی را مورد واکاوی قرار داده است. نگارندگان در این جستار با بررسی رمان سرگذشت حاجیبابا کوشیدهاند به این پرسش مهم پاسخ دهند که ایدئولوژی موریه چه سان بر گفتمان وی تأثیر نهاده است؟ اینکه هویت و شیوۀ زندگی شرقی ـ ایرانی، در گفتمان این نویسندۀ غربی و مسیحی چگونه بازنمایی شده است، پرسش بعدی این مقاله است. در پیوند با این پرسشها، نگارندگان نقش این بازنماییها را در رویههای تولید گفتمان بهطور انتقادی بررسی کردهاند. روش انجام این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و دادهها بهصورت کتابخانهای گردآوری شدهاند. یافتههای مقاله نشان میدهد در گفتمان موریه، جلوههایی از شرقِ ساختهشدۀ ذهن خاورشناسان غربی وجود دارد که در ایدئولوژیِ آنان بهمنزلۀ «غیر» پنداشته شده و با صورتی از نژادپرستی همراه است. بر پایۀ این ایدئولوژی، موریه کوشیده است از طریق دگرسازی منفیانگار و هویتبخشی به خود از راه انتساب ویژگیهای منفی به ایرانیان، تصویری ناخوشایند از جامعۀ ایران عصر قاجار ارائه کند. شایان ذکر است که در گفتمان رمان، ساختارهای ایدئولوژیکی به شیوههای مختلف در مقولههای «معنا»، «ساختارهای صوری» و «بلاغت» اظهار شدهاند.