محبوبه رستمی؛ محمود رضا قربان صباغ؛ رجبعلی عسکرزاده طرقبه
دوره 10، شماره 18 ، مرداد 1397، ، صفحه 55-78
چکیده
مرگ فروشنده اثر آرتور میلر نمایشنامه ای است با محوریت ماتریالسمِ دوران بعد از جنگ در آمریکا و همچنین سرخوردگی ویرانگر رویای آمریکایی. مقالۀ حاضر به طور کلی بر بازنمایی مفاهیم ایدئولوژیک در یکی از مکالمه هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، متمرکز است. این مکالمه بین شخصیتهای ویلی و هوارد صورت میگیرد. درگیریهای ...
بیشتر
مرگ فروشنده اثر آرتور میلر نمایشنامه ای است با محوریت ماتریالسمِ دوران بعد از جنگ در آمریکا و همچنین سرخوردگی ویرانگر رویای آمریکایی. مقالۀ حاضر به طور کلی بر بازنمایی مفاهیم ایدئولوژیک در یکی از مکالمه هایی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است، متمرکز است. این مکالمه بین شخصیتهای ویلی و هوارد صورت میگیرد. درگیریهای این دو شخصیت در ویژگیهای زبانی این مکالمه نمایان است.با به کارگیری تحلیل مکالمه در دو سطح تحلیل گفتمان و کاربردشناسی، مطالعۀ حاضر به بررسی روابط قدرت پنهان بین این دو شخصیت میپردازد. از طریق تحلیل عینی مکانیسم نوبتگیری در مکالمه و قواعد مشارکت زبانی، هدف مقالۀ پیشرو آشکارسازی تأثیر روابط فرامتنی شخصیتهای اثر بر رفتار مکالمهای آنها است. نتایج بررسی اینگونه نشان میدهد که برخلاف اینکه انتظار میرود نوبتگیری در گفتوگو و قواعد گرایس مستقیماً تحت تأثیر جایگاه اجتماعی و قدرت اقتصادی شخصیتها باشد، روند ثابتی ندارند و دستخوش عوامل دیگری قرار دارد.