صدیقه سادات مقداری؛ مرجان سبحانی
دوره 8، شماره 15 ، بهمن 1395، ، صفحه 95-120
چکیده
هدف تحقیق حاضر تحلیل چندرسانه ای گفتمان تبلیغات تجاری بیلبوردها می باشد. از آنجا که در شرایط تجارت کنونی، تبلیغات امری ضروری است، اگر روش درستی برای تبلیغات در نظر گرفته نشود، به جای سودمند بودن می تواند زیانبار باشد. اطلاعات به روش میدانی و از طریق عکس برداری بیلبوردهای سطح شهرهای شیراز و تهران مشاهده و جمع آوری شده است. تعداد 20 ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر تحلیل چندرسانه ای گفتمان تبلیغات تجاری بیلبوردها می باشد. از آنجا که در شرایط تجارت کنونی، تبلیغات امری ضروری است، اگر روش درستی برای تبلیغات در نظر گرفته نشود، به جای سودمند بودن می تواند زیانبار باشد. اطلاعات به روش میدانی و از طریق عکس برداری بیلبوردهای سطح شهرهای شیراز و تهران مشاهده و جمع آوری شده است. تعداد 20 تصویر به طور کیفی و کمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. دادهها بر اساس الگوی تحلیل گفتمان انتقادی سه بُعدی فرکلاف در بخش عوامل زبانی و الگوی تحلیل گفتمان ترکیبی کرس و ونلیوون (1996) مورد بررسی قرار گرفت و نتایج تحلیل نشان داد 15% بیلبوردهای تبلیغاتی تحقیق حاضر نشان دهندهی مؤلفهی تقاضا هستند و 85% آنها دربرگیرندهی مؤلفهی ارایه میباشند این میتواند بدین معنی باشد که تبلیغات در ایران مستقل از تقاضا و خریدار به ارائهی کالا می پردازد و لذا متقاضی چندانی برای جذب نخواهد داشت. نسبت 40% نمای نزدیک و 40% نمای متوسط نسبت به نمای دور نشان دهندهی تمایل تبلیغات به ایجاد روابط صمیمانهی فردی و اجتماعی تصویر تبلیغاتی با مخاطب میباشد. درصد صفر و عدم وجود تصویر با زاویهی دوربین بالا بین دادههای تحقیق حاضر نشان دهندهی عدم تمایل تبلیغات در ایران به ارائهی قدرت به تماشاگر است. 80% تصاویر تبلیغاتی با زاویهی دوربین هم سطح و روبرو نشانگر دربرگیری و برابری با مخاطب میباشد آنچنان که تبلیغات خواستار این است که تماشاگر را برابر و دربرگیرنده بداند به عبارت دیگر تماشاگر را جزئی از تبلیغات میداند.