گویش شناسی
حسن بشیرنژاد
چکیده
تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به همراه توسعۀ تکنولوژی و ارتباطات در سالهای اخیر در کشورمان موجب گرایش گویشوران زبانهای بومی و اقلیت به زبان فارسی شده است و این روند تهدیدی برای بقای زبانهای اقلیت بهحساب میآید. دراینبین، نگرش زبانی گویشوران نسبت به زبان مادریشان یکی از عوامل مؤثر و تعیینکننده در سرنوشت این ...
بیشتر
تحولات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به همراه توسعۀ تکنولوژی و ارتباطات در سالهای اخیر در کشورمان موجب گرایش گویشوران زبانهای بومی و اقلیت به زبان فارسی شده است و این روند تهدیدی برای بقای زبانهای اقلیت بهحساب میآید. دراینبین، نگرش زبانی گویشوران نسبت به زبان مادریشان یکی از عوامل مؤثر و تعیینکننده در سرنوشت این زبانهاست. این پژوهش به بررسی نگرشهای زبانی گویشوران نسبت به زبان مازندرانی و فارسی در استان مازندران و همچنین تأثیر برخی عوامل اجتماعی مانند سن، جنسیت و شهرنشینی بر این نگرشها پرداخته است. جمعیت نمونه شامل 1200 گویشور مازندرانی از سه گروه سنـی، در پنج شهر و دوازده منطقه روستایی و از دو گروه جنسیتی زن و مرد میباشند. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارد که بسیاری از گویشوران مازندرانی به قابلیت و اهمیت این زبان اعتقاد چندانی ندارند و درمجموع نگرشهای منفی نسبت به مازندرانی غالب است. همچنین تحلیلها نشان دادند که درمجموع گروههای سنی پایینتر گرایش بیشتری به زبان فارسی دارند و زنان بیش از مردان و شهرنشینان بیش از روستانشینان به زبان فارسی علاقهمندند. با توجه به گسترش شهرنشینی از یک سو و نقش نسل جوان و بهویژه دختران بهعنوان مادران آینده، در انتقال زبان مادری به نسل آینده، میتوان پیشبینی کرد که خطر زوال، مازندرانی را تهدید میکند.
حسن بشیرنژاد
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی راهبردهای گفتمانیِ مورد استفاده در ارتباط کلامی میان اساتید و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا...آملی میپردازد. نوع راهبردهای کلامی مورد استفاده شرکتکنندگان در این بررسی، مانند عبارات احترامآمیز، عبارات حاشیهای، سوالات ضمیمهای، تصدیقگرها ، قطع کلام، سکوت ، پاسخ با سوال، عبارات تحکمی یا ...
بیشتر
پژوهش حاضر به بررسی راهبردهای گفتمانیِ مورد استفاده در ارتباط کلامی میان اساتید و دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت ا...آملی میپردازد. نوع راهبردهای کلامی مورد استفاده شرکتکنندگان در این بررسی، مانند عبارات احترامآمیز، عبارات حاشیهای، سوالات ضمیمهای، تصدیقگرها ، قطع کلام، سکوت ، پاسخ با سوال، عبارات تحکمی یا امری، عبارات غیر رسمی، و عبارات رسمی بر اساس متغیر جنسیت و مرتبة اجتماعی مورد بررسی واقع شدهاند. دادههای پژوهش که حاصل پرسشنامه، مشاهده، ضبط و بازنویسی گفتگوها بوده است مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتیجة این تحلیلها نشان داد که اساتید در تعامل با دانشجویان عمدتاً از راهبردهای تحکمی مانند قطعگفتار و سکوت استفاده میکنند. از سوی دیگر دانشجویان در تعامل با اساتید بیشتر از راهبردهای حمایتی مثل عبارات احترامآمیز ، عبارات تصدیقگر و سوال کوتاه استفاده میکنند، مقولة جنسیت در نوع بکارگیری راهبردهای کلامی در میان اساتید زن و مرد مؤثر نیست، در حالی که میان دانشجویان دختر و پسر از لحاظ آماری در بکارگیری راهبردهای کلامی تفاوت معنی دار وجود دارد.