1- جلیلی، س.ا. (1390). آزمون مهارتی فارسی (آمفا) بر پایۀ چهار مهارت اصلی زبانی. پایاننامۀ کارشناسیارشد. دانشکدۀ ادبیّات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه علاّمه طباطبائی.
2- عرفانیان قونسولی، ل.، و شریفی، ش.، و تقیپور، م. (1393). بررسی الگوهای مکث در زبان فارسی. مجموعهی مقالههای سومین همایش تحلیل گفتمان و کاربردشناسی. تهران: نشر نویسهی پارسی.
4- گلپور، ل. (1394). طرّاحی و اعتباربخشی آزمون بسندگی زبان فارسی بر پایۀ چهار مهارت زبانی. رسالهی دکتری. دانشکدۀ ادبیّات فارسی و زبانهای خارجی دانشگاه پیامنور مرکز.
5- مخلصین، م.، و احمدیزاده، ز.، و کسبی، ف.، و احدی، ح. (1396). تأثیر سن، جنسیت و تکلیف بر سرعت گفتار فارسیزبانان. فصلنامهی کومش، 19(2)، 327ـ332.
7- وکیلیفرد، ا.ر.، و کولیوندی، ا.، و فاطمیمنش، ع. (1392). بسامد تکرار زمانهای دستوری در گفتار و نوشتار فارسی: در جستوجوی اولویتهای آموزشی دستور برای فارسیآموزان. پژوهشنامهی آموزش زبان فارسی برای غیرفارسیزبانان، 2(3)، 99ـ115.
8- Bachman, L. (2004). Statistical Analysis for Language Assessment. New York: Cambridge University Press.
9- Bachman, L., & Palmer, A. (2010). Language Assessment in practice. New York: Oxford University Press.
10- Bejar, I., & Douglas, D., & Jamieson, J., & Nissan, S., & Turner, J. (2000). TOEFL 2000 Listening Framework: A working paper (TOEFL Monograph No. 19) Princeton, NJ: Educational Testing Service.
11- Biber, D. (1988). Dimensions of register variation. New York: Cambridge University Press.
12- Bond, T. G., & Fox, C. M. (2007). Applying the Rasch model: Fundamental measurement in the human sciences. Mahwah,NJ: Lawrence Erlbaum.
13- Buck, G. (2001). Assessing Listening. Cambridge: Cambridge University Press.
14- Carrol, J. B. (1992). Human Cognative Abilities: A Survey of Factor Analysis. Cambridge: Cambridge University Press
15- Chapelle, C. A., & Enright M. K., & Jamieson, J. M. Building a Validity Argument for the Test of English as a Foreign Language. New York: Routledge.
16- Educational Testing System, (2009). The official Guide to the new TOEFL. New York: McGraw-Hill.
17- Educational Testing System, (2018). Reliability and Comparability of TOEFL iBT Score. https://www.ets.org/s/toefl/pdf/toefl_ibt_research_s1v3.pdf.
18- Jamieson, J., & Jones, S., & Kirsch, I., & Mosenthal, P., & Taylor, C. (2000). TOEFL 2000 Framework: A Working Paper (TOEFL monograph No. 16). Princeton, NJ: Educational Testing system.
19- Jamieson, J. M., & Eigner, D., & Grabe W., & Kunnan, A. J. (2008). “Frameworks for a new TOEFL”.In Building a Validity Argument for the Test of English as a Foreign Language Edited by Chapelle, C. A., Enright M. K., Jamieson, J. M. New York: Routledge. pp. 1-25.
20- Hambleton, R. K., & Swaminathan, H., & Rogers, J. (1991). Fundamentals of Iten Response Theory. Newbury Park: Sage Publication.
21- Hughes, A. (1989). Testing for Language Teaching. New York: Cambridge University Press.
22- Lado, R. (1961). Language Testing. London: Longman.
23- Linacre, J. M. (2009). WINSTEPS Rasch Measurement [Computer program]. Chicago, IL: Winsteps.
24- Messick, S. (1994). The interplay of evidence and Consequences in the Validation of Performance Assessment. Educational Researcher, 23(2), 13-23.
25- Miller, c., & Aghajanian-Stewart, K. (2018). A Frequency Dictionary of Persian. New York: Routledge.
26- Mousavi, S. A. (2012). Item Response Theory. In An Encyclopedic Dictionary of Language Testing. 5th ed. Tehran. Rahnama.
27- Rost, M. (2016). Teaching and Researching Listening. New York: Routledge.
28- Powers, D. (1986). Academic demands related to listening skills. Language Testing, 3, 1-38.
Spolsky, B. (2008). Language Assessment in Historical and future Perspective. In Hornberger, Nancy (Ed.). Encyclopedia of Language and Education. 2nd ed.Vol 7. New York: Springer.
Send comment about this article