نوع مقاله : علمی - پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه تهران
چکیده
مقالة حاضر در چارچوب نظریه اصلها و عاملهای تفاوتی، به بررسی مفهوم انتزاعی مهارسازهای از طریق اصل اول نظریة مرجعگزینی در فراگیری زبان کودک پرداخته و تلاشی است برای توصیف بخشی از توانش زبانی و دستور ذهنی انسان، که بنا به ادعای چامسکی، دانشی ذاتی و زیستی میباشد. این پژوهش بر روی نمونهای شامل40 کودک در محدوده سنی 3 سال و 6 ماه تا 5 سال انجام گرفته است که بهصورت تصادفی برگزیده شدهاند. تهیه آزمون با نگاهی به مطالعات مکدانیل(1990)، شین و وکسلر(1990) و معرفت(2004) صورت گرفته است. در این پژوهش از آمار توصیفی و استنباطی و در بخش آمار استنباطی از آزمون تی (t) مستقل استفاده گردید. بررسی نتایج آماری آزمون نشان داد کودکان 4 تا 5 ساله در تشخیص مرجع ضمیر ارجاعی، یعنی گروه اسمی مهارکنندة سازهای آن بهتر از کودکان 5/3 تا 4 ساله عمل کردند. همچنین تأثیر متغیر جنس بهعنوان عاملی زیستی بر مؤلفههای متغیر مهارسازهای مورد تحلیل آماری قرار گرفت. بررسی نتایج آماری نشاندهندة عملکرد بهتر دختران نسبت به پسران در تشخیص مرجع ضمیر ارجاعی به عنوان عامل مهارکنندة سازهای آن بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study of Comprehension of Simple and Compound Nouns in Persian-Speaking Aphasic Patients
نویسندگان [English]
- Ali Darzi
- Sara Sharifpour
چکیده [English]
This research has studied the language disorders of Persian-speaking aphasic patients to evaluate their comprehension abilities of simple and compound nouns, and to specify the categories having the largest number of vulnerabilities. The subjects were 3 monolingual patients (2 Broca’s and 1 transcortical motor aphasics) referring to speech therapy clinics of Shafa Hospital and Welfare Rehabilitation Center in Kerman city. Three normal control individuals matched in terms of gender, age, education, place of residence, native language and handedness also participated in the study. Research instruments were spoken word picture matching and associative word picture matching tests. The stimuli were 32 simple and 32 root and synthetic compound nouns. The results indicated that Broca and Motor Transcortical aphasic patients did not show a significant difference in comprehension of root and synthetic compound nouns (p= 0/179), while there was a statistically significant difference between the comprehension of simple and compound nouns (p
کلیدواژهها [English]
- Broca aphasia
- Motor Transcortical Aphasia
- distributed model
- localist model
- dissociation
ارسال نظر در مورد این مقاله