نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

2 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران

10.22067/jlkd.2024.85449.1219

چکیده

نشانه‌شناسی دانشی است که به مطالعه‌ی نظام‌های نشانه‌ای، فرایند تأویل و معنا و حقیقت پنهان در پس رمزها، نشانه‌ها، نمادها و علائم می‌پردازد. این دانش در حوزه‌های گوناگون روابط بشری کاربردها و کارکردهای قابل‌توجهی دارد. ادبیات و از جمله ادبیات کودک از مهم‌ترین این حوزه‌هاست. پژوهش حاضر کوشیده است به روش تحلیلی-توصیفی، شعرهای کودک سلمان هراتی را با بهره‌گیری از دیدگاه‌های رولان بارت (1974) تحلیل رمزگانی نماید. نتایج حاصله نشان می‌دهد که شعر هراتی به دلیل اشتمال بر زمینه‌های گوناگون از عناصر طبیعی و ایدئولوژیک، سرشتی بکر، ساده و صمیمی، مختصات برجسته‌ی زمانی و مکانی، گستره‌ی مضمون اجتماعی و گفتمان آرمانی، قادر است رمزگان‌ها و به‌تبع آن معنا و تأویل‌های گوناگون را تولید کند. این ویژگی‌ها اگرچه با توانش خواننده ارتباط مستقیم دارند، نشان می‌دهند که شعر هراتی در مواجهه با مکانیسم‌های تأویلی رمزگان‌ها و تحلیل سایر عناصر نشانه شناختی، ژرف‌ساخت‌ معنایی ساختار‌مند و اندیشیده شده دارد. عمل و تأثیر منطق مکالمه‌گرایی شعر عامل دیگری است که در فرایند نشانه‌معناشناسی و تفسیر درون و برون‌متن، فضا و امکان بازتولید محتوا را برای خواننده فراهم می‌آورد. روایت در شعر سلمان به‌عنوان عامل یکپارچگی محور عمودی، رمزگان‌های متنوعی را تولید کرده است. با عنایت به نمود قابل‌توجه رمزگان‌های کنش نمادین، روایی و هرمنوتیک، این فرایند نشانگر روایتمندی و ماهیت دلالتگر شعر او است. دلالت‌های فرامصداق در شعر هراتی تداعی‌های عینی و شفافی را سبب می‌شود و فرامتن را به‌طور مؤثری در تأویل و تحلیل نشانه‌ها دخیل می‌سازد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Code Analysis of Narrative Elements in Children’s Poems by Salman Harati

نویسندگان [English]

  • Seyed Asghar Musavi 1
  • Akbar Shabani 2
  • batul fakhreslam 2
  • parvin dokht mashhoor 2

1 Ph.D. student of Persian language and literature, Islamic Azad University, Neyshabur branch

2 Assistant Professor, Persian Language and Literature, Neyshabur Unit, Islamic Azad University, Neyshabur, Iran

چکیده [English]

Semiology is a knowledge that studies the sign systems, the process of interpretation, meaning and the truth hidden behind the codes, signs and symbols. This knowledge has considerable applications and functions in various areas of human relations. Literature, including children's literature is one of the most important of these areas. Using Roland Barrett's views, the present study tried to analyze the children's poems of Salman Harati with an analytical-descriptive method. The results show that Harati's poetry, due to its reference to various fields of natural and ideological elements, pristine, simple and intimate nature, outstanding temporal and spatial coordinates, as well as the scope of social themes and idealistic discourse, is able to produce various codes, and consequently various meanings and interpretations. Although these characteristics are directly related to the reader's abilities, they show that when assessed by the interpretation mechanisms of codes and analysis of other semiotic elements, Harati's poetry has a structured and thoughtful semantic structure. The action and effect of the logic of conversationalism in his poetry is another factor that provides the reader with space and the possibility of reproducing content in the process of semiotics and innertext and outertext interpretations. The narrative in Salman's poetry, as an integration factor of vertical axis, has produced a variety of codes. This process, with regard to the remarkable manifestation of the codes of narrative, hermeneutic and symbolic action, demonstrates the narrative capacity and the signifier nature of his poetry. Meta-examplar implications in Harati's poetry cause objective and clear associations and effectively involve metatext in the interpretation and analysis of signs.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Semiotics
  • Narrative
  • Codes
  • Children'
  • s Poetry
  • Salman Harati
CAPTCHA Image