##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

الهه طاهری‌قلعه‌نو شهلا رقیب دوست

چکیده

قصه‌گویی یکی از روش‌های مؤثر در افزایش سطح یادگیری کودک است، چراکه کودک را وامی‌دارد تا براساس مشاهدات و تجارب خود معنایی را خلق‌کند. به‌کارگیری نقشه‌های مفهومی و دستور داستان می‌تواند به کودکان در خلق قصه کمک‌کند. هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر ماهیت و کارکرد سیستم نقشه‎های مفهومی و دستور داستان بر مهارت شکل‌گیری و پیچیدگی قصه‌گویی کودکان در دو گروه سنی (7-8 و 8-9 سال) است. به این منظور، توانایی قصه‌گویی 14 کودک تک‌زبانه فارسی‌زبان تهرانی با استفاده از نقشه مفهومی و دستور داستان از طریق بررسی میزان پیچیدگی قصه (تعداد واژه و تعداد رویداد)، عناصر داستان و نیز ارزیابی‌های صورت‌گرفته از سوی آزمونگر و دو معلم مدرسه بر اساس مدل ارائه‌شده از سوی لیو و همکاران (2011) مورد مطالعه قرارگرفت. با تحلیل داده‌های این پژوهش مشخص ‌شد اگرچه کودکان فارسی‌زبان در گروه سنی بالاتر (8-9 سال) از مشخصه‌های دستور داستان (زمان و مکان رویداد قصه، شخصیت اصلی قصه، اتفاق‌ها و توالی آنها) و نقشه مفهومی در قصه‌گویی بیشتر و دقیق‌تر استفاده‌می‌کنند و داستان روایت‌شده از سوی آنها از پیچیدگی بیشتری برخوردار است اما این تفاوت‌ها در عملکرد دو گروه معنادار نیست.

جزئیات مقاله

مراجع
ریحانی، ابراهیم، بخشعلی‌زاده، شهرناز، و استادی، مریم (1391). « تأثیر کاربرد نقشه‌های مفهومی بر درک دانش‌آموزان رشته ریاضی از توابع مثلثاتی». رویکردهای نوین آموزشی، ش2، سال هفتم، 23-52.
سعیدی، علی، سیف، علی‌اکبر، اسدزاده، حسن، و ابراهیمی قوام، صغری (1392). «مقایسه اثربخشی شیوه‎های ارائه و تهیه‌ نقشه‎های مفهومی بر درک مطلب». روان‌شناسی مدرسه، ش 3، 125-143.
مصرآبادی، جواد، فتحی آذر، اسکندر، و استوار، نگار (1384). «اثربخشی ارائه، ساخت فردی و ساخت گروهی نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد آموزشی». مجله نوآوری‌های آموزشی، ش 13، سال چهارم، 11- 31.
مصرآبادی،جواد، حسینی‌نسب، داوود، فتحی‌آذر اسکندر، و مقدم، محمد. (1388). «تأثیر ساخت و ارائه نقشه مفهومی و سبک یادگیری بر یادداری، درک و حل مسئله در زیست‌شناسی». مطالعات تربیتی و روان‌شناسی، 10، 3، 141-162.
Ausubel, D. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grume and Stratton.
Ausubel, D. (1968). Educational Psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Ausubel, D. P. (2012). The acquisition and retention of knowledge: A cognitive view: Springer Science & Business Media.
Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1978). Educational psychology: A cognitive view (2nd ed.). New York: Holt, Rinehart and Winston.
Baumann, J. F., & Bergeron, B. S. (1993). “story map instruction using children’s literature: effects on first Graders’ comprehension of central narrative elements”. Journal of reading Behavior, vol. 25, No. 4, 407-437.
Chen, F. H., Looi, C. K., & Chen, W. (2009). Integrating technology in the classroom: a visual conceptualization of teachers’ knowledge, goals and beliefs. Journal of computer Assisted learning, 25, 470-488.
Fraser, K., & Edwards, J. (1985). “The effects of training in concept mapping on student achievement in traditional classroom tests”. Research in Science Education, 15, 158-165.
Garabet, M., & Miron, C. (2010). “Conceptual map – didactic method of constructivist type during the physics lessons”. Procedia Social and Behavioral sciences, vol. 2, 3622-3631.
Graesser, A., Golding, J. M., & Long, D. L. (1991). “Narrative representation and comprehension”. In R. Barr, M. L. Kamil, P. Mosenthal, & P. D. Pearson (Eds.), Handbook of reading research, New York: Longman, Vol. 2, 171-205.
Heinz-Fry, J. A., & Novak, J. D. (1990). “Concept mapping brings long term movement toward meaningful learning”. Science Educatin. 77, 461-472.
Horton, P. B., Mcconny, A. A., Gallo, M., Woods, A. L., & Hamelton, O. (1993). “An investigation of the effectiveness of concept mapping as an instructional tool”. Science Education, 77, 95-111.
Liu, Ch. Ch., Chen, H. S. L., Shih, J. L., Huang, G. T., & Liu, B. J. (2011). “An enhanced concept map approach to improving children’s storytelling ability”. Computers & Education, 56, 873-884.
Mandler, J. M., & Johnson, M. S. (1977). “Remembrance of things parsed: Story structure and recall”. Cognitive Psychology, 9, 111-151.
Mih, C., & Mih, V. (2011). “Conceptual Maps as Mediators of Self-Regulated Learning”. Procedia-Social and Behavioral Science, 29, 390-395.
Niemelä, P., & Mylläri, J. (2016). Crowd In Map Out: Co-Creative Knowledge Building Of IGCSE Math. Proceeding from 7th International conference on concept Mapping, Tallinn, Estonia.
Novak, J. D., & A. J. Canas. (2006). “The theory underlying concept maps and How to construct them”. Technical Report IHMC Cmap Tools 2006-1, Florida Institute for Human and Machine Cognition, available at:http://cmap.Ihmc.us/publication/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf.
Piaget, J. (1971). Biology and knowledge. Chicago: University of Chicago Press. (Original work published 1967).
Piaget, J., Inhelder, B., & Piaget, J. (2013). The growth of logical thinking from childhood to adolescence: An essay on the construction of formal operational structures (Vol. 84): Routledge.
ارجاع به مقاله
طاهری‌قلعه‌نو ا., & رقیب دوست ش. (2017). نقشه‌های مفهومی، دستور داستان و قصه‌گویی کودکان فارسی‌زبان. زبانشناسی و گویش های خراسان, 9(16), 61-85. https://doi.org/10.22067/lj.v9i16.54346
نوع مقاله
علمی - پژ‍وهشی