##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

احمد صفارمقدم حوریه احدی

چکیده

به‌‌دلیل اهمیت خواندن، رویکردهای عمده ای در طی چند دهۀ گذشته برای آموزش آن پدید آمده که می توان با بررسی فرایندهای مربوط بینش بهتری نسبت به آنها کسب نمود. همزمان با مطالعات نظری، منابع درسی ویژۀ خواندن و یا مجموعه هایی برای آموزش هر چهار مهارت شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن فارسی به غیرفارسی زبانان تدوین گردیده که در بالا بردن کیفیت آموزش و یادگیری زبان فارسی در سطح جهان از اهمیت خاصی برخوردارند. بررسی و ارزیابی این منابع می تواند در شناخت بیشتر مبانی نظری و ارتقاء شیوه‌های آموزش زبان فارسی تأثیرگذار باشد. در بررسی حاضر که به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و با هدف ارتقاء آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان انجام گرفته، ابتدا به یافته های مهم در حوزۀ خواندن، از جمله فرایندهای دخیل در این حوزه پرداخته شده و سپس رویکرد های عمدۀ خواندن، یعنی سه رویکرد پایین به بالا، بالا به پایین و تعاملی مورد بحث قرار گرفته است. در پایان، «آموزش نوین زبان فارسی» (قبول، 1390)، که جدیدترین مجموعة آموزشی به‌شمار می آید، براساس انگارۀ خواندن نیل اندرسون (1994) بررسی و تحلیل گردیده است. نتیجۀ بررسی بر همخوانی پنج جلد مجموعه با اصول اندرسون به نسبت‌های متفاوت دلالت دارد.

جزئیات مقاله

مراجع
References
Bax, S. (2013). Readers’ cognitive processes during IELTS reading tests: evidence from eye tracking British Council 2013, University of Bedfordshire
Beck, I.L., M.G. Mckeown, R.L. Hamilton, and L. Kucan. (1997). Questioning the Author: An approach for enhancing student engagement with text. Newark, DE: International Reading Association.
Bernhardt, E. B. (1998). Sociohistorical perspectives on language teaching in the modern
United States. In H. Byrnes (Ed.), Learning foreign and second languages: Perspectives in research and scholarship (pp. 39–57). New York: Modern Language Association.
Bernhardt, E. B. (2011). Understanding Advanced Second-Language Reading. Newyork: Routledge
Bernstein,D.K. & Tigermann,E. (1991). Language and communication disorders in children. USA. Merill.
Bloomfield, L.(1933).Language. New York:Holt
Brooks,L. (1977). Visual pattern in fluent word identification. In A.S. Reber & O.L.Scarborough(eds). Toward a psychology of reading (pp.143-181). Hills dale,NJ. Erlbaum.
Brunswick,N.(2009). Dyslexia. One world Publications .Oxford :.England
Fries, C.C. (1963). Linguistics and reading. New York: Holt, Rinehart & Winston.
Clifton, C., Jr., Staub, A., & Rayner, K. (2007). Eye movements in reading words and sentences. Invited chapter, in R. Van Gompel, M. Fisher, W. Murray, and R. L. Hill (Eds.) Eye movement research: A window on mind and brain. Oxford: Elsevier Ltd. Pp. 341-372.
Goodman, K. S. (1967). Reading: A psycholinguistic guessing game. Journal of the Reading Specialist, 6,126-135.
Grabe, W. & Stoller, F. (2002). Comparing L1 and L2 reading. In Teaching and researching reading (pp. 30-41). London: Longman/Pearson Education.
Gough, P. B. (1972). One second of reading. In J. F. Kavanagh, & I. G. Mattingly (Eds.), Language by ear and by eye. Cambridge, MA: MIT Press.
Hanson, V. L. (Ed.). (1985). cognitive processes in reading: where deaf readers succeed and where they have difficulty. washington, DC: Gallaudet College press.
Harmer, J. (2004). How to teach writing. Harlow,UK:Pearson Longman.
Healy, A.F. (1976). Detection errors on the word the: Evidence for reading units larger than letters. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 2, 235-242.
Hirvela, A. (2004). Connecting reading and writing in second language writing instruction. Ann Arbor: university of Michigan press.
Howatt, A. P. R. (1991). A history of English language teaching. Oxford: Oxford University Press.
Richards, J.C. (2012). The Cambridge Guide to Pedagogy and Practice in Second Language, chapter 23: Reading instruction, Neil Anderson
Just, M.A. & Carpenter,P.A. (1987). The Psychology of reading and language comprehension U.S.A. Allyn and Bacon.
Koda, k. Zehler,A.M.(2008). Learning to Read Across Languages: Cross-Linguistic Relationships in First- and Second-Language Literacy Development. New York: Rout ledge
Liu, F. (2010). A Short Analysis of the Nature of Reading. English Language Teaching, 3(3), 152-157.
McGill-Franzen,A. Allington,R.L.(2011). Handbook of Reading Disability Research. New York: Rout ledge
McClelland, J. L., & Rumelhart, D. E. (1986). Parallel Distributed Processing. Explorations in the Microstructure of Cognition. Volume 2: Psychological and Biological Models.Cambridge, MA: MIT Press.
McIntyre, E. Hulan, N & Vicky Layne (2011). Reading Instruction for Diverse Classrooms. The Guilford Press. New York: London.
Murtagh, L. (1989). Reading in a Second or Foreign Language: Models,processes, and pedagogy. Language, Culture and Curriculum, 2:91-105.
Nation,I.S.P.(1990).Teaching and learning Vocabulary. New York, NY: Newbury House.
Nolen, S. and Wilbur, R. (1985). The effects of context on deaf students' comprehension of difficult sentences. American Annals of the Deaf. 130. 231-235.
Nunan,D. (2003). Practical English Language Teaching. International edition.McGraw Hill.
Rayner, K., Reichle, E.D., & Pollatsek, A. (1998). Eye Movement Control in Reading: An Overview and Model. In G. Under wood(Ed.), Eye Guidance in Reading and Scene Perception(pp.243–268). Oxford, England: Elsevier.
Rumelhart, D. E. (1977). Toward an interactive model of reading. S. Dornic (Ed.). Attention and performance. VI. Hillsdale, N.J.: Erlbaum.
Scotter, E. R. & Rayner, K. (2012). Eye movements in reading. Eye tracking in audiovisual translation. ISBN 978-88-548-4913-6. DOI 10.4399/97888548491364. Pag.83-104
Snowling, M.J. Hulme, C. (2005). The Science of Reading: A Handbook. Blackwell Publishing Ltd.
Stanovich, K. E. (1980). Toward an interactive compensatory model of individual differences in the development of reading fluency. Reading Research Quarterly, 16, 32-71.
Treman,R.(2001).In M. Aronoff and J. Rees-Miller (Eds.), Blackwell Handbook of Linguistics (pp. 664-672). Oxford, England: Blackwell.
White, Sarah J.; Warrington, Kayleigh L.; McGowan, Victoria A.; Paterson, Kevin B. Eye movements during reading and topic scanning: Effects of word frequency.
Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, Vol 41(1), Feb 2015, 233-248
ارجاع به مقاله
صفارمقدم ا., & احدی ح. (2016). رویکردهای عمده در آموزش خواندن و نقش آنها در «آموزش نوین زبان فارسی». زبانشناسی و گویش های خراسان, 7(13), 61-88. https://doi.org/10.22067/lj.v7i13.53333
نوع مقاله
علمی - پژ‍وهشی