##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

سارانا قوامی لاهیج مریم دانای طوس عبدالرضا تحریری علی ربیع

چکیده

نظارت بر درک، یکی از راهبردهای فراشناختی درک متن نوشتاری است که برای بررسی وضعیت فهمِ اطلاعات متن به‌کار می­رود، امّا هنوز ابزاری برای سنجش آن در داخل کشور وجود ندارد. هدف این پژوهش پاسخگویی به سه سؤال دربارۀ ویژگی‌های ابزارهای سنجش نظارت بر درک، کاربست آنها در انتخاب ابزار مناسب سنجش نظارت بر درک و بررسیِ روایی و پایایی ابزار انجام شد. نتایج مطالعه نشان داد که ابزار سنجش نظارت بر درک بیکر و اندرسون (1982) ابزاری جامع در این زمینه است و بومی‌سازی آن به صورت نرم‌‌افزاری انجام شد. بعد از تأیید روایی محتوایی، جهت اطمینان از پایایی، این ابزار روی نمونه‌ای 30 نفره از دانشجویان کارشناسی ارشد اجرا شد. محاسبة آلفای کرونباخ نشان داد پایایی ابزار در تکالیف پاسخ به سؤالات (72/0)، تشخیص اشتباه (7/0) و درجه‌بندی اطمینان از پاسخ‌ها (68/0) در حدّ مناسبی است. این ابزار در گام بعدی باید روی نمونة گسترده‌تری اجرا شود تا مراحل روایی سازه و هنجاریابی آن‌ انجام شود و بتوان از آن به‌عنوان ابزار سنجش نظارت بر درک بزرگسالان در سطوح مختلف استفاده کرد.

جزئیات مقاله

کلمات کلیدی

راهبرد فراشناختی, نظارت بر درک متن نوشتاری, بومی سازی, آزمون نظارت بر درک بیکر و اندرسون (1982)

مراجع
1. حسین چاری، مسعود؛ سماوی، عبدالوهاب و کردستانی، داوود (1389). «انطباق و بررسی روان‌سنجی پرسشنامة راهبردهای فراشناختی خواندن در میان دانش‌آموزان دورة متوسطه». فصل‌نامة مطالعات روان‌شناختی، دورة 6، شمارة 1: 163-183.
2. دائمی،حمیدرضا (1391). «اثربخشی آموزش راهبردهاي فراشناختی بر بهبود خواندن، درك مطلب و سرعت خواندن دانش‌آموزان». فصلنامه‌روانشناسی تربیتی، سال 8، شماره24: 1-25.
3. کارشکی، حسین (1381). «تاثیر آموزش راهبردهاي فراشناختی بر درك مطلب دانش‌آموزان». مجله روا‌‌‌ن‌شناسی، سال ششم، شماره 1: 65-84.
4. ملکی، بهرام (1384). «تأثیر آموزش راهبردهاي شناختی و فراشناختی بر افزایش یادگیري و یادداري متون درسی مختلف». تازههاي علوم شناختی، سال7: 42-50.

5. Atkinson, L. (2014). A longitudinal investigation of the social, cognitive and social cognitive predictors of reading comprehension. PhD dissertation, Roehampton University. London, UK.
6. Baker, L. (1989). Metacognition, comprehension monitoring, and the adult reader. Educational Psychology Review. I, pp. 3-38.
7. Baker, L. and Anderson, R.I. (1982). Effects of inconsistent information on text processing: Evidence for comprehension monitoring. Reading Research Quarterly. 17. Pp.281-294.
8. Baker, L., & Brown, A. L. (1984). Metacognitive skills and reading. In P. D. Pearson, R. Barr, M. L. Kamil and P. Mosenthal (Eds.), Handbook of Reading Research (pp. 353-394). New York: Longman.
9. Batang, B.L. (2015). Metacognitive strategy awareness and reading comprehension of prospective pre-service secondary teachers. Asia Pacific Journal of Multidisciplinary Research. 3(4). Pp.62-67.
10. Cain, K., Oakhill, J. and Bryant, P. (2004). Children's reading comprehension ability: Concurrent prediction by working memory, verbal ability, and component skills. Journal of educational psychology. 96(1). Pp.31-42.
11. Cromley, J.G. (2005). Metacognition, cognitive strategy instruction, and reading in adult literacy. Review of adult learning and literacy. 5(7). Pp.187-220.
12. Crossley, S. A., Allen, D. B., & McNamara, D. S. (2011). Text readability and intuitive simplification: A comparison of readability formulas. Reading in a Foreign Language. 23(1). Pp. 84-101.
13. Ehrlich, M. F. (1991). Metacognition and reading comprehension: Theoretical and methodological problems. Learning and instruction: European research in an international context. 3. Pp. 351-363.
14. Hacker, D.J. (1998). Self-regulated comprehension during normal reading. in D. J. Hacker, J. Dunlosky, A. C. Graesse (Eds). Metacognition in educational theory and practice (Pp.165-191). Routledge.
15. Han, F. (2017). Comprehension monitoring in Chinese reading among Chinese adolescent readers. Theory and Practice in Language Studies. 7(4). Pp.241-247.
16. Han, F., & Stevenson, M. A. R. I. E. (2008). Comprehension monitoring in first and foreign language reading. University of Sydney Papers in TESOL, 3, 73-110.
17. Jacobs, J.E. and Paris, S.G. (1987). Children's metacognition about reading: Issues in definition, measurement, and instruction. Educational psychologist. 22(3-4). Pp.255-278.
18. Kintsch, W. and Van Dijk, T.A. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological review. 85(5). Pp.363-394.
19. Korotaeva, I.V. (2014). Metacognitive strategies in reading comprehension of majors in education and psychology. Psychology in Russia. 7(2). Pp.39-47.
20. Lin, L.M., Zabrucky, K.M. and Moore, D. (2002). Effects of text difficulty and adults' age on relative calibration of comprehension. American Journal of Psychology. 115(2). Pp.187-198.
21. Litosseliti, L. (2010). Research methods in linguistics. Bloomsbury Publishing.
22. Mokhtari, K. and Reichard, C.A. (2002). Assessing students' metacognitive awareness of reading strategies. Journal of educational psychology. 94(2). Pp.249-259.
23. Morrison, L. (2004). Comprehension monitoring in first and second language reading. Canadian modern language review. 61(1). Pp.77-107.
24. Paris, S.G. and Myers, M. (1981).Comprehension monitoring, memory, and study strategies of good and poor readers. Journal of reading behavior. 13(1). Pp.5-22.
25. Paris, S.G. and Winograd, P. (1990). How metacognition can promote academic learning and instruction. Dimensions of thinking and cognitive instruction. 1.Pp.15-51.
26. Perfetti, C. A., Landi, N., & Oakhill, J. (2005). The acquisition of reading comprehension skill. In M. J. Snowling, & C. Hulme (Eds.), The Science of Reading: A Handbook (Pp. 227-247). Malden: Blackwell Publishing.
27. Silagi, M. L., Romero, V. U., Mansur, L. L., & Radanovic, M. (2014). Inference comprehension during reading: influence of age and education in normal adults. Codas.26( 5), Pp. 407-414.
28. Tavakoli, H. and Koosha, M. (2016). The effect of explicit metacognitive strategy instruction on reading comprehension and self-efficacy beliefs: the case of Iranian University EFL students. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras. 25. Pp.119-133.
ارجاع به مقاله
قوامی لاهیج س., دانای طوس م., تحریری ع., & ربیع ع. (2018). بومی‌سازی و اجرای مقدماتی آزمون نظارت بر درک متن نوشتاری بیکر و اندرسون (1982): شواهدی از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان. زبانشناسی و گویش های خراسان, 10(19), 175-153. https://doi.org/10.22067/lj.v10i19.71310
نوع مقاله
علمی - پژ‍وهشی