##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

حسن بشیرنژاد

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی راهبردهای گفتمانیِ مورد استفاده در ارتباط کلامی میان اساتيد و دانشجويان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد آيت ا...آملی می‌پردازد. نوع راهبردهای کلامی مورد استفاده شرکت‌کنندگان در این بررسی، مانند عبارات احترام‌آمیز،  عبارات حاشیه‌ای، سوالات ضمیمه‌ای، تصدیق‌گرها ، قطع کلام، سکوت ، پاسخ با سوال، عبارات تحکمی يا امری، عبارات غير رسمی، و عبارات رسمی بر اساس متغیر جنسیت و مرتبة اجتماعی مورد بررسی واقع شده­اند. داده­های پژوهش که حاصل  پرسشنامه، مشاهده، ضبط و بازنویسی گفتگوها بوده است مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتیجة این تحلیل­ها نشان داد که اساتيد در تعامل با دانشجویان عمدتاً از راهبردهای تحکمی مانند قطع‌گفتار و سکوت استفاده می‌کنند. از سوی دیگر دانشجویان در تعامل با اساتید بیشتر از راهبردهای حمایتی مثل عبارات‌‌ احترام‌آمیز ، عبارات تصدیق‌گر و سوال کوتاه استفاده می‌کنند، مقولة جنسیت در نوع بکارگیری راهبردهای کلامی در میان اساتید زن و مرد مؤثر نیست، در حالی که ميان دانشجويان دختر و پسر از لحاظ آماری در بکارگيری راهبردهای کلامی تفاوت معنی­ دار وجود دارد.

جزئیات مقاله

کلمات کلیدی

گفتمان استاد - دانشجو, راهبردهای ارتباط کلامی, راهبردهای تهاجمی, راهبردهای حمایتی

مراجع
1. باطنی، محمد رضا. (1355). مسائل زبان شناسی نوین (چاپ اول) ، تهران: نشر آگاه.
2. بی من، ویلیام . (1386). زبان، منزلت و قدرت در ایران، ترجمه رضا مقدم کیا. (چاپ دوم) ، تهران: نشر نی.
3. دیرین، معصومه، 1380 . بررسی برخی از جنبه های تفاوت در گفتار مردم فارسی زبان. رساله دکتری . دانشگاه تهران.
4. ریچموند، ویرجینیا، پی.(1387). رفتار غیر کلامی در روابط میان فردی، ترحمه فاطمه موسوی( چاپ اول)، تهران: دانژه
5. فرقانی، محمدمهدی. (1382). درآمدی بر ارتباطات انسانی در ایران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
6. فرهنگی، علی اکبر (1387) مبانی ارتباطات انسانی (جلد اول)، چاپ چهاردهم، تهران: مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.
7. کیانی ثابت، مهسا. (1390). بررسی مقایسه ای سبک گفتار کارمندان با مراجعان در دو واحد پردیس سینمایی بر اساس متغیرهای جنسیت، میزان تحصیلات و سابقه کاری، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
8. محمدی اصل، عباس.(1389)، جنسيت و زبان شناسی اجتماعی ،تهران:گل آذين.
9. مهرامی، آرش، (1390)، کارکرد همپوشانی و وقفه در فراپیام، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
10. میلر، جرالد (1385) ارتباط کلامی،( ،چاپ سوم). ترجمه¬ی علی ذکاوتی قراگزلو ، تهران: سروش.
11. وود، جولیا .(1379). ارتباطات میان فردی و روان شناسی تعامل اجتماعی، مهرداد فیروز بخت ، تهران، انتشارات مهتاب.
12. یعقوبی، هما، (1387). تاثیر جنسیت بر شیوه بیان تقاضا در زبان فارسی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید بهشتی تهران .

13. Cameron, S., (2006). Gender and the English Language. In: Aarts, B., McMahon, A. (Eds.), the Handbook of English Linguistics. Oxford: Blackwell Publishing.
14. Coates, J. (1994). “The language of professions; discourse and career” in J. Evetts (ed). Woman and Career: Themes and Issues in Advanced Industrial Societies. London: Longman.
15. Coates, L. (1996). Women Talk, Oxford: Blackwell Publishing,.
16. Coates, L. (1995). Language, Gender and Career, in Sara Mills (ed), language and Gender: interdisciplinary Perspectives. London : Longman , 13-30
17. Fishman, j. (1972). An Introduction to Language and Society. Rutledge
18. Freeman & Mcelhinny , (1996). Language Variation and Gender. Handbook of Research in Second Language Teaching and Learning, Volume 1 edited by Eli Hinkel
19. Ghafar Samar, Reza & Goodarz Alibakhshi. (2007). The Gender Linked Differences in the Use of Linguistic Strategies in Face-to-face Communication Tarbiat Modares University, Iran. Linguistics Journal Volume 3 Issue 3.
20. Holmes, J, (1980). Function of “you know” in women’s and men’s speech. Language in society. Volume 15, pp. 290-305.
21. Holmes, J., (1993). New Zealand women are good to talk to: an analysis of politeness strategies in interaction. Journal of Pragmatics, Volume 20, pp. 91–116.
22. Holmes, J., (1995). Women, Men and Politeness, London and New York: Longman.
23. Holmes, Janet, (2003) . Leadership and communication: the crucial role of context. Paper presented at Leadership Communication and Culture Forum, Wellington Turnbull House, March 2003.
24. Holmes, Janet, (2006) . Gendered Talk at Work. Constructing Gender Identity Through work place discourse. Blackwell .
25. Johnson, S, A, (1995). Gender group identity and variation in the Berlin Urban Vernacular. Zurich: Peter Lang.
26. Johnstone, Barbara (1995). Sociolinguistics Resources, Individual Identities and Public Speech Styles of Texas Women. Journal of Linguistic Anthropology, December 1995, Volume5, Issue2, Pages 183-202.
27. Lakoff, Robin. (1990). Talking power. The Politics of Language. New York: Basics Books..
28. Lakoff. Robin, (1975). Language and Woman’s Place, Language in Society 2, 45-80. Reprinted in 1975 by Harper Colephen: New York.
29. Lidia Tanaka, (2009). Communicative stances in Japanese interviews: Gender differences in formal interactions. www. elsevier. com/ locate/ langcom.
30. Tannen Deborah, 2000. Indirectness at work. Language in action: new studies of language in society.
31. Tannen, D. (1994). Talking from 9 to 5; how women’s and men’s conversational styles affect who gets heard, who gets credit, and who gets done at work. New York NY: William Morrow and Company, Inc.
32. Tannen, D. (1995). Gender and Discourse. New York NY: Oxford University Press.
33. 'Tannen, Deborah (1994) 'The sex class linked framing of talk at work, Gender and Discourse. New York and Oxford Press.
34. Tannen, Deborah, 1984. Language and Power. Georgetown Graduate Review.
35. Wodak, R .(ed) (1997). Gender and Discourse. London: Sage.
36. Zimmerman, D., West, C., 1983. Sex roles, interruptions and silences in conversation. In: Thorne, B., Kramarae, C., Henley, N. (Eds.),
ارجاع به مقاله
بشیرنژاد ح. (2018). بررسی راهبردهای ارتباط کلامی در گفتمان استاد - دانشجو. زبانشناسی و گویش های خراسان, 10(19), 151-119. https://doi.org/10.22067/lj.v10i19.70227
نوع مقاله
علمی - پژ‍وهشی