نوع مقاله : علمی - پژ‍وهشی

نویسندگان

1 دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران

چکیده

مهم ترین هدف گفتمان تبلیغاتی اعتمادسازی در هر بیننده یا خواننده جهت تشویق وی به خرید کالاست. این گفتمان، حاوی کارکردهای القایی مختلفی از جمله کارکردهای القایی کنشی و تنشی است. در کارکرد القایی کنشی، یک کنش منشأ القا می‌شود، در حالی که در کارکرد القایی تنشی نتیجه کنش، منشأ القاست. بنابراین، می‌توان ادعا کرد کارکردهای القایی تنشی در ادامه یک القای کنشی شکل می‌گیرند. از سوی دیگر، تبلیغات القایی کنشی و تنشی داخلی و خارجی شباهت‌هایی با یکدیگر دارند که به پیشینه ذهنی و دیدگاه فرهنگی سازندگان آنها مرتبط می‌شود. این مقاله بر آن است با مقایسه ابعاد مختلف کارکردهای کنشی و تنشی در تبلیغات داخلی و خارجی، از وجود ارتباط میان این دو کارکرد اطمینان یابد. بنابراین، هدف اصلی، تحلیل وجه القایی کنشی و تنشی نظام گفتمانی تبلیغات جهت مشخص نمودن رابطه بین این دو کارکرد زبانی در گفتمان مورد ‌نظر است. بر ‌این ‌اساس، در تحقیق حاضر نمونه‌هایی از گونه‌های تبلیغاتی مربوط به بیلبوردها، مجلات و رسانه‌ها از سایت‌های اینترنتی استخراج و بر اساس کارکردهای گفتمانی کنشی و تنشی مطالعه شده اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Semio-semantic Analysis of Manipulative Advertisements of Active and Tensive Types: A Comparison between the Discourse of the Domestic and Foreign Publications

نویسندگان [English]

  • Hamid Reza Shairi 1
  • Saeideh Entezari Maleki 2

چکیده [English]

he main objective of the advertising discourse is to encourage its viewer or reader to buy goods. This dialogue contains several inductive functions, including inductive functions of action and tension. The function of the induced action is an action-induced origin, whereas the function of the inductive tension is induced by the action originated. Thus, tension-induced functions can be claimed to be the extension of the induction interaction. On the other hand, the induced action and tension advertisings have similarities due to the intellectual history of their creators. Therefore, this paper is to compare various aspects of domestic and foreign advertisements, which are active or tensive, and to confide the relationship between these two functions. Accordingly, in the present study examples of such advertisements as billboards, magazines and media on internet will be studied based on inductive action and tension functions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Discourse of advertisements
  • Mmanipulation
  • Active function
  • Tensive function
  • Semio-semantics
CAPTCHA Image