نوع مقاله : علمی - پژ‍وهشی

نویسندگان

1 دانشگاه شیراز

2 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

در نشریّات ورزشی، هر نویسنده‌ای (ورزشی‌نویس) برای جذب مخاطب، خود را در رقابت با سایر کسانی می‌بیند که در همان نشریة او قلم می‌زنند. اوّلین و بهترین راه جذب مخاطب، جذّاب ساختن هر گزارش یا خبر از طریق برجسته‌سازی عنوان است. یکی از راههای برجسته‌سازی عنوان، استفاده از قلمها و رنگهای مختلف است که عموماً خارج از اختیار ورزشی‌نویس است؛ امّا آنچه یقیناً در دسترس و به اختیار اوست، همانا برجسته‌سازی عنوان با استفاده از الگوهای زبانشناختی است. در مقالة حاضر، با بررسی دویست شماره از بیست عنوان نشریة ورزشی کشور که بین سالهای1376 تا 1386 منتشر شده بودند، 150 عنوان برجسته شده به صورت تصادفی انتخاب شد و پس از تحلیل، مشخص گردید که می‌توان انواع برجسته‌سازی را به ترتیب بسامد در چهار الگوی زبانشناختی گنجاند: 1- الگوهای معنایی؛ 2- الگوی نحوی؛ 3- الگوهای ساختواژی؛ 4- الگوی کاربرد‌شناختی. همچنین نتایج توصیفی مقالة حاضر نشان می دهد که نظریات ایفان‌تیدو (2009) دربارة عنوان در نشریات پذیرفته‌تر است تا نظرات دُر (2003).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Linguistic Patterns of Title Magnification in Iranian Sport Journals

نویسندگان [English]

  • Ali Reza Khorma’i 1
  • Arman Zaker 2

چکیده [English]

AS far as reader attraction is concerned, each sport journalist is in competition with those who write in the same journal or in other ones. The first and the best way to attract readers is to make the title salient. One of the ways to produce salience in the title is the application of different forms and colours. But these are decided upon by type setters. The journalist may use linguistic patterns to magnify his title. The present paper tries to identify those patterns. To do so, we studied two hundred issues of twenty sport journals published between 1997 and 2007 and selected a random sample containing 150 salient titles. WE detected four types of linguistic patterns which can be ordered in terms of their frequency as: 1. semantic pattern, 2. syntactic pattern, 3. morphological pattern and 4. pragmatic pattern.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sport journals
  • reader attraction
  • title
  • producing salience؛ linguistic patterns
CAPTCHA Image