دانشگاه فردوسی مشهدزبانشناسی و گویش های خراسان2008-723314320221122Mood Grammatical Metaphors in the Listening Module of TOEFL Books: A Systemic Functional Grammar Approachاستعاره های دستوری وجه در بخش شنیداری کتابهای آموزش زبان تافل در چارچوب دستور نقشگرای نظاممند1264284110.22067/jlkd.2022.77897.1113FAروح الله یعقوبیدانشجوی دکترای زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران0000-0001-6020-4281فردوس آقا گل زادهاستاد زبانشناسی گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایرانJournal Article20220726The present research aims to describe and analyze the Interpersonal Grammatical Metaphors of Mood in the listening module of TOEFL official books, in the framework of Systemic Functional Grammar (SFG). It attempts to ascertain an answer to the following question: “To what extent has TOEFL been able to benefit from Mood Grammatical Metaphor as a primary concept in Functional Linguistics?”, as we know it is a communicative-based approach to study languages, and it claims that Grammatical Metaphor is a trait of scientific texts. The research method was based on qualitative content analysis, and documentary method of data collection was employed. In this regard, three official TOEFL iBT books, including a total of fourteen tests were selected. The listening module of each test entails six texts in the form of conversations and lectures. First, each clause of the total of 84 texts was identified and examined separately. Then, Mood Grammatical Metaphors were extracted from each text and compared in terms of the type and frequency. The findings indicated that: 1. there was a higher frequency of Mood Metaphors in the conversation texts than in the lecture texts of the listening module, 2. In terms of the types of Mood Grammatical Metaphors, the use of the indicative and interrogative moods, which were the metaphorical representation of imperative clauses, had the highest frequency compared to other types of Mood Grammatical Metaphors, respectively. It can be said that Face Saving and Politeness strategies cause individuals to avoid using the imperative mood. It is crucial to raise awareness of the Grammatical Metaphor concept and use its explicit instruction teaching so that it can help language learners improve their communicative competence and achieve better results in scientific text comprehension.<span lang="FA" style="font-family: 'B Lotus';">پژوهش حاضر با رویکرد دستور نقشگرای نظاممند به توصیف و تحلیل استعارههای دستوری بینافردی وجه در کتابهای معیار آموزش زبان تافل میپردازد، و در پی پاسخ به این پرسش است که آزمون تافل تا چه میزان توانسته از انواع استعاره دستوری وجه، به عنوان یکی از مفاهیم مطرح در زبانشناسی نقشگرای نظاممند که رویکردی ارتباطمحور است و یک ویژگی مهم زبان علم را کاربرد استعاره دستوری میداند، استفاده نماید. رویکرد پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی و روش گردآوری دادهها کتابخانهای و اسنادی است. در این راستا سه کتاب آموزش زبان تافل که در مجموع شامل چهارده آزمون است، انتخاب شدند. بخش شنیداری هر آزمون دارای شش متن جدا در قالب مکالمه و سخنرانی است. ابتدا تکتک بندهای 84 متن به طور مجزا مشخص و بررسی شدند. سپس استعارههای دستوری در هر متن شناسایی و به لحاظ نوع و بسامد مقایسه شدند. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها نشان داد: 1- بسامد استعارههای وجه در متنهای مکالمه بیشتر از متنهای سخنرانی بخش شنیداری آزمون تافل است 2- از نظر نوع استعاره دستوری وجه، نتایج نشان داد انواع استعاره وجه در متن شنیداری استفاده شده و به ترتیب استفاده از وجه خبری و پرسشی، به جای وجه امری بیشترین فراوانی نسبت به سایر انواع استعارههای وجه را دارد. میتوان گفت حفظ وجهه و رعایت ادب باعث میشود افراد از وجه امری پرهیز نمایند. آگاهی از انواع استعاره دستوری بینافردی وجه و آموزش صریح آن در فرایند زبانآموزی، به افراد در بهبود توانش ارتباطی آنها و در نتیجه درک بهتر متون علمی کمک مینماید.</span>
<span lang="FA" style="font-family: 'B Lotus';"> </span>https://jlkd.um.ac.ir/article_42841_be0011298831a5d1e15bfe05b6237202.pdfدانشگاه فردوسی مشهدزبانشناسی و گویش های خراسان2008-723314320221122Critical analysis of mystical discourse in Hafez’s sonnets based on the ideational metafunction of language in Halliday’s systemic-functional linguisticsتحلیل انتقادی گفتمان عرفانی در غزلیات حافظ مطابق با الگوی سهسطحی فرکلاف و با تکیه بر فرانقش اندیشگانی زبان در نظریه نقشگرای نظاممند هلیدی27654272710.22067/jlkd.2022.77092.1104FAمریم رشیدیاستادیار مرکز معارف اسلامی و ادبیات فارسی دانشگاه صنعتی اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-6496-2127Journal Article20220608The present research analyses Hafez's mystical language with an analytic-descriptive method and<strong> </strong>according to Norman Fairclough’s three levels pattern: description, interpretation and explanation. Then answers to this main issue: Why, how and by using which lingual structures did Hafez create his mystical discourse and make it comprehensible? For this purpose, after describing Hafez's mystical poems according to Michael Halliday’s systemic-functional linguistics framework and relying on the ideational metafunction of language in that framework, by observing the interlingual and extralingual contexts of the poems and with an intertextual analysis, it interprets and explains them ideologically. The results of the research indicate that the distinguished mystical features in Hafez's mystical language have some points in common with other mystical texts and besides presenting the intertextual characteristics and general principles of mystical discourse, they indicate Hafez's personal and ideological views related to cultural and social conditions of his time. The achievement of the present research is to justify and describe Hafez's mystical language scientifically and pattern based and also to express how and why his mystical discourse is formed, produced and comprehended with applying effective and reliable instruments of critical discourse analysis. Therefore, the achieved results are reliable and based on modern linguistics authentic and reasonable rudiments and are also far from generalization and its following mistakes.پژوهش حاضر با روشی توصیفی- تحلیلی و مطابق با الگوی سهلایهای نورمن فرکلاف، زبان عرفانی حافظ را در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین، بررسی و تحلیل میکند و به این مسئلۀ اصلی پاسخ میدهد که حافظ چرا، چگونه و با استفاده از کدام ساختارهای زبانی، گفتمان عرفانیاش را تولید و موجبات درک و دریافت آن را فراهم کردهاست. بدین منظور پس از توصیف غزلهای عرفانی حافظ مطابق با چارچوب نظریه نقشگرای نظاممند مایکل هلیدی و با تکیه بر فرانقش اندیشگانی زبان در آن چارچوب، با عنایت به بافت درونزبانی و برونزبانی غزلها و با تحلیلی بینامتنی، به تفسیر و تبیین ایدئولوژیک آنها میپردازد. نتایج پژوهش نشان میدهد، ویژگیهای عرفانی شاخص در زبان حافظ، ویژگیهایی است که با دیگر متون عرفانی، اشتراکاتی دارد و ضمن ارائۀ مختصات بینامتنی و قواعد عام گفتمان عرفانی، منعکسکنندۀ دیدگاههای شخصی و ایدئولوژیک حافظ در ارتباط با اوضاع فرهنگی- اجتماعی زمانۀ اوست. دستاورد پژوهش، توجیه و تبیین علمی، نظاممند و الگومدار زبان عرفانی حافظ و بیان چگونگی و چرایی شکلگیری، تولید و دریافت گفتمان عرفانی او، با استفاده از ابزارهای دقیق و قابل اتکاء تحلیل انتقادی گفتمان است که نتایج پژوهش را بر پایههای مستدل و موثق زبانشناسی نوین، استوار و از برچسب کلیگویی و خطاهای حاصل از آن، مبرّا میسازد.https://jlkd.um.ac.ir/article_42727_72bf36267683b8963c17f1370dbb8f03.pdfدانشگاه فردوسی مشهدزبانشناسی و گویش های خراسان2008-723314320221122Analysis of conventional thought trace in Simin Behbahani's poetry with regard to the issue of metaphorical creativity and conceptual blendingواکاوی ردپای تفکر عامیانه در شعر سیمین بهبهانی با نگاهی بر مسئله خلاقیت استعاری و آمیختگی مفهومی67954273810.22067/jlkd.2022.76443.1100FAآرش آقابزرگیان معصومخانیدکتری زبانشناسى، دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران مرکزى، تهران، ایران0000-0001-5158-4390مریم ایرجیاستادیار گروه زبانشناسى، دانشگاه آزاد اسلامى واحد تهران مرکزى، تهران، ایران0000-0001-7026-7606Journal Article20220510In this research, we have studied Simin Behbahani’s poetry on basis of conceptual metaphor theory in which extending, elaborating, questioning and composing devices are employed to create novel metaphors from the conventional materials of everyday language and thought. Then, qualitative characteristics of conceptual blending theory have been investigated as a complementary perspective to explain the subject more comprehensively. The results show separate and simultaneous usage of metaphorical creativity devices were used by Simin Behbahani in different samples. The analysis of these samples base on conceptual blending theory determines separate networks in a text with same information in some aspects and contradictory concepts in the other aspects. On the other hand, we can have blended spaces that are the result of networks in background and these spaces reflect some concepts into both input spaces of the other network in foreground simultaneously. It is also possible to consider the existence of a blending network on basis of three inputs. In general, the conceptual blending theory, based on individual landscape perception from common thought and cohesion of concepts in mind and immediate linguistic context, would specify the motivations of intertwined metaphorical concepts in poetry.این پژوهش ضمن کاربست ابزارهای گسترش، پیچیدهسازی، پرسش و ترکیب در چارچوب نظریه استعاره مفهومی جهت تحلیل خلاقیت مبتنی بر تفکر عامیانه در شعر سیمین بهبهانی، به بررسی ویژگیهای کیفی نظریه آمیختگی مفهومی به عنوان دیدگاهی مکمل برای تبیین جامعتر موضوع پرداخته است. نتایج حاصله نشان میدهند که شاعر ضمن کاربرد جداگانه ابزارها در مواردی نیز از کاربرد توأمان بهره گرفته است. به طور کلی تحلیل این نمونهها در چارچوب نظریه آمیختگی مفهومی نمایانگر این است که گاهی شاعر شبکههای آمیختهای مبتنی بر دو رونداد را به صورت جداگانه در متن حاضر میکند که اگرچه در برخى جنبهها اطلاعات مشابهى را به دست مىدهند، اما بعضاً مىتوانند حاوی برخى اطلاعات متضاد نیز باشند. از سوی دیگر گاهی شاهد بازتاب یک یا چند فضاى آمیخته برآمده از شبکههایی در پسزمینه به داخل شبکه دیگری هستیم که هر دو درونداد آن نقش فضاهاى پیشزمینه را ایفا مىکنند. همچنین میتوان شرایطی را در نظر گرفت که شبکه آمیختهای مبتنى بر سه درونداد وجود داشته باشد. نظریه آمیختگی مفهومی میتواند بر اساس تبیینهای مرتبط با برداشتهاى پویا و منظرى از اندیشه عامیانه و همچنین چگونگی انسجام مفاهیم در ذهن و بافت بلافصل زبانی به واکاوی جامع چگونگی درهم تنیدگی مفاهیم مختلف در شعر بپردازد.https://jlkd.um.ac.ir/article_42738_e6a07a3481ffede339ee28da345c42d0.pdfدانشگاه فردوسی مشهدزبانشناسی و گویش های خراسان2008-723314320221122The Effectiveness of Social Stories on Some Syntactic Features of Children with Autismاثربخشی داستان های اجتماعی بر برخی ویژگی های نحوی گفتار کودکان مبتلا به اُتیسم971184280210.22067/jlkd.2022.76894.1103FAشبنم بشارتیدانشجوی دکترای زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایرانorcid 0000-0003-0635-1154مرجان طاهری اسکوییاستادیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران0000-0002-4709-461Xهوشنگ دادگراستادیار گروه گفتار درمانی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران0000-0001-8991-9782نازنین امیرارجمندیاستادیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران0000-0002-4693-3530Journal Article20220526Autism Spectrum Disorder children have problems with social interaction, and in producing and comprehending language structures. The purpose of this study was to investigate the effect of telling social stories on the use of syntactic features of speech in children with autism.This was an Interventional, quasi-experimental single group study with a pretest-posttest design. The study subjects were selected by convenience sampling method which included 10 Persian-speaking (girls and boys) aged 7 to 15 years old with autism spectrum disorder (level 1: requiring support) from all autism population in Qazvin Autism Center (Sina), in 2019. The data was gathered through the book series of exceptional children's illustrated stories and pictorial flash cards which included syntactic components. It’s notable that in this level and before presenting social stories, descriptive speech (pictorial description) and spontaneous speech (that is used in everyday conversations) were taken from each autistic children in form of 50 language samples based on (Brown,1973) and considering to (Tek& Naigles, 2014) for a total of 1 hour, according to their syntactic features. Social stories were designed and written based on Gray (1993). The children received an interventional program (telling social stories) in 10 individual sessions 30 to 45 minutes. This study was done during 3 months. Syntactic problems in these children’s speech were analyzed after their spontaneous and pictorial speech was recorded. Wilcoxon signed-rank test was used to analyze the data using SPSS, version 22. The results of analysis of Wilcoxon showed that telling social stories improved some syntactic features of children with autism (p˂0.05).Based on the present study findings, telling social stories improved some syntactic skills in the use of copula, compounds, intransitive verbs, transitive verbs, auxiliary verbs, the negative and simple present, continuous present and simple past.کودکان اُتیسم در تعاملات اجتماعی و در تولید و درک ساختارهای زبانی مشکل دارند. هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی داستانهای اجتماعی بر برخی ویژگیهای نحوی گفتار کودکان مبتلا به اُتیسم بود. این پژوهش مداخله ای-نیمه تجربی تک گروهی و طرح آن به صورت پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان با اختلال طیف اُتیسم در مرکز اُتیسم سینا در سال تحصیلی 1398 در شهر قزوین بود که از بین آنها 10 دختر و پسر 7 تا 15ساله دارای اُتیسم سطح 1(نیازمند حمایت) به عنوان نمونه آماری و به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. اساس کار پژوهش بِراون (1973) و با نظر بر تِک و نایگلس (2014) بود. در پیشآزمون 50 نمونه زبانی از گفتار توصیفی و گفتار خودانگیخته هر کودک از طریق داستانهای زنجیرهای کودکان استثنایی (مریم دریانورد، 1398 و 1399) و کارتهای مصور که شامل مقولههای نحوی بود در طی1 ساعت گرفته شد. در پسآزمون نیز همین روش انجام شد. داستانهای اجتماعی بر اساس گِری (1993) طراحی و تنظیم شد. این کودکان برنامه مداخلهای را طی 10 جلسه انفرادی 30 الی 45 دقیقهای دریافت کردند. این مطالعه در طی 3 ماه انجام شد. مشکلات نحوی در گفتار این کودکان پس از ثبت گفتار توصیفی و گفتار خودانگیخته مورد بررسی قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده در این مطالعه بر اساس آزمون ویلکاکسون در نرم افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد. نتایج تحلیل ویلکاکسون نشان داد که داستانخوانی سبب بهبود برخی مهارتهای نحوی گفتار کودکان اُتیسم شد (05/0 ˂p). برمبنای نتایج مطالعه، روایت داستانهای اجتماعی برخی مشکلات نحوی گفتار کودکان اُتیسم از جمله کاربرد افعال ربط، مرکب، لازم، متعدی، کمکی، منفی، حال ساده و استمراری و گذشته ساده را بهبود می بخشد.https://jlkd.um.ac.ir/article_42802_a5be0be0d4eee81a5fbb2edface327d9.pdfدانشگاه فردوسی مشهدزبانشناسی و گویش های خراسان2008-723314320221122Investigation of the Semantic Signs of Images in Attar's Masnavisبررسی نشانهمعناشناسی تصاویر در مثنویهای عطار1191404316810.22067/jlkd.2022.78369.1120FAعشرت ایشان اقاگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران0000-0001-6867-0631محمد فاضلیگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران0000000278651984محمدعلی شریفیانگروه زبان و ادبیات فارسی، واحد شیروان، دانشگاه آزاد اسلامی، شیروان، ایرانJournal Article20220822Attar's use of images and the creation of various and creative images is one of the features that allows his works to be analyzed for common discourse analysis. In his works, Attar has used imagery to express the themes and terms of judgment and philosophy more effectively in creating beauty. The images in Attar's works serve to expand the concepts in the story and add to the beauty and ambiguity in the text, so it is necessary to examine them in a methodical way. Attar's view of the image is beyond the literary system and is also a worldview. He believes that the world is an image of the true beauty, which reflects all the beauties of the beloved, and it is easy to see the qualities of the true beauty in the world and creatures. Using visual semiotics, this research has investigated the codes in the images used in Attar's Masnavis. At the beginning of the process, some images are studied and the features of the visual system in the images are checked as much as possible, and in the next step, the implied meanings are checked and pointed out, so that the role of the images in creating beauty and completing the conceptual discourse desired by Attar be revealed in his works.استفادۀ عطار از تصویر و آفرینش تصویرهای گوناگون و خلاق از ویژگیهایی است که به آثار وی امکان تحلیلهای ورای تحلیلهای گفتمانی رایج میدهد. عطّار در آثار خود به فراخور موضوع، برای بیان مضامین و اصطلاحات حکمی و فلسفی، و تاثیرگذاری بیشتر ، از تصویرپردازی و ظرفیاهای آن در خلق زیبایی استفاده کرده است. تصاویر موجود در آثار عطار در خدمت گسترش مفاهیم در داستان هستند و بر زیباییآفرینی و ابهام مجود در متن میافزایند، بنابراین ضرورت دارد که به شکلی روشمند بررسی شوند. نگاه عطار به تصویر فراتر از نظام ادبی نگاهی جهانشناختی نیز هست وی باور دارد؛ عالَم، تصویری از جمال حّق است که همۀ زیباییهای معشوق را در خود منعکس کرده و به راحتی میتوان صفات جمال حق را در دنیا و مخلوقات نظاره کرد. این پژوهش با استفاده از نشانهشناسی دیداری به بررسی رمزهای موجود در تصاویر به کار رفته در مثنویهای عطار پرداخته است. در این فرایند نخست برخی تصاویر مورد مطالعه قرار میگیرند؛ و ویژگیهای نظام دیداری موجود در تصاویر تا حد امکان بررسی میشوند و در مرحلۀ بعدی دلالتهای ضمنی و رمزگانی آنها مورد بررسی و اشاره قرار میگیرد تا نقش تصاویر در زیباییآفرینی و تکمیل گفتمان مفهومی مورد نظر عطار در آثارش آشکار شود.https://jlkd.um.ac.ir/article_43168_19f494ee46d5615aeacd0ce8a5839cae.pdfدانشگاه فردوسی مشهدزبانشناسی و گویش های خراسان2008-723314320221122Cognitive Comparison of the Components of Conceptual Metaphor of FEAR between the Blind and the Sighted Individuals of the Linguocultural Geography of Ilamمقایسۀ شناختی مؤلفههای استعارۀ مفهومی ترس بین نابینایان و بینایان جغرافیای زبانی-فرهنگی ایلام1411704299110.22067/jlkd.2022.78234.1117FAالهام ثباتیاستادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران0000000210686582Journal Article20220814The main purpose of this study is to investigate and compare the metaphorical concepts of fear in the daily speech of sighted and blind adults in the linguocultural geography of Ilam. To this end, research data was gathered from 50 bilingual informants of this area in two subject groups including 25 congenital blind aged 18-70 years, as the experimental group, and 25 individuals as their matched control group. To show how fear is metaphorically expressed in the speech of these two groups of people, in addition to the mappings, the most frequent source domains were also identified and introduced. Data analysis was done using descriptive and inferential statistics methods in SPSS software. The results of the conceptual metaphors of emotions showed that, regarding the frequency of metaphors, there were no meaningful differences between the performance of the blind and the sighted adults. However, the frequency of the utilized sensory sources for the source domains of fear was different in the speech of the two groups, where the blind used the senses of taste and touch significantly more than the sighted people to express love (P<0.05). The comparison of the gathered data with the Kovecses source domains model (2002) showed that there was no perfect compatibility between the two groups with respect to the utilization of source domains for fear.هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی و مقایسۀ مفاهیم استعاری ترس در گفتار روزمرۀ بزرگسالان بینا و نابینای مادرزاد در جغرافیای زبانی-فرهنگی ایلام میباشد. به این منظور، دادههای پژوهش از 50 گویشور این منطقه در دو گروه آزمودنی شامل 25 نفر بزرگسال نابینا بهعنوان گروه آزمایش در ردۀ سنی70-18 سال و 25 نفر بزرگسال بینا بهعنوان گروه کنترل همتای آنها گردآوری شدند. به منظور نمایش چگونگی بیان استعاری ترس در گفتار این دو گروه از افراد علاوهبر نگاشت-ها، پربسامدترین حوزههای مبدأ نیز شناسایی و معرفی شدند. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی در نرمافزارSPSS صورت گرفت. یافتههای مربوط به درک استعارههای مفهومی عواطف مشخص ساخت که از نظر فراوانیِ استعارهها، تفاوت معنیداری بین بزرگسالان بینا و نابینا وجود نداشت، اما فراوانی منشأهای حسی بهکاررفته برای قلمروهای مبدأ ترس در گفتار این دو گروه با یکدیگر متفاوت بود، به طوری که افراد نابینا برای بیان ترس بهطور معنیداری حواس چشایی و لامسه را بیشتر از افراد بینا به کار بردند(P<0.05). مقایسه دادههای بهدست آمده از پژوهش با مدل قلمروهای مبدأ کووچش (2002) نشان داد که از نظر کاربرد قلمروهای مبدأ ترس، مطابقت کامل بین آنها وجود نداشت.https://jlkd.um.ac.ir/article_42991_f23e79f78d7d6605bef2ef35c6f47f95.pdfدانشگاه فردوسی مشهدزبانشناسی و گویش های خراسان2008-723314320221122Reflection of humanist discourse in Fariba Wafi's contemporary novel Another Day of the Councilبازتاب گفتمان اومانیستی در رمان معاصر روز دیگر شورا اثر فریبا وفی1711914301810.22067/jlkd.2022.77241.1105FAزیبا ملک زاده دیلمقانیدانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاداسلامی،خوی، ایران0000-0003-2372-6798ناصر ناصری تازه شهریاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی،واحد خوی،دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران0000-0002-4160-9715شهریار حسن زادهاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی،واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران0000-0003-2781-578XJournal Article20220622Humanism" is a philosophical and literary school that is considered to have originated in ancient Greece. This school respects the value and status of man and makes him the measure of everything. The culmination of the manifestation of humanism in the Middle Ages was a new way of confronting the tyranny of the medieval churches. Freedom, autonomy, self-leadership, self-knowledge and recognition of different dimensions of human talents are among the important topics that are emphasized in this school. Undoubtedly, mysticism has something in common with humanism. The novel The Other Day of the Shura draws society's attention to realities that are far removed from our view. It is an attempt to enlighten the minds towards humanism and the value of one's position. The quest for identity is rippling through his novel. The main question of this research, then, is with what linguistic manifestations humanism is reflected in the novel The Other Day of the Council. In this research, the novel of the other day of the council is tried in humanistic principles and thoughts, according to rationalism, individualism, humanism, freedom, human relations, human value and dignity, will, naturalism, commitment, non-restriction to specific geography and perfection. Orientation etc. be examined. The result of this research, which has been done in a descriptive-analytical way, indicates that the principles of humanism, critique of tradition and struggle with ignorance and superstition, human relations, will and freedom, naturalism, tolerance, rationalism and commitment within the framework and Observed throughout the novel.«اومانیسم» مکتبی فلسفی و ادبی است که منشأ پیدایش آن را یونان قدیم میدانند. این مکتب بر ارزش و مقام انسان ارج نهاده و او را میزان همه چیز قرار میدهد. اوج تجلی اومانیسم در قرون وسطی بود که راهی نو برای تقابل با استبداد کلیساهای قرون وسطی ایجاد کرد. آزادی، خود مختاری، خود رهبری، خویشتنشناسی و شناخت ابعاد مختلف استعدادهای انسان از جمله موضوعات مهمی است که در این مکتب مورد تأکید قرار گرفتهاند. بیگمان وجه اشتراک عرفان با اومانیسم نیز در همین موضوعات است. رمان روز دیگرشورا، توجه جامعه را به سوی واقعیاتی که از نظر ما دور ماندهاند، جلب میکند. سعی در روشن کردن اذهان به سوی انسان گرایی وارزش مقام خود است. تلاش برای یافتن هویت در رمانش موج میزند. بنابراین پرسش اصلی این تحقیق آن است که اومانیسم با چه جلوههای زبانیای در رمان روز دیگر شورا بازتاب یافته است. در این پژوهش سعی برآن است رمان روز دیگر شورا در مبانی و افکار اومانیستی، با توجه به خردگرایی، فردگرایی، انسان مداری، آزادی، روابط انسانی، ارزش و کرامت انسانی، اراده، طبیعت گرایی، تعهد، عدم محدودیت به جغرافیای خاص و کمال گرایی و غیره مورد بررسی قرار گیرد. برآیند این تحقیق که به شیوۀ توصیفی تحلیلی صورت گرفته، حکایت از آن دارد که از مبانی اومانیسم، انتقاد از سنت و جدال با جهل و خرافه- روابط انسانی- اراده و آزادی- طبیعت گرایی- مدارا و تساهل- خردگرایی و تعهد در چارچوب و جای جای رمان مشاهده شده است.https://jlkd.um.ac.ir/article_43018_8383db905eae4ed5d4cc82baa2795d6b.pdfدانشگاه فردوسی مشهدزبانشناسی و گویش های خراسان2008-723314320221122Critical Discourse Analysis of the Film "Suteh-Delan"تحلیل گفتمان انتقادی فیلم سوتهدلان از منظر رویکرد ون لیوون1932154336810.22067/jlkd.2023.79150.1129FAمحمد رضا پهلوان نژاددانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران0000-0001-9808-1352Journal Article20221012Critical analysis as one of the discourse analysis approaches that tries to demystify power relationships and hidden ideologies in it by text denaturalization and review of structures and discourse-oriented components of texts. In the present research, dominant discourse analysis approaches and text analysis tools are briefly introduced based on Van Leeuwen pattern (1996); then, analysis of the movie “Souteh-delan”, written and directed by the late Ali Hatami is done with the help of these tools and in theoretical discourse framework of Laclau and Mouffe; religious discourses formation, sex, rationalism and emotionalism are also considered in detail. The present study objectively shows how ideologies and power relations can affect people attitudes and insights and manifest in their relations and social interactions. Other results of this study show that according to the traditional attitude, man believes in right of dominance to the woman by highlighting concepts like overtopping and executor of power.تحلیل گفتمان انتقادی بعنوان یکی از رویکردهای تحلیل گفتمان تلاش میکند با طبیعیزدایی از متن و بررسی ساختارها و مولفههای گفتمانمدار متون، روابط قدرت و ایدئولوژی نهفته در آنها را آشکار کند. در این مقاله به اختصار رویکردهای غالب تحلیل گفتمان وابزارهای تحلیل متن بر اساس الگوی ون لیوون (1996) معرفی شدند؛ سپس به کمک مولفههای گفتمانمدار الگوی ون لیوون و با استفاده از ابزارهای گفتمانی لاکلاوموف به صورت ترکیبی به تحلیل فیلم «سوتهدلان» به نویسندگی و کارگردانی علی حاتمی پرداختهشد و چگونگی شکلگیری گفتمانهای دینی، قدرت، جنسیت و عقلگرایی و احساسگرایی به تفصیل مورد بررسی قرارگرفت. این پژوهش نشان میدهد چگونه ایدئولوژی و روابط سلطه میتواند در شکلدهی به نگرش و بینش افراد اثر گذاشته و در مناسبات و تعاملات اجتماعی آنان تجلی یابد. از نتایج دیگر تحقیق میتوان گفت مطابق نگرش سنتی، مرد با برجستهسازی مفاهیمی چون فرادستی و اعمالکننده قدرت حق سلطه بر زن را برای خود قایل میباشد. بنابراین علاوه بر عواملی مانند قدرت و ایدئولوژی ، جنسیت نیز میتواند در برتری گفتمانی موثر باشد.https://jlkd.um.ac.ir/article_43368_870fcc98f1fa68597658204d72907831.pdf