ORIGINAL_ARTICLE
اهمیت نقض ترتیب مرسوم نقشهای تتا دردرک بیماران آلزایمر فارسیزبان
محمولها، واژهها یا گروههای واژگانی هستند که به مثابه مهمترین بخش معناشناختی جمله تلقیمیگردند. در جستار حاضربا الهام از پژوهشی مشابه که از سوی منویلیدو، آلمیدا، شوارتزو نر (2009) انجامپذیرفتهاست به بازکاوی ماهیت اختلال بیماران آلزایمر فارسیزبان در درک جملات حاوی محمولهای روانشناختی پرداختیم. از این رو، بهطور مشخص بر ویژگی تخصیص نقش تتا در سه نوع محمول تمرکزکردیم. دستهٔ اول، محمولهایی را شاملمیشود که تجلی موضوعی آنها نمایانگر ترتیب پایگانی نقشهای تتا میباشد ( همچون بازیکردن)؛ دستهٔ دوم محمولهای روانشناختیای هستند که تجلی موضوعی آنها، ناقض تجلی موضوعی مرسوم است (همچون ترسیدن) و نوع سوم محمولهای روانشناختیای را دربرمیگیرد که از ترتیب پایگانی نقشهای تتا تخطیمیکنند (همچون خشنودکردن). پژوهش حاضر از نوع مورد– شاهد است و آزمودنیهای پژوهش شامل دو بیمار آلزایمری یکزبانهٔ فارسیزبان و 5 فرد سالم کهنسال بودند که از لحاظ سن، مدرکِ تحصیلی، محل سکونت و زبان مادری با یکدیگر همتا شدهبودند. تحلیل دادههای حاصل از انجام آزمون تکمیل جمله، مشخص ساخت که بیماران آلزایمر در درک جملات حاوی ساختار کانونی(دسته اول) مشکلی نداشتند، اما در درک جملات حاوی محمولهای روانشناختی( دسته دوم و سوم)، عملکرد بسیار ضعیفتری نسبت به گروه شاهد از خود نشاندادند. این نتایج، بیانگروجود اختلال بیماران آلزایمری در نگاشت بازنمایی نحوی بر بازنمایی معنایی و بهویژه در فرایند تخصیص نقشهای تتا به موضوعهای محمولهای روانشناختی است.
https://jlkd.um.ac.ir/article_25912_8234d0ef45093cb5e997cf0ef3f76920.pdf
2013-07-23
1
25
10.22067/lj.v5i9.37334
بیماری آلزایمر
نقشهای تتا
محمولهای روانشناختی
ترتیب پایگانی نقشهای تتا
شهلا
رقیب دوست
neishabour@hatmail.com
1
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
امید
آزاد
oazad62@yahoo.com
2
دانشگاه علّامه طباطبایی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر بر پسایندسازی در زبان فارسی
منظور از پسایندسازی در این مقاله، فرایندی است که طی آن سازهای در جمله که جایگاه بینشان آن پیش از فعل است، در جایگاه پس از فعل قرار می گیرد. در این پژوهش، با انتخاب چارچوب نظری نحو نقش گرا، به بررسی این فرایند پرداخته ایم و سعی کرده ایم نشان دهیم چه عوامل نقشی احتمال پسایندشدگی را بالا می برند. عوامل نقشی مورد بررسی عبارتند از: وزن دستوری، معرفگی، جانداری و ساخت اطلاعی. برای داشتن داده های طبیعی، پیکرهای گفتاری از مصاحبهها و میزگردهای زنده تلویزیونی، مکالمات رو در رو و گزارشهای زنده ورزشی گردآوردهایم و جملات پسایندشده در این پیکره را مبنای تحلیل خود قرار داده ایم. نتایج این پژوهش نشان میدهد که عوامل فوق به استثنای عامل جانداری، در پسایندسازی جملات فارسی مؤثرند؛ یعنی هرچه سازه موردنظر معرفهتر و سنگینتر باشد احتمال پسایندشدن آن بیشتر است، و در مورد ساخت اطلاعی نیز با اینکه مفعول های مستقیم پسایندشده بیشتر دارای اطلاع مفروض هستند، این یک دستی در مورد مفعول های غیرمستقیم و حرف اضافه ای دیده نمی شود.
https://jlkd.um.ac.ir/article_25937_d8371d9f48447fc678fee1419c858ab5.pdf
2013-07-23
27
47
10.22067/lj.v5i9.37335
پسایندسازی
وزن دستوری
ساخت اطلاعی
معرفگی
جانداری
محمد
راسخ مهند
mrasekhmahand@yahoo.com
1
دانشگاه بوعلی سینا همدان
LEAD_AUTHOR
مریم
قیاسوند
maryamghiyasvand@yahoo.com
2
دانشگاه بوعلی سینا همدان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
استعاره های مفهومی شادی در زبان فارسی: یک تحلیل پیکره مدار
پژوهش حاضر به بررسی استعارههای مفهومی حوزه شادی در پیکرهای نمونه از زبان فارسی میپردازد. در این پژوهش، تلاش شده با بهرهگیری از پایگاه دادگان زبان فارسی، پیکرهای از متون نوشتاری زبان فارسی معاصر که شباهت بیشتری به زبان روزمره سخنوران دارد، نمونهگیری و سپس استعارههای مفهومی از آن استخراج گردد. این پیکره نمونه شامل 14 متن از نویسندگان معاصر نظیر «هدایت»، «نفیسی»، «دانشور»، «آلاحمد»، «اسلامی ندوشن»، «ابراهیمی»، «دهخدا»، «پزشک زاد»، «چوبک»، «کسروی»، «افغانی»، «محمود»، «حجازی» و «گلستان» می باشد. پس ازمطالعه پیکره، موفق به استخراج 297 مورد عبارت استعاری در 33 نگاشتنام شدیم. سپس تلاش شد تا پربسامدترین نگاشتهای استعاری و پربسامدترین حوزه های مبدأ که در ساخت استعاره های شادی به کار می روند، تعیین گردد و در مجموع با توجه به یافتههای پیکرهای مشخص گردد که فارسی زبانان بیشتر از چه حوزههای مبدأ و نگاشت نام هایی برای بیان مفهوم شادی بهره میبرند. برای مثال مشخص گردید که حوزه های مبدأ «شیء»، «ماده» و «عمل» پرکاربردترین حوزه های مبدأ پیکره هستند که برای بیان حوزه شادی به کار می روند. در نهایت نیز مقایسه ای میان استعاره های مفهومی حوزۀ شادی در دو زبان فارسی و انگلیسی انجام گرفت.
https://jlkd.um.ac.ir/article_25970_fe8dc14d5d4680903a9ed66280039b1c.pdf
2013-07-23
49
72
10.22067/lj.v5i9.37337
معنی شناسی شناختی
استعاره مفهومی
عواطف
تحلیل پیکره مدار
شادی
مهدیس
زورورز
mahdis_zoorvarz@yahoo.com
1
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
آزیتا
افراشی
afrashi.ling@gmail.com
2
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
سید مصطفی
عاصی
s_m_assi@ihcs.ac.ir
3
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شناختی شبکه معنایی حرف اضافه «با» در زبان فارسی
«با» یکی از حروف اضافه پرکاربرد زبان فارسی است که نقش های دیگری از جمله ادات صفت و نقش وندی را نیز می پذیرد. مقاله حاضر در چارچوب معنی شناسی واژگانی شناختی به بررسی مفاهیم گوناگون مقوله «با» در نقش حرف اضافه می پردازد. اهداف اصلی این مطالعه، نشان دادن تصادفی نبودن معانی گوناگون حرف اضافه «با» و ارائه شبکه معنایی حرف اضافه «با» است. نتایج حاصل از این تحقیق مؤیّد آن است که حرف اضافه «با» دارای شبکه معنایی منسجمی است که در آن ، مفاهیم گوناگون این حرف اضافه در قالب سه خوشه معنایی مختلف، شامل خوشه توافقی، تقابلی، و وضعیتی، حول محور یک معنای سرنمونی، که همان معنای مجاورت و همراهی است، در قالب ساختاری شعاعی قرار گرفته اند.
https://jlkd.um.ac.ir/article_25992_a280b917a3e779be8880af46ba6a5367.pdf
2013-07-23
73
94
10.22067/lj.v5i9.37338
رویکرد شناختی
مقوله شعاعی
شبکه معنایی
حرف اضافه «با»
شهره
مختاری
mokhtari.shohreh@ymail.com
1
دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
حدائق
رضایی
hadaegh2@fgn.ui.ac.ir
2
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل وجه القایی زبان تصویری تبلیغات از دیدگاه کنشی و تنشی بر اساس رویکرد نشانه- معناشناختی (بررسی موردی: گفتمان تبلیغاتی داخلی و خارجی)
مهم ترین هدف گفتمان تبلیغاتی اعتمادسازی در هر بیننده یا خواننده جهت تشویق وی به خرید کالاست. این گفتمان، حاوی کارکردهای القایی مختلفی از جمله کارکردهای القایی کنشی و تنشی است. در کارکرد القایی کنشی، یک کنش منشأ القا میشود، در حالی که در کارکرد القایی تنشی نتیجه کنش، منشأ القاست. بنابراین، میتوان ادعا کرد کارکردهای القایی تنشی در ادامه یک القای کنشی شکل میگیرند. از سوی دیگر، تبلیغات القایی کنشی و تنشی داخلی و خارجی شباهتهایی با یکدیگر دارند که به پیشینه ذهنی و دیدگاه فرهنگی سازندگان آنها مرتبط میشود. این مقاله بر آن است با مقایسه ابعاد مختلف کارکردهای کنشی و تنشی در تبلیغات داخلی و خارجی، از وجود ارتباط میان این دو کارکرد اطمینان یابد. بنابراین، هدف اصلی، تحلیل وجه القایی کنشی و تنشی نظام گفتمانی تبلیغات جهت مشخص نمودن رابطه بین این دو کارکرد زبانی در گفتمان مورد نظر است. بر این اساس، در تحقیق حاضر نمونههایی از گونههای تبلیغاتی مربوط به بیلبوردها، مجلات و رسانهها از سایتهای اینترنتی استخراج و بر اساس کارکردهای گفتمانی کنشی و تنشی مطالعه شده اند.
https://jlkd.um.ac.ir/article_26011_eadfcdf58d4a259b8e984bc61762da5c.pdf
2013-07-23
95
117
10.22067/lj.v5i9.37339
گفتمان تبلیغاتی
وجه القایی
کارکرد کنشی
کارکرد تنشی
نشانه- معناشناسی
حمیدرضا
شعیری
shairih@gmail.com
1
دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
سعیده
انتظاری ملکی
s_entezarimaleki@yahoo.com
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزی تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی فرآیندهای واجی در گفتار کاربران لهجه مشهدی با تحصیلات مختلف در مقایسه با زبان فارسی معیار
در زبان شناسی اجتماعی، همواره نقش عواملی همچون سطح تحصیلات در جنبه های مختلف زبان افراد مورد توجّه بوده است. هدف اصلی این تحقیق که در شهر مشهد صورت گرفته، بررسی فرآیندهای واجی در گفتار افراد تحصیل کرده و غیرتحصیل کرده در مقایسه با فارسی معیار است. داده های تحقیق، به روش میدانی و با مصاحبه گردآوری شده و فرآیند های واجی از قبیل همگونی، هماهنگی واکه ای، واک رفتگی، قلب، افزایش و حذف مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نتایج نشان داد که تحصیلات عامل بسیار مهمی در تفاوت های زبانی در میان کاربران لهجه مشهدی است. افراد تحصیل کرده، دقّت بسیاری در استفاده از واژه ها دارند و بیشتر از گونه معیار استفاده می کنند. در حالی که فرایندهای واجی موجود در گفتار افراد در سطوح پایین تر، زبان آن ها را از گونه معیار متفاوت می سازد. تنها فرآیند واجی که در این تحقیق، چندان متأثّر از تحصیلات تشخیص داده نشد، فرآیند حذف است که در میان تمامی گویشوران بسامد بالایی داشت. تحلیل داده های تحقیق به صورت تفصیلی و با روش های مختلف، ارائه شده است.
https://jlkd.um.ac.ir/article_26032_fbf3999ca63c2896a59941519a0743d9.pdf
2013-07-23
119
141
10.22067/lj.v5i9.37340
فرآیند های واجی
فارسی معیار
لهجه مشهدی
تحصیلات
زبان شناسی اجتماعی
سیدمحمد
حسینی معصوم
hosseinimaasum@um.ac.ir
1
دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
سیده تکتم
حسینی
toktamhosseini1@gmail.com
2
دانشگاه پیام نور
AUTHOR