زهرا حاجیباقری؛ مهینناز میردهقان فراشاه
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 شهریور 1403
چکیده
آزمون تعیین سطح آزمونی است با هدف فراهم کردن اطلاعات که با توجه به تواناییهای زبانآموزان، سطح مناسب آنها را در یک دورۀ آموزشی مشخص میکند. با توجه به پیشرفت سریع فناوری و کاربرد آن در حوزۀ آموزش، رویکرد آزمونسازی از آزمون مبتنی بر قلم و کاغذ به آزمون مبتنی بر رایانه تغییر یافتهاست. هدف پژوهش حاضر طراحی آزمون تعیین سطح آنلاینی ...
بیشتر
آزمون تعیین سطح آزمونی است با هدف فراهم کردن اطلاعات که با توجه به تواناییهای زبانآموزان، سطح مناسب آنها را در یک دورۀ آموزشی مشخص میکند. با توجه به پیشرفت سریع فناوری و کاربرد آن در حوزۀ آموزش، رویکرد آزمونسازی از آزمون مبتنی بر قلم و کاغذ به آزمون مبتنی بر رایانه تغییر یافتهاست. هدف پژوهش حاضر طراحی آزمون تعیین سطح آنلاینی است که از اعتبار لازم برای تعیین سطح مناسب فارسیآموزان در مراکز آموزشی و همچنین وب- اپلیکیشن در دست طراحی (برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان) برخوردار باشد. این آزمون براساس محتوای مجموعۀ دوازده جلدی آموزشی «فراز فارسی» (میردهقان فراشاه و همکاران، 1402) و برای سه زیرمهارت واژه، دستور و کارکرد تهیه و بهصورت آزمایشی اجرا شدهاست. برای اجرای آزمون، از میان محیطهای آزمونساز آنلاین مورد بررسی، «دیجیفرم» با توجه به ویژگیهای برتر ازجمله امکان نمایش تصویر آزموندهنده و امنیت بالاتر انتخاب شد. بهمنظور تعیین پایایی، لینک شرکت در آزمون از طریق یک گروه تلگرامی در اختیار 178 نفر از فارسیآموزان غیرفارسیزبان مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی قرار گرفت. تحلیل دادههای حاصل، با استفاده از فرمول 20 کودر و ریچاردسون پایایی 0.93 آزمون را نشان داد. در تعیین روایی محتوایی آزمون، پرسشنامۀ 10 گویهای تهیه شده، در اختیار 20 نفر از مدرسان (18 زن و 2 مرد) قرار گرفت. همۀ مدرسان دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دانشجوی دکتری آزفا و با سابقۀ تدریس بیش از پنج سال بودند. مجموعۀ آموزشی فراز قرار داده شد، که نتایج آن نمایانگر روایی محتوایی مطلوب آزمون میباشد.
نحو
عطیه کامیابی گل؛ ریحانه بارانی
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 225-258
چکیده
تهیه و تدوین مواد آموزشی برمبنای اصول علمی، یکی از اهداف کلان نظام در سند نقشه جامع علمی کشور محسوب می شود. با توجه به نیاز روزافزون به این منابع، متأسفانه امروزه با کمبود مطالب آموزشی سطحبندی شده و کارآمد، برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان مواجه هستیم. هدف پژوهش حاضر، ارائه متنی ساده شده از حکایات «قابوس نامه» برای ...
بیشتر
تهیه و تدوین مواد آموزشی برمبنای اصول علمی، یکی از اهداف کلان نظام در سند نقشه جامع علمی کشور محسوب می شود. با توجه به نیاز روزافزون به این منابع، متأسفانه امروزه با کمبود مطالب آموزشی سطحبندی شده و کارآمد، برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان مواجه هستیم. هدف پژوهش حاضر، ارائه متنی ساده شده از حکایات «قابوس نامه» برای مهارت خواندن فارسی در سطح فروپیشرفته است . این پژوهش به روش کتابخانهای، تحلیلی و میدانی صورت گرفت. بدین منظور، در بخش ساده سازی، چارچوب های پیشنهادی مکس ول (2011) و پتزولد و اسپسیا (2015) بر روی یک حکایت قابوس نامه، اعمال شد. در بخش میدانی برای سنجش بازخورد مدرسان، از مصاحبه کتبی نیمه ساختار یافته استفاده شد.متن انتخابی داستان کوتاهی با مضمون جهانی است که می توان از آن جهت تفهیم ضرب المثل و اصطلاحات رایج در زبان فارسی به فارسیآموزان بهره برد. تمامی مدرسان شرکتکننده در این پژوهش پس از بررسی بازخورد فارسی آموزان از مطالعه متن و حل تمرین های مربوطه، متناسب بودن موضوع متن انتخابی با نیاز فارسی آموز (درک ضرب المثل و نکات فرهنگی مستتر درس و مشاهده کاربرد آن در بافت واقعی زبان) را تائید کردند و طبق گزارش مدرسان، ساختار نحوی و واژگانی متن ها برای 19 نفر از مجموع 25 فارسی آموز قابلدرک بوده که نشان گر سطح دشواری مناسب متن های ساده سازی شده است.