پریسا نجفی؛ فریده حق بین؛ هدی اردلان
دوره 12، شماره 1 ، تیر 1399، ، صفحه 217-245
چکیده
آسیبهای جسمی ناشی از کاربرد انواع مواد شوینده و پاک کننده خانگی حاکی از عدم آگاهی صحیح مصرفکننده پیرامون محصولات مذکور است. از طرفی نیز مهمترین شیوه در جهت اطلاعرسانی به مصرفکننده از سوی تولیدکننده درج «هشدار» بر روی محصول است، بنابراین چنین به نظر میرسد که هشدارهای درج شده بر روی محصولات دارای کفایت مطلوب و بهینه ...
بیشتر
آسیبهای جسمی ناشی از کاربرد انواع مواد شوینده و پاک کننده خانگی حاکی از عدم آگاهی صحیح مصرفکننده پیرامون محصولات مذکور است. از طرفی نیز مهمترین شیوه در جهت اطلاعرسانی به مصرفکننده از سوی تولیدکننده درج «هشدار» بر روی محصول است، بنابراین چنین به نظر میرسد که هشدارهای درج شده بر روی محصولات دارای کفایت مطلوب و بهینه نیستند و در نتیجه مطالعه و بررسی علمی آنها ضروری مینماید. در جستار حاضر بر اساس دادههایی متشکل از 67 نوع ماده شوینده، پاککننده و ضدعفونیکننده خانگی بر اساس مؤلفه زبانی، مؤلفه طراحی و مؤلفه رنگ به تحلیل برچسبهای هشدار روی محصولات پرداخته و میزان کفایت آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم. آنچه که با بررسی دادهها مستفاد میشود آن است که برچسبهای هشدار بر روی محصولات دارای کفایت مطلوب نیستند و در نهایت نگارندگان با در نظرگیری هر سه مؤلفههای مذکور الگوی برچسب هشدار مطلوب و دارای کفایت بالا را عرضه میکنند. لازم به ذکر است که عمده پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه (برچسبهای هشدار) در حوزه «زبانشناسی حقوقی[1]» مطرح و ارائه .شدهاند [1] Forensic linguistics