روان شناسی زبان
طیبه قاسمی؛ حسین نویدی نیا؛ میترا راستگو مقدم؛ حمید طیرانی نیک نژاد
دوره 13، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 1-22
چکیده
کسب مهارتهای زبانی نیازمند داشتن یک سیستم شنوایی خوب و سالم است. شنوایی در کودکان کمشنوا پس از دریافت سمعک و پروتز حلزون شنوایی آغاز میشود. اگرچه مهارتهای زبانی و گفتار روزمره در کودکان کمشنوا به کمک گفتار درمانی ارتقاء مییابد، اما چون این کودکان وارد سیستم آموزشی عمومی میشوند و در کنار همسالان شنوا آموزش میبینند و با ...
بیشتر
کسب مهارتهای زبانی نیازمند داشتن یک سیستم شنوایی خوب و سالم است. شنوایی در کودکان کمشنوا پس از دریافت سمعک و پروتز حلزون شنوایی آغاز میشود. اگرچه مهارتهای زبانی و گفتار روزمره در کودکان کمشنوا به کمک گفتار درمانی ارتقاء مییابد، اما چون این کودکان وارد سیستم آموزشی عمومی میشوند و در کنار همسالان شنوا آموزش میبینند و با متون و کتب درسی مواجه میشوند لازم است مهارتهای زبانی یعنی درک زبانی (گوش دادن) و بیانی (صحبت کردن) ایشان با همسالان شنوایشان به دقت بررسی شود. بنابراین در پژوهش حاضر به تحلیل و بررسی مؤلفههای گوش دادن و صحبت کردن در کودکان کمشنوا با همسالان شنوایشان پرداختهشده است. برای این منظور 39 کودک 8-6 سال دبستانی در این مطالعه مورد مقایسة قرارگرفتند. شرکت-کنندگان، شامل 10 کودک دارای سمعک، 13 کودک دارای پروتز حلزون شنوایی و 16 کودک شنوا بودند که به کمک آزمون رشد زبان Told-p:3 بررسی گردیدند. پس از انجام آزمون، دادهها توسط نرم افزار SPSS و آزمونهای غیر پارامتریک کروسکال والیس و یومنویتنی مورد تحلیل و بررسی قرارگرفت. نتایج نشان داد، میان کودکان کاشت حلزون شده و دارای سمعک، در درک زبان و گفتار (گوش دادن و صحبتکردن) تفاوت معنیداری وجود ندارد. اما بین کودکان شنوا و دو گروه کودکان کمشنوا در درک زبان و گفتار اختلاف معنیداری وجود دارد. باتوجه به اینکه زبان گفتاری پایه زبان نوشتاری است، کودکان کمشنوایی که در درک زبانی (گوش دادن) و بیان (صحبت کردن) ضعف دارند در ابعاد مختلف زبان نوشتاری (خواندن و نوشتن) نیز، عملکرد ضعیفی خواهند داشت و این امر در پیشرفت تحصیلی کودکان کمشنوا حائز اهمیت است.