زبانشناسی رایانهای
عطیه کامیابی گل؛ الهام اخلاقی باقوجری؛ هانیه حبیبی
دوره 12، شماره 2 ، دی 1399، ، صفحه 227-246
چکیده
پیکره شامل متنهای پیوسته طبیعی است که به صورت الکترونیکی ارائه شدهاست و میتوان از آن اطلاعات درباره عناصر زبانی، بهصورت واژگانی و غیرواژگانی در کمترین زمان ممکن و با بالاترین میزان دقت، استخراج نمود. نویسندگان این مقاله، پیکره زبانی آکادمیک فردوسی را ایجاد کرده و هدف از این مقاله معرفی پیکره اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی ...
بیشتر
پیکره شامل متنهای پیوسته طبیعی است که به صورت الکترونیکی ارائه شدهاست و میتوان از آن اطلاعات درباره عناصر زبانی، بهصورت واژگانی و غیرواژگانی در کمترین زمان ممکن و با بالاترین میزان دقت، استخراج نمود. نویسندگان این مقاله، پیکره زبانی آکادمیک فردوسی را ایجاد کرده و هدف از این مقاله معرفی پیکره اعضای هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد و بهکارگیری آن در تحلیل و توصیف عبارات احتیاطآ میز در دو حوزه علومانسانی و علومپایه است. عبارات احتیاطآمیز میزان قطعیت کلام نویسنده را با کلماتی مانند «شاید»، «ممکن است» و «حتما» مشخص میکند. پژوهشهایی که تاکنون بر روی این عبارات انجام شدهاست، با دادههایی اندک و به صورت کاملا دستی انجامشدهاند. در این پژوهش ضمن استفاده از دستهبندی سلاجرمیر (1997) برای شناسایی عبارات احتیاطآمیز، دادهها با استفاده از پیکره الکترونیکی ساختهشده که شامل 1100 مقاله زبان فارسی میباشد، استخراج شدند. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش میزان کاربرد عبارات احتیاطآمیز در حوزه علومانسانی حدود دو برابر بیشتر از حوزه علومپایه بود. در این میان استفاده از شرطیها و عبارات حاکی از شک و تردید در هر دو حوزه بسامد بالایی داشتند. نتایج حاصل از این پژوهش به علت بالاتر بودن حجم دادههای مورد استفاده نسبت به تحقیقات پیشین، قابلیت تعمیم بیشتری به عنوان الگو در نوشتن مقالات علمی زبان فارسی را دارا هستند. همچنین تأیید شد پیکره ساختهشده در این پژوهش که تا 96 درصد دقت دارد، به عنوان منبع بسیار خوبی برای تحلیل و تحقیق بر روی متون علمی قابل استفاده است.
علی علیزاده؛ ابوالقاسم قوام؛ الهام اخلاقی باقوجری
دوره 11، شماره 2 ، دی 1398، ، صفحه 141-160
چکیده
تربیت نیروی انسانی متخصص، اشتغالزایی و استفاده از تخصص آنها ازجمله دغدغههای اصلی نظام آموزش عالی است. اما گاهی تعادلی بین تعداد فارغالتحصیلان و شغل متناسب با تخصص آنها مشاهده نمیشود، یا فارغالتحصیلان چنان که شایسته است برای آن شغل متخصص نشدهاند. لذا از وظایف دانشگاهها و بالطبع گروههای آموزشی مربوطه ...
بیشتر
تربیت نیروی انسانی متخصص، اشتغالزایی و استفاده از تخصص آنها ازجمله دغدغههای اصلی نظام آموزش عالی است. اما گاهی تعادلی بین تعداد فارغالتحصیلان و شغل متناسب با تخصص آنها مشاهده نمیشود، یا فارغالتحصیلان چنان که شایسته است برای آن شغل متخصص نشدهاند. لذا از وظایف دانشگاهها و بالطبع گروههای آموزشی مربوطه پیگیری و بررسی میزان کفایت و کیفیت آموزشی دانشآموختگان است. در این راستا، پژوهش حاضر به بررسی وضعیت فارغالتحصیلان رشتۀ زبانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در یک دوره ده ساله (1395- 1385) پرداخته است. در بررسی اولیۀ تمام فارغالتحصیلان رشتۀ زبانشناسی در بازۀ مورد بررسی، افراد شاغل و غیرشاغل مشخص شدند. سپس از میان شاغلین به کار، 30 نفر به صورت تصادفی برای شرکت در مصاحبۀ تلفنی ساختار یافته، انتخاب شدند. بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش، میانگین 83 درصد از فارغالتحصیلان این رشته جذب بازار کار شدهاند که از این نظر در جایگاه نسبتا خوبی قرار دارد. اکثر افراد رشته خود را آگاهانه انتخاب کردهاند و تفاوت معناداری در رابطه با میزان اشتغال به کار با جنسیت و همینطور مقطع تحصیلی افراد دیده نمیشود. در 80 درصد از افراد ارتباط شغلی با رشته تحصیلی وجود داشت، اما تنها 33 درصد پایاننامهها برای اشتغال به کار نویسندگانشان مفید و مرتبط تشخیص داده شدهاند. همچنین در مورد ارتباط سرفصل و محتوای دروسی که فارغالتحصیلان گذراندهاند و کاری که به آن مشغول هستند، تنها 53 درصد پاسخ مثبت دادهاند. درضمن اینکه لزوم تغییراتی در ساختار جذب دانشجو حتمی میباشد، هدایت پایاننامههای دانشجویان به سوی موارد کاربردیتر نیز از ملزومات است.