شهلا رقیب دوست؛ الهه طاهری قلعه نو
دوره 6، شماره 10 ، تیر 1393، ، صفحه 51-67
چکیده
مطالعات مربوط به زبانآموزی کودک نشان میدهد که طی فرایند رشد واژگانی، مهارت استنباط مفهوم «جنس» از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا نقش اساسی در شکلگیری تواناییهایی مانند تعمیم و مقولهسازی مفاهیم ایفامیکند.هدف این پژوهش، بررسی میزان درک و تولید اسم جنس و نیز ارزیابی و مقایسه الگوی رشدی آن در دو گروه سنی کودکان فارسیزبان ...
بیشتر
مطالعات مربوط به زبانآموزی کودک نشان میدهد که طی فرایند رشد واژگانی، مهارت استنباط مفهوم «جنس» از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا نقش اساسی در شکلگیری تواناییهایی مانند تعمیم و مقولهسازی مفاهیم ایفامیکند.هدف این پژوهش، بررسی میزان درک و تولید اسم جنس و نیز ارزیابی و مقایسه الگوی رشدی آن در دو گروه سنی کودکان فارسیزبان 4-5 و 5-6 سالهاست. به این منظور، توانایی 16 کودک فارسی زبان تهرانی در پردازش اسم جنس از طریق یک آزمون صرفی-بافتی (برگرفته از پژوهشکیمپین و مارکمن، 2008)، که در سه بافت زبانی (با مفهوم جنس، غیرجنس و خنثی) ارائهشده بود و نیز از طریق یک آزمون نحوی (برگرفته از کیمپین، ملتزر و مارکمن، 2011) مورد مطالعه قرارگرفت. با تحلیل دادههای این پژوهش مشخص شد که کودکان از سن 4 سالگی قادر هستند با استفاده از مشخصههای صرفی-نحوی و بافتی،مفهوم «نوع» را در قالب اسمجنس درک و تولید کنند و میان جملات حاوی اسمجنس و غیرجنس تمایز قائل شوند. مقایسه عملکرد کودکان در دو گروه سنی نیز نشانداد که، مهارت پردازش اسم جنس در دو گروه سنی تفاوت معنیداری نشان نمیدهد. پژوهش حاضر مؤیّد آن است که آزمودنیها برای تمایز قائل شدن میان اسم جنس و اسم غیرجنس علاوه بر بهرهمندی از مشخصههای صرفی و نحوی از بافت زبانی نیز سود بردند.
شهلا رقیب دوست؛ موسی غنچه پور
دوره 2، شماره 3 ، مهر 1389
چکیده
این پژوهش به منظور مطالعة اختلالات بیماران زبان پریش، در درک اسم های ساده و مرکب فعلی و غیرفعلی و مشخص کردن رویکرد مورد استفاده آنها در درک این اسم ها و نیز شناخت مقوله هایی که براثر زبان پریشی بیشتر در معرض اختلال قرار می گیرند، صورت گرفته است. پژوهش از نوع مورد ـ شاهد است و آزمودنیهای آن، سه بیمار زبان پریش بروکا و ترانس کرتیکال فارسی ...
بیشتر
این پژوهش به منظور مطالعة اختلالات بیماران زبان پریش، در درک اسم های ساده و مرکب فعلی و غیرفعلی و مشخص کردن رویکرد مورد استفاده آنها در درک این اسم ها و نیز شناخت مقوله هایی که براثر زبان پریشی بیشتر در معرض اختلال قرار می گیرند، صورت گرفته است. پژوهش از نوع مورد ـ شاهد است و آزمودنیهای آن، سه بیمار زبان پریش بروکا و ترانس کرتیکال فارسی زبان و سه فرد سالم به عنوان گروه شاهد بودند که از لحاظ ویژگیهای مختلف با یکدیگر مطابقت داشتند. ابزارهای تحقیق، آزمونهای مطابقت واژه گفتاری-تصویر و مطابقت واژه متداعی ـ تصویر بودند. 32 اسم ساده و 32 اسم مرکب فعلی و غیرفعلی زبان فارسی به عنوان محرکهای زبانی این پژوهش انتخاب شدند. تحلیل داده ها نشان داد پردازش ادراکی به صورت فرایند پیوستاری صورت گرفت. بیمار ترانس کرتیکال حرکتی در مقایسه با گروه دیگر، اختلالات گستردهتر و شدیدتر در دستیابی به اطلاعات معنایی اسمهای مرکب داشت، در صورتی که بیماران بروکا در درک مفاهیم مشکل داشتند. هر دو گروه بیماران در درک اسمهای مرکب غیرفعلی متشکل از مقوله ”اسم + اسم“ در مقایسه با دیگر مقولهها، اختلالات بیشتری داشتند. دو گروه بیماران تفاوت معنی داری در درک اسمهای مرکب فعلی و غیرفعلی نشان ندادند (p= 0/179)،درصورتی که در درک اسمهای ساده و مرکب تفاوت معنی داری در کنش آنها مشاهده شد (p